225455 هاشمی: مصوبات خوب دولت اجرایی نشده است رئیس شورای اسلامی شهر تهران از عدم تعیین تکلیف مصوبات دولت در حوزه کمک به مترو و اتوبوس گلایه کرد. <p>محسن &zwnj;هاشمی عصر امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث خط 10 مترو و توسعه شمالی خط 7 مترو با اشاره به تاریخچه ریل در کشور گفت: اولین خط ریلی ایران بین بازار و بندر انزلی در سال 1227 زده شد و شنیده&zwnj;ام که لوکوموتیو بخاری آن در اداره کل راه استان گیلان به نمایش گذاشته شده و جالب این است که آخرین خط ریلی نیز در همان محور رشت- گیلان اخیرا با حضور رئیس جمهور افتتاح شده است.<br /><br />وی با بیان این که روحانی هنگامی که رئیس&zwnj;جمهور شد در مورد حمل و نقل گفت که دولت من دولت ریلی است و اولویت ما در ریل است گفت: با این حال می&zwnj;بینیم که 7 سال از دولت گذشته و وضعیت مناسبی در ریل&zwnj;گذاری ندارد.<br /><br />وی با بیان اینکه از تاریخ ریل در ایران 170 سال می&zwnj;گذرد و تنها 10 هزار و 300 کیلومتر ریل&zwnj;گذاری در ایران انجام شده، ادامه داد: در 42 سال اخیر 4 هزار کیلومتر ریل در کشور ساخته شده و وضع جمهوری اسلامی نسبت به دو رژیم قاجار و پهلوی بهتر است.<br /><br />وی با اشاره به تاریخچه مترو گفت: بیش از 45 سال از عمر مترو در ایران می&zwnj;گذرد و تنها حدود 200 و خورده&zwnj;ای کیلومتر خطوط ریلی در تهران ایجاد شده و در حالی که باید سالی 15 کیلومتر خطوط ریلی در تهران می&zwnj;ساختیم و تنها کمتر از 5 کیلومتر احداث داشتیم و این در حالی است که در ساخت اتوبان وضعیت&zwnj;مان بهتر است، به گونه&zwnj;ای که باید 430 کیلومتر اتوبان ساخته می&zwnj;شد اما 500 کیلومتر داریم و این نشان می&zwnj;دهد که در یک برهه مدیریت شهری به سمت حمل&zwnj;ونقل خصوصی رفته است و این در حالی است که حمل و نقل ریلی و مترو آنقدر مزایا دارد که هیچ نکته منفی برای سرمایه گذاری ندارد و با این که همگان این مسئله را قبول دارند اما پولی برای آن درنظر نگرفتند و بسیاری از مصوبات نیز عملیاتی نشده است.<br /><br />وی با بیان این که سال&zwnj;ها پیش طرح تات (تونل- ایستگاه- تجهیزات) تصویب شد گفت: قرار بود که 50 درصد تامین تجهیزات مترو با کمک دولت انجام شود اما می&zwnj;بینیم که این مسئله نیز تا حدودی اجرایی نشد.<br /><br />وی با بیان این که در خط شش و هفت به دلیل نبود تجهیزات نتوانستیم افتتاح داشته باشیم گفت: 90 کیلومتر متروی تجهیز نشده داریم به گونه&zwnj;ای که برای خط هفت فایناس عمل نکرد، برای خط شش تجهیزات ثابت و متحرک خریداری نشد و برای خط سه مترو ناوگان تامین نکرده&zwnj;ایم و می&zwnj;بینیم از 200 کیلومتر مترویی که ساخته شد حدود 90 کیلومتر تجهیز نشده است. در حالی که براساس قانون قرار بود در حوزه خرید تجهیزات حمایت دولت را داشته باشیم.<br /><br /><br />وی با بیان این که از سال 95 تصویب شده که دو میلیارد یورو برای کمک به شهرداری&zwnj;ها تجهیزات بخرند اما با این که 4 سال از آن مصوبه گذشته وزارت کشور این پروژه را عملیاتی نکرده است، ادامه داد: ما 4 کارخانه واگن سازی بیکار داریم که می&zwnj;تواند 2000 واگن بسازد و اگر دولت هم کمک کند می&zwnj;توانیم بیکاری را از این کارخانه&zwnj;ها دور کنیم و پیشنهاد می&zwnj;شود که چند جلسه ویژه در دولت برای نجات این کارخانه&zwnj;ها گذاشته شود و متاسف هستیم که در این جلسه به غیر از استاندار از وزارت کشور هیچ مسئولی نیامده است.<br /><br />وی ادامه داد: سه سال قبل یک مراسم بزرگ با حضور رئیس&zwnj;جمهور و چند وزیر برگزار شد و مصوبه&zwnj; اتوبوس که بسیار پیشرفته هم بود به همه وزرا ابلاغ شد که 19 هزار اتوبوس و 40 هزار مینی بوس توسط 10 کارخانه ایرانی ساخته شود که مراسم مفصلی هم گرفته شد اما هیچ خروجی نداشته است و سه سال است این مصوبه مانده است در حالی که ما در سال جهش تولید هستیم و باید به شوخی بگویم که جهش تولید فقط دوختن ماسک نیست بلکه تولید اتوبوس و واگن را نیز شامل می&zwnj;شود و پیشنهاد می&zwnj;شود که در یک سال باقی مانده جلساتی برگزار کنید تا این مشکلات حل و فصل شود.<br /><br />هاشمی افزود:&zwnj; جهانگیری معاون اول 4 الی 5 جلسه برای پیگیری مشکلات برگزار کرده اما متاسفانه مصوبات خانه به خانه می&zwnj;ماند و اتفاقی نمی&zwnj;افتد.<br /><br />وی با اشاره به حوادث اخیر در متروی تهران گفت: اگر وضعیت به همین منوال پیش برود سیستم مترو شکست می&zwnj;خورد چرا که واگن&zwnj;های ما برای سال 76 و 77 است و 25 سال از عمر آن می&zwnj;گذرد و عمدتا بیش از یک میلیون و 400 هزار کیلومتر کار کرده&zwnj;اند و نیازمند اورهال هستند و دیدید که دو هفته پیش حادثه&zwnj;ای در مترو رخ داد و یک واگن به دلیل شکسته شدن بوژی موجب بروز حادثه شد چرا که واگن&zwnj;ها قدیمی هستند و باید اورهال شوند و دولت باید به ما کمک کند.<br /><br />رئیس شورای اسلامی شهر تهران خطاب به شهردار تهران نیز گفت: یک درخواست را داریم سه سال است مطرح می&zwnj;کنیم و آن بحث تی او دی و درآمد زایی از پهنه&zwnj;های حمل و نقل است و از حناچی می&zwnj;خواهم آن را دنبال کند. چرا که ما قرار است 40 کیلومتر مترو بسازیم و ساخت هر کیلومتر میلیاردها تومان هزینه دارد ومدام خبرنگاران از من می&zwnj;پرسند که پول ساخت این مترو را از کجا می&zwnj;خواهید بیاورید در حالی که میتوان با تی او دی و مجوز ساخت مجتمع&zwnj;های ایستگاهی آن را تامین کرد.<br /><br />وی افزود: سال&zwnj;هاست که شرکت نمایشگاه&zwnj;ها اعلام کرده که به ازای ساخت دو برج نمایشگاهی به ما زمین می&zwnj;دهد اما حالا کار شروع شده اما تفاهم نامه روشن نیست و این در حالی است که این روش تامین مالی در کشورهای پیشرفته پذیرفته و هیچ ایرادی هم توسط شهرسازان به این شیوه وارد نیست.<br /><br />وی خطاب به محمد رئیس قرارگاه خاتم الانبیا گفت: خط هفت را به شما دادیم اما حالا در دادگاه هستیم چرا که یک روزی به اصرار خط هفت را به شما دادیم و بعد از آن بازرسی کل کشور گفت که چرا این خط را به خاتم الانبیا دادید و پرونده ما در بازرسی شعبه 13 مفتوح است و چند بار گفته&zwnj;اند که ما به خاطر دادن متروی تهران به قرارگاه مورد اتهام هستیم و بارها هم به شما گفتیم که این موضوع را پیگیری کنید و هنوز کار گیر است.</p><p>&nbsp;</p><p>منبع: ایسنا</p>