226475 پیامدهای سفر سرنوشت‌ساز ظریف به اروپا <p><span style="font-size: 12px">در آستانه انقضای مهلت تعیین شده از سوی آمریکا برای فعال شدن مکانیسم ماشه، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به چندین کشور اروپایی سفر می&zwnj;کند؛ سفری که با توجه شرایط حساس فعلی، می&zwnj;تواند در جلب حمایت اروپا از ایران یا ممانعت از پیوستن آن به آمریکا نتایج مهمی در پی داشته باشد.<br /><br />&nbsp;روز چهارشنبه شبکه ان اچ کی ژاپن طی خبری اختصاصی اعلام کرد که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اوایل هفته آینده به هفت کشور اروپایی از جمله سه کشور اروپایی عضو برجام &ndash;فرانسه، بریتانیا و آلمان -، اسپانیا و ایتالیا سفر کند.<br /><br />وزارت خارجه ایران از آغاز یک تور ظریف خبر داده بود. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه، در نشست خبری روز دوشنبه خود از سفر قریب الوقوع ظریف به چند کشور خبر داده بود، اما جزئیاتی درباره این سفر اعلام نکرد.<br /><br />سفر آتی ظریف به اروپا پس از یک انقطاع نسبتا طولانی انجام می&zwnj;شود. آخرین سفر&zwnj;های جدی ظریف به اروپا مرداد پارسال بود. زمانی که ظریف به چند کشور اسکاندیناوی و سپس در جریان نشست سران گروه هفت به بیاریتس فرانسه سفر کرد. در آن زمان، فرانسه به شدت سرگرم وساطت میان ایران و آمریکا بود و پیشنهاداتی هم در این زمینه مطرح کرد، اما به دلایل گوناگون موفقیتی به دست نیاورد. بعد از آن، تنش&zwnj;ها میان ایران و آمریکا تشدید شد و سرانجام پس از ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در عراق، تنش&zwnj;ها میان ایران و آمریکا به درگیری محدود نظامی منجر شد. در طول این مدت، هیچ تلاش جدی برای وساطت میان تهران و واشنگتن انجام نشد و سرانجام با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، وساطت&zwnj;های دیپلماتیک میان ایران و آمریکا عملا دچار رکود شد. چرا که همه بازیگران بر این باور هستند که در مدت باقی مانده تا انتخابات آمریکا عملا امکان حصول نوعی تفاهم میان تهران و واشنگتن وجود ندارد.<br /><br />اما در حالی که وساطت&zwnj;ها دچار رکود شده، آمریکا اقدام به توسل جستن به یک سازوکار مناقشه برانگیز در برجام کرده است. امری که بار دیگر تنش&zwnj;ها میان ایران و غرب را تشدید کرده است. آمریکا در 20 آگوست در اقدامی جنجالی، با ارائه یک شکایت نامه به سازمان ملل یا آنچه آمریکایی&zwnj;ها آن را اخطاریه می&zwnj;نامند، خواستار فعال شدن فرآینده 30 روزه مکانیسم ماشه شد. همه اعضای برجام و تقریبا همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل به جز آمریکا و جمهوری دومینیکن، با درخواست فعال سازی مکانیسم ماشه مخالفت کردند. با این حال، آمریکا همچنان اصرار می&zwnj;کند که فرآیند 30 روزه آغاز شده و در 20 سپتامبر (30 شهریور) به پایان خواهد رسید و صرفنظر از اینکه اعضای برجام و شورای امنیت چه اقدامی انجام می&zwnj;دهند، تحریم&zwnj;های بین المللی بار دیگر علیه ایران بازخواهند گشت.<br /><br />در چنین شرایطی، ظریف تور خود به تقریبا همه کشور&zwnj;های مهم اروپا را آغاز می&zwnj;کند. شبکه ان اچ کی در خصوص این سفر نوشته است: &laquo;این سفر، احتمالا با هدف منصرف کردن قدرت&zwnj;های کلیدی اروپا از موافقت با تلاش&zwnj;های آمریکا برای بازگرداندن تحریم&zwnj;های سازمان ملل علیه ایران انجام می&zwnj;شود.&raquo; این شبکه افزود: &laquo;از طریق سفر ظریف، ایران احتمالا قصد دارد روابط با کشور&zwnj;های اروپایی را با هدف خنثی&zwnj;سازی اقدام آمریکا تقویت کند.&raquo;<br />&nbsp;<br /><b>دو گزینه ایران بعد از سفر ظریف</b><br />تا پایان مهلت تعیین شده از سوی آمریکا برای بازگشت تحریم&zwnj;های بین المللی، کمتر از 10 روز باقی مانده است. اما اروپایی&zwnj;ها جز مخالفت دیپلماتیک با اقدام آمریکا، هنوز اقدام خاصی برای منصرف کردن آمریکا از فعال سازی مکانیسم ماشه انجام نداده اند. برخی گزارش&zwnj;ها حاکی از این است که اروپایی&zwnj;ها ممکن است به آمریکا بر سر تمدید تحریم&zwnj;های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به مصالحه&zwnj;ای برسند.<br /><br />اما اکنون بحث میان آمریکا و اروپا از تحریم&zwnj;های تسلیحاتی فراتر رفته و به بازگشت کل تحریم&zwnj;های سازمان ملل رسیده است. آمریکا به صراحت اعلام کرده بعد از 30 سپتامبر تحریم&zwnj;های سازمان ملل علیه ایران بازخواهند گشت. چنین اتفاقی مستلزم پاسخ ایران خواهد بود. اما ظاهرا ایران هنوز در حال بررسی گزینه&zwnj;های خود می&zwnj;باشد. از این رو، می&zwnj;توان سفر ظریف به اروپا را در راستای مشخص کردن پاسخ ایران به اقدام آمریکا هم دانست. در ایران به طور کلی دو دیدگاه درباره بازگشت احتمالی تحریم&zwnj;های سازمان ملل وجود دارد. برخی می&zwnj;گویند بعد از اعلام بازگشت تحریم&zwnj;های سازمان ملل، ایران باید به طور رسمی از برجام خارج شود و حتی نظارت&zwnj;های آژانس بر برنامه هسته&zwnj;ای خود را کاهش دهد. در مقابل، گروه دوم می&zwnj;گویند که ایران نباید از برجام خارج شود چرا که چنین اقدامی می&zwnj;تواند علیه ایران در جهان اجماع ایجاد کند، در نتیجه باید حداقل تا زمان اعلام شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتظر ماند و واکنشی نشان نداد. چون بعد از پیروزی جو بایدن احتمال بازگشت آمریکا به برجام وجود دارد.&nbsp;<br /><br />به نظر می&zwnj;رسد که دولت حسن روحانی دیدگاه نزدیک&zwnj;تری به گروه دوم دارد. با وجود لفاظی&zwnj;ها و تهدید&zwnj;های آمریکا درباره مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم ها، دولت به محکوم کردن این لفاظی&zwnj;ها بسنده کرده و از مشخص کردن پاسخ خود به اعلام بازگشت احتمالی تحریم&zwnj;ها از سوی آمریکا خودداری کرده است. اما سفر ظریف به اروپا می&zwnj;تواند در تعیین پاسخ دولت موثر باشد. اگر ظریف از اروپایی&zwnj;ها قول بگیرد که حتی بعد از اعلام بازگشت تحریم&zwnj;های سازمان ملل، آن&zwnj;ها این تحریم&zwnj;ها را به رسمیت نخواهند شناخت، احتمالا دولت، پاسخی در راستای حفظ برجام خواهد داد. اما اگر ظریف در سفر به اروپا نتایج ملموسی به دست نیاورد، در آن حالت می&zwnj;توان حدس زد که پاسخ دولت متفاوت خواهد بود.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: فرارو</span></p>