232784 سفر هوایی از دسترس مردم خارج می‌شود؟ رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در اعتراض به افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی، گفت: در برخی مسیرها قیمت بلیت پرواز تا ۲۶۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. روا نیست حق سفر هوایی را از مردمی بگیریم که توان اقتصادی پایینی دارند و سالی یک بار سفر هوایی می‌روند. با این کار فقط مردم متضرر می‌شوند. <p style="font-size: 12px; font-family: Tahoma; white-space: normal; word-spacing: 0px; text-transform: none; font-weight: 400; color: rgb(0,0,0); font-style: normal; text-align: justify; orphans: 2; widows: 2; letter-spacing: normal; background-color: rgb(255,255,255); text-indent: 0px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial"><span style="font-size: 12px">نرخ&zwnj;نامه جدید پروازهای داخلی درحالی اعلام شده که مخالفت مجلس، وزیر راه و سازمان هواپیمایی را به دنبال داشته است. دلیل این گرانی، الزام شرکت&zwnj;های هواپیمایی برای رعایت فاصله&zwnj;گذاری اجتماعی در پروازها و فروش صندلی&zwnj;های پروازی به صورت یک نفر در میان و افزایش نرخ ارز اعلام شده است. دبیر انجمن شرکت&zwnj;های هواپیمایی گفته است: بلیت پروازها 80 درصد گران شده که 40 درصد آن سهم ارز 27 هزار تومانی و 40 درصد سهم مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا است.<br /><br />بررسی&zwnj;ها نشان می&zwnj;دهد نرخ بلیت پرواز در بیش از 60 مسیر داخلی به بیش از یک میلیون تومان می&zwnj;رسد. کف قیمت حدود 500 هزار تومان تعیین شده و در طولانی&zwnj;ترین مسیر هوایی (تبریز ـ بندرعباس)، قیمت به دو میلیون و 674 هزار تومان رسیده است. قیمت مسیر پرتردد تهران ـ مشهد از 650 هزار تومان تا یک میلیون و 355 هزار تومان تعیین شده است. با این حساب یک خانواده چهارنفره برای یک سفر هوایی تهران ـ مشهد به صورت رفت و برگشت، در ارزان&zwnj;ترین حالت باید پنج میلیون و 200 هزار تومان هزینه کند.<br /><br />وزیر راه نسبت به این قیمت&zwnj;ها که طبق اعلام انجمن شرکت&zwnj;های هواپیمایی قرار بود از اول آبان&zwnj;ماه اجرا شود، واکنش نشان داده و گفته که این قیمت&zwnj;ها اعتبار ندارد. سازمان هواپیمایی نیز در واکنشی مبالغ تعیین&zwnj;شده را منصفانه ندانسته است. کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی هم تاکید کرده که به موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما به صورت جدی وارد خواهد شد.<br /><br />وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اما هنوز به این افزایش قیمت که سفر را گران&zwnj;تر و از دسترس بیشتر مردم خارج می&zwnj;کند، واکنشی نداشته است. هرچند این وزارتخانه در دوره&zwnj;های پیشین نیز واکنشی به افزایش هزینه سفرهای هوایی نداشت و این حوزه را خارج از وظایف و ماموریت خود می&zwnj;دانست، با این حال بیشتر فعالان گردشگری گرانی پروازهای داخلی را در شرایط کنونی اقدامی بی&zwnj;تدبیرانه دانسته&zwnj;اند. از طرفی گرانی پروازها زمزمه&zwnj;هایی را برای افزایش قیمت در دیگر بخش&zwnj;های خدماتی سفر از جمله هتل&zwnj;ها بلند کرده است.<br /><br />با وجود تمام این مخالفت&zwnj;ها و اعتراض&zwnj;ها اما مقصود اسعدی سامانی ـ دبیر انجمن شرکت&zwnj;های هواپیمایی ـ یادآوری کرده که طبق برنامه پنج&zwnj;ساله پنجم و ششم توسعه نرخ بلیت پروازهای داخلی آزاد شده، یعنی شرکت&zwnj;های هواپیمایی بر اساس عرضه و تقاضا به صورت رقابتی نرخ بلیت خود را تعیین می&zwnj;کنند و به فروش می&zwnj;رسانند.<br /><br />حرمت&zwnj;الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نیز در اعتراض به نرخ&zwnj;نامه جدید شرکت های هواپیمایی که هزینه سفرهای هوایی را به شدت تحت تاثیر قرار می&zwnj;دهد، تعیین کف قیمت برای بلیت پرواز و آزاد گذاشتن سقف قیمت را خلاف قانون آزادسازی نرخ و اصل عرضه و تقاضا دانست و به ایسنا گفت: وزیر راه به صراحت با این نرخ&zwnj;نامه مخالفت کرده است، ضمن این&zwnj;که قانون مطابق اصل آزادسازی نرخ این اجازه را به انجمن شرکت&zwnj;های هواپیمایی نمی&zwnj;دهد که برای پروازها نرخ تعیین کنند، بلکه همان&zwnj;طور که در قانون هم صراحتا اشاره شده عرضه و تقاضا باید تعیین&zwnj;کننده قیمت بلیت پرواز باشد.<br /><br /><b>وی ادامه داد: حکایت شرکت&zwnj;های هواپیمایی مثل صنعت خودروسازی شده است، 10 هزار پرسنل سپر بلا قرار می&zwnj;گیرند و به 80 میلیون نفر ظلم می&zwnj;شود. وقتی قیمت&zwnj;ها را بالا می&zwnj;برند ادله می&zwnj;آورند که آن 10 هزار نفر در معرض بیکاری قرار گرفته&zwnj;اند و خودروهایی را که غیراستاندارد است با بالاترین قیمت ممکن به مردم می&zwnj;فروشند و قیمت یک پراید را هم&zwnj;ردیف با قیمت جهانی مرسدس بنز کرده&zwnj;اند. در صنعت هوایی هم با وجود هواپیماهای از رده خارج که البته با سرمایه مردم این کشور خریداری شده، با تهدید تعدیل نیرو، قیمت بلیت پرواز را افزایش می&zwnj;دهند. درحالی که قیمت پروازهای داخلی ما همین حالا هم نسبت به کشورهای دیگر گران است.</b><br /><br />رفیعی افزود: شرکت&zwnj;های هواپیمایی در تعیین قیمت به هیچ&zwnj;وجه از قانون عرضه و تقاضا پیروی نمی&zwnj;کنند. شیوه نرخ&zwnj;گذاری بلیت هواپیما در کشور ما به این شکل است که یک رقم را به عنوان کف نرخ تعیین می&zwnj;کنند که به این ترتیب شرکت&zwnj;های هواپیمایی و آژانس&zwnj;ها اجازه ندارند پایین&zwnj;تر از آن نرخ بفروشند. از آن طرف، سقف نرخ را باز می&zwnj;گذارند. این&zwnj;طور می&zwnj;شود که قیمت بلیت مسیر تهران ـ استانبول وقتی به 50 تا 60 میلیون می&zwnj;رسد آقایان می&zwnj;گویند این رقم طبیعی است، اما چرا همان نرخ به یک&zwnj;باره چهار و نیم میلیون می&zwnj;شود؟ یا می&zwnj;گویند قیمت بلیت مسیر ایران تا آمریکا به 300 میلیون تومان رسیده است ولی وقتی بررسی می&zwnj;کنیم به نرخ&zwnj;های 30 تا 65 میلیون تومان (یک&zwnj;طرفه) می&zwnj;رسیم. چرا این حرف&zwnj;ها را می&zwnj;زنند، چه هدفی دارند!؟<br /><br />وی اضافه کرد: در شرایطی که پروازهای ترکیه کامل برقرار نشده است و بلیت به قیمت چهار پنج میلیون تومان پیدا می&zwnj;شود، بعضی شرکت&zwnj;های هواپیمایی داخلی بلیت یک&zwnj;طرفه تهران ـ استانبول را تا 20 میلیون تومان می&zwnj;فروشند و قیمت را قفل می&zwnj;کنند. چرا نرخ&zwnj;ها سقف ندارد؟ وقتی فقط کف قیمت را آن هم به این شکل گران تعیین می&zwnj;کنند، حق افراد کم&zwnj;توان را ضایع کرده&zwnj;اند و به آن&zwnj;ها ظلم می&zwnj;شود. گروهی از مسافران هستند که در زمان خلوتی سفر، بلیت هواپیما می&zwnj;خرند و سالی یک سفر مشهد و یا به دیدار خانواده می&zwnj;روند. وقتی کف قیمت گران باشد، در فصل خلوتی سفر که تقاضا پایین است دیگر نمی&zwnj;توان بلیت را ارزان فروخت، و آن قشر هم از سفر محروم می&zwnj;شود.<br /><br /><b>رئیس هیات&zwnj;مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی هشدار داد: با گرانی بلیت هواپیما باید منتظر افزایش نرخ در دیگر بخش&zwnj;ها به ویژه خدمات گردشگری از جمله هتل&zwnj;ها و دیگر ناوگان حمل و نقل عمومی باشیم، چه بسا که این افزایش نرخ روی کالاها و خدمات غیرمرتبط هم تاثیر بگذارد. بنابراین باید پاسخگوی این عملکردشان باشند، چرا در این شرایط اقتصادی، فضا را به هم می&zwnj;ریزند؟</b><br /><br />رفیعی درباره تاثیر افزایش نرخ بر سفرهای داخلی نیز اظهار کرد: درحال حاضر سفر به معنی گردشگری و تور به ندرت انجام می&zwnj;شود، البته در پایان تابستان شاهد تحرک کوچکی بودیم اما با اوج گرفتن آمار مبتلایان کرونا و آغاز فصل سرما، دوباره تقاضا برای سفر کاهش پیدا کرده است. از طرفی با وجود آن&zwnj;که قرار است نرخ&zwnj;های جدید از آبان&zwnj;ماه اجرا شود، اما اعلام آن در مقطع کنونی، تقاضا برای سفر هوایی را در چند روز گذشته با ریزش مواجه کرد.</span></p><p style="font-size: 12px; font-family: Tahoma; white-space: normal; word-spacing: 0px; text-transform: none; font-weight: 400; color: rgb(0,0,0); font-style: normal; text-align: justify; orphans: 2; widows: 2; letter-spacing: normal; background-color: rgb(255,255,255); text-indent: 0px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial">&nbsp;</p><p style="font-size: 12px; font-family: Tahoma; white-space: normal; word-spacing: 0px; text-transform: none; font-weight: 400; color: rgb(0,0,0); font-style: normal; text-align: justify; orphans: 2; widows: 2; letter-spacing: normal; background-color: rgb(255,255,255); text-indent: 0px; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; -webkit-text-stroke-width: 0px; text-decoration-style: initial; text-decoration-color: initial"><span style="font-size: 12px">منبع: ایسنا</span></p>