..::سرزمین ارتباطات::..

کد مطلب: ۲۴۵۸۸۷  |  تاريخ: ۱۳۹۹/۱۲/۴  |  ساعت: ۸ : ۵۱


ادعای نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی کاهش تحریم‌های ایران است

یک رسانه انگلیسی از احتمال لغو برخی از تحریم های اعمال شده علیه ایران از سوی آمریکا توسط «جو بایدن» با هدف احیای مذاکرات برجام خبر داد.

ساندی تایمز در گزارشی می‌نویسد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قصد دارد تا با کاهش تحریم‌ها، برجام را احیا و به مسیر اصلی برگرداند. هرچند دولت بایدن اصرار دارد که نخست نشست با حضور ایران باید برگزار شود اما نشانه‌هایی وجود دارد که رفع تحریم‌ها در راه است.
در این زمینه یک مقام ارشد امنیت ملی آمریکا می‌گوید: رفع تحریم‌ها قطعاً در راه است. شاید امروز یا فردا این اتفاق رخ ندهد اما تحقق آن قطعی است.
بر اساس این گزارش، مذاکره آمریکا و ایران و رفع تحریم‌ها علیه تهران یکی از گام‌های تعیین کننده در جدایی دولت بایدن از سیاست‌های دولت ترامپ است. این اقدام، آمریکا را در مسیر سیاست‌های دوره باراک اوباما قرار می‌دهد که قصد داشت به رغم مخالفت متحدان منطقه‌ای (اسرائیل و عربستان سعودی) از طریق مذاکره با ایران سیاست خاورمیانه را شکل دهد.
ساندی تایمز با اشاره به اینکه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و رابرت مالی فرستاده ویژه کاخ سفید در امور ایران شخصیت‌های کلیدی در مذاکرات اتمی بودند، افزود: آن‌ها اینک قصد دارند تا کارزار سیاست فشار حداکثری علیه ایران را متوقف کرده و به میز مذاکره بازگردند.
در ادامه این گزارش آمده است: در همین حال برخی طرفداران برجام اینگونه استدلال می‌کنند که چون آمریکا از برجام خارج شد، باید از خود حسن نیت نشان دهد.
مدیر پروژه ایران گروه بین‌المللی بحران در این باره می‌گوید: آمریکا به عنوان طرفی که برجام را به وضعیت تأسف بار کنونی کشاند موظف است گام‌هایی را بردارد تا به ایران نشان دهد که یک شریک قابل اعتماد است. بعید است چیزی غیر از رفع تحریم‌ها بتواند نظر ایران را جلب کند.
ساندی تایمز در ادامه به برخی موانع بر سر راه بازگشت آمریکا به برجام اشاره کرده و نوشته است که بایدن هرگونه اقدامی را به اجرای کامل این توافق توسط ایران گره زده است. او همچنین مانند اوباما برای حل و فصل اختلافات با ایران، با موانع داخلی و خارجی روبروست زیرا جمهوریخواهان و تندروهای دموکرات خواهان قرارداد قوی‌تری با ایران هستند.
این رسانه انگلیسی در ادامه به موضع عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی اشاره کرده و می‌نویسد: عربستان سعودی و اسرائیل نیز با بازگشت آمریکا به برجام مخالف هستند اما تاکنون نسبت به موضع‌گیری اخیر بایدن برای مذاکره با ایران سکوت کرده اند.
ساندی تایمز در پایان می‌نویسد: تلاش برای دستیابی به یک توافق جدید با ایران فرآیندی طولانی و طاقت فرسا خواهد بود. انتخاب این مسیر به تمایل دولت بایدن برای درگیر شدن در یک مبارزه حقوقی طولانی بستگی دارد. این درحالی است که به گفته جاناتان شانزر معاون اندیشکده دفاع از دموکراسی، برای بایدن در قامت رئیس جمهوری که با شعار اتحاد سکان دولت را دست گرفت و با دو بحران اقتصاد و کرونا روبروست، درگیر شدن در یک سیاست خارجی پر مخاطره و بحث برانگیز چندان گزینه مطلوبی نخواهد بود.

 

منبع: مهر


لينک مطلب: http://www.newsday.ir/ NSite/FullStory/?Id=245887

چاپ خبر