..::سرزمین ارتباطات::..

کد مطلب: ۲۵۲۴۶۰  |  تاريخ: ۱۴۰۰/۳/۹  |  ساعت: ۱۴ : ۴۸


ژنرال میلی خطاب به بایدن: ۱۸ هزار مترجم افغان را از افغانستان خارج کن!

ژنرال ارشد آمریکایی از کاخ سفید خواسته تا تمامی ۱۸ هزار مترجم افغان را که به نیروهای آمریکایی کمک می‌کردند از بیم به قتل رسیدن توسط طالبان، از این کشور خارج کند.

به نوشته روزنامه دیلی میل، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید، برنامه‌ای برای خارج کردن سریع تمامی 18 هزار مترجم افغان در نظر گرفته شده اما کاخ سفید از این پیشنهاد حمایت نکرده است.

وی در جریان سخنرانی خود در آکادمی نیروی هوایی آمریکا گفت:‌ برنامه‌هایی برای خروج سریع مترجمان و تمامی آنهایی که با نیروهای آمریکایی در افغانستان کار می‌کردند، وجود دارد. ما نسبت به کمک به این افراد یک تعهد اخلاقی داریم.

نیروهای آمریکایی قرار است تا ژوئیه سال جاری میلادی از افغانستان خارج شوند اما پرسنل نظامی هشدار داده‌اند که طالبان با دانستن این مساله کنترل بخش‌هایی از افغانستان را دوباره به دست گرفته و شبه نظامیان این گروه به ویژه مترجمانی را که به ارتش آمریکا کمک کردند هدف حملات خود قرار می‌دهند.

دست کم پنج تن از این مترجمان در ماه جاری میلادی کشته شدند و بیش از 300 تن از 2014 توسط طالبان به قتل رسیدند.

کاخ سفید بلافاصله در مقابل درخواست ژنرال میلی در آمد و سخنگوی شورای امنیت آمریکا گفت که برنامه‌ای برای خارج کردن این مترجمان در حال حاضر وجود ندارد.

این سخنگو گفت:‌ وزارت خارجه در حال بررسی درخواست ویزای مهاجرتی ویژه در کابل است. آنها بر روی تضمین این مساله متمرکز هستند که عملکرد این سیستم سریع و مداوم و بر اساس وضعیت امنیتی آمریکا و سایر الزامات درخواست‌های ویزا باشد.

قانونگذاران دموکرات و جمهوری خواه به جو بایدن، رئیس جمهوری و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه نوشته‌اند که به دلیل تهدیدهایی که این مترجمان با آن روبرو هستند، خروج آنها را از افغانستان در فوریت قرار دهد.

مترجمانی که برای دو سال در خدمت ارتش آمریکا بودند واجد شرایط برنامه ویژه مهاجرتی وزارت خارجه آمریکا هستند. اگرچه این برنامه با تاخیر مواجه و باعث شده تا بسیاری از مترجمان در هراس کشته شدن و تهدید باشند.

 

منبع: ایسنا


لينک مطلب: http://www.newsday.ir/ NSite/FullStory/?Id=252460

چاپ خبر