233246 مروری بر ۲۵ لحظه تاریخ‌ساز دنیای تکنولوژی بعضی از اوقات وقتی یک تکنولوژی تازه از راه می‌رسد، از همان لحظه اول می‌دانیم که با چیزی تاریخ‌ساز مواجه هستیم. بعضی اوقات دیگر نیز، تنها با گذشت زمان است که موضوع روشن می‌شود. یک جور لحظه تاریخی دیگر هم داریم که عمدتا از چشم‌ها دور می‌ماند و بدون اینکه اکثر مردم متوجه شوند، زندگی ما را تغییر می‌دهد. <p><span style="font-size: 12px">در این مقاله به سراغ 25 لحظه مهم در تاریخ تکنولوژی رفته&zwnj;ایم که طی 25 سال اخیر از راه رسیده&zwnj;اند و هرکدام به نوبه خود، دنیا را تکان داده&zwnj;اند. چه خوب و چه خوب، اتفاق&zwnj;هایی که در این مقاله لیست کرده&zwnj;ایم تاثیری پایدار روی جهان و دنیای تکنولوژی داشته&zwnj;اند.<br /><br /><b>1. بند 230 بذر شبکه&zwnj;های اجتماعی را کاشت</b></span></p><p><span style="font-size: 12px">در قوانین تازه ارتباطات مخابراتی که طی سال 1996 میلادی در آمریکا به تصویب رسیدند، در بند 230 آمده بود که نمی&zwnj;توان از سرویس&zwnj;های آنلاین به خاطر محتویاتی که کاربران بارگذاری کرده&zwnj;اند شکایت نمود. این قانون حدودا یک دهه بعد باعث شد یوتیوب و فیسبوک ظهور کنند و اندکی بعد نیز همین سایت&zwnj;ها در کنار انبوهی از شبکه&zwnj;های اجتماعی دیگر توانستند از خودشان در برابر پرونده&zwnj;های قضایی مدنی محافظت کرده و به شکوفایی برسند. البته که این مصونیت، ابدی نیست و اکنون دولت ترامپ سعی دارد با یک فرمان اجرایی، بند 230 قانون ارتباطات مخابراتی را لغو کند. اگر این حرکت موفقیت&zwnj;آمیز باشد، نه&zwnj;تنها امثال فیسبوک و گوگل و توییتر، بلکه بی&zwnj;شمار کمپانی دیگر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.<br /><br /><b>2. اعتیاد آنلاین مقرون به صرفه شد</b></span></p><p><span style="font-size: 12px">در نخستین روزهای سرویس&zwnj;های آنلاین و خدمات&zwnj;دهندگان اینترنت، برای یک ساعت دسترسی به اینترنت باید چندین دلار می&zwnj;پرداختید و بنابراین گذران وقت در فضای سایبری، عادتی گران&zwnj;قیمت به حساب می&zwnj;آمد. اما این رویه در سال 1996 میلادی تغییر کرد و شرکت AT&amp;T از سرویس اینترنت WorldNet خود پرده برداشت که با اشتراک ماهانه 20 دلار، دسترسی نامحدود به اینترنت را به ارمغان می&zwnj;آورد. این حرکت دنیای خدمات&zwnj;دهندگان اینترنت را تکان داد و در کمتر از یک سال، تمام سرویس&zwnj;های اینترنتی رویکردی مشابه را در پیش گرفتند. بنابراین مردم به ناگاه آزادی عمل کامل در اینترنت داشتند و توانستند انبوهی از محتویات را در آن به اشتراک بگذارند.<br /><br /><b>3. چین فایروال خود را ساخت</b><br />&nbsp;&nbsp;<br />در دهه 1990 میلادی، جهان به قدرت اینترنت پی برده بود: این بازترین شبکه کامپیوتری&zwnj;ای بود که جهان دیده بود. خیلی زود توجه دولت چین هم جلب شد که به خفه کردن صداها، بیشتر از ترغیب مردم به آزادی بیان علاقه&zwnj;مند بود. در سال 1997 میلادی، استفاده از اینترنت برای &laquo;آسیب زدن به منابع دولت یا جامعه&raquo; چین ممنوع اعلام شد. سپس شاهد یک دهه تلاش برای ساخت &laquo;فایروال بزرگ چین&raquo; بودیم که اطلاعات به زعم دولت آسیب&zwnj;رسان را فیلتر می&zwnj;کند. امروز این فایروال موثرتر از هر زمان دیگر شده و هرچیزی، از فیسبوک گرفته تا ویکیپدیا، در چین فیلتر است. بنابراین مردم پرجمعیت&zwnj;ترین کشور جهان از بهترین ویژگی&zwnj;های اینترنت مرحوم مانده&zwnj;اند. دولت چین اکنون بال&zwnj;هایش را بیش از پیش گشوده و دست به توسعه تدابیری ملی مانند &laquo;سیستم اعتبار اجتماعی&raquo; زده که کاربران را پایش کرده و آن&zwnj;ها را در دنیای واقعی به خاطر رفتارهای غیر قابل پذیرش جریمه می&zwnj;کند.<br /><br /><b>4. GoTo.com و راه&zwnj;اندازی تبلیغات پرداخت در ازای کلیک</b></span></p><p><span style="font-size: 12px">موتور جستجوی گوگل یک دستاورد فنی بزرگ بود، اما تا پیش از اینکه کمپانی تبلیغات پرداخت در ازای کلیک را در آغوش نگرفت، آنقدرها درآمدزایی نمی&zwnj;کرد. و گوگل این موفقیت را مدیون GoTo.com است. موسس GoTo.com، یعنی بیل گروس، این ایده به سرش زده بود که قرارگیری تبلیغات در بالاترین نقطه از صفحات نتایج جستجو را به صورت مزایده&zwnj;ای بفروشد و سپس به ازای هر کلیک کاربران، از تبلیغ&zwnj;دهنده پول بگیرد. گوگل نیز سپس با AdWorld رویکردی مشابه را در جستجوگر خود در پیش گرفت و یک امتیاز کیفیت هم به هر تبلیغ اضافه کرد تا از ظهور تبلیغات غیر مرتبط جلوگیری کند. اگرچه GoTo (که بعدا Overture نام گرفت) زنده نماند، اما مفهوم پشت کارش همچنان برای گوگل درآمدزایی می&zwnj;کند. فقط کافیست از وکلای وزارت دادگستری آمریکا بپرسید و آن&zwnj;ها به شما خواهند گفت که گوگل این ایده را تبدیل به یک مونوپلی کرده است.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br /><b>5. Napster جهان را درگیر موزیک دیجیتال کرد</b></span></p><p><span style="font-size: 12px">در ماه ژوئن سال 1999، یعنی دو سال پیش از ظهور آیپد، موزیک دیجیتال تازه داشت پا می&zwnj;گرفت و اکثرا هم شاهد موسیقی&zwnj;هایی با فرمت MP3 بودیم که مردم آن&zwnj;ها را از سی&zwnj;دی&zwnj;ها استخراج می&zwnj;کردند. سپس یک نوجوان به نام شاون فنینگ Napster را ساخت: یک شبکه همتا-به-همتا که به کاربران اجازه می&zwnj;دهد موسیقی خود را با هر کس دیگری در اینترنت به اشتراک بگذارند. این اتفاقی مکاشفه&zwnj;آمیز و البته کاملا غیر قانونی بود. دو سال بعد از آغاز به کار Napster، پروند&zwnj;ه&zwnj;هایی قضایی منجر به تعطیلی آن شدند. علی&zwnj;رغم ترس از اینکه مشتریان دیگر هیچوقت حاضر به پرداخت پول برای موسیقی نخواهند بود، سرویس&zwnj;های پولی آتی مانند آیتونز و اسپاتیفای کاملا موفق ظاهر شدند. در واقع اگر صادق باشیم، میراث Napster بیشتر از اینکه ترغیب مردم به استفاده غیر قانونی از محتوا باشد، اثبات اینست که سرویس&zwnj;های پخش موسیقی به صورت نامحدود می&zwnj;توانند آینده موسیقی باشند.<br /><br /><b>6. استیو جابز به خانه رفت</b><br />&nbsp;&nbsp;<br />بهترین خرید در دنیای تکنولوژی چیست؟ متاسفیم، درباره خرید یوتوب توسط گوگل یا خرید اینستاگرام توسط فیسبوک صحبت نمی&zwnj;کنیم. این خریدها در قیاس با خرید اپل در ماه دسامبر 1996 هیچ هستند. اپل در آن سال به خرید شرکت NeXT چراغ سبز نشان داد: شرکتی که استیو جابز بعد از بیرون افتادن از اپل در سال 1985 میلادی، تاسیس کرده بود. در لحظه امضای قرارداد، اپل در شرف شکست بود. جابز که در سال 1997 تبدیل به مدیر عامل شد توانست کشتی اپل را روی آب&zwnj;ها شناور نگه داشته و دوباره درآمدزایی کند. او ضمنا سیستم عامل توسعه یافته توسط Next را به اپل آورد که تبدیل به سنگ بنای OS X روی کامپیوترهای مک شد و بعدا در قالب نرم&zwnj;افزار آیفون، تاریخ&zwnj;سازی کرد. بدون نبوغ جابز و مالکیت معنوی NeXT، اپل اکنون چیزی بیشتر از یک خاطره دور نبود.<br /><br /><b>7. نقطه برخورد موبایل&zwnj;ها و دوربین&zwnj;های دیجیتال</b></span></p><p><span style="font-size: 12px">زمانی که فیلیپه کان، موسس Borland and Starfish Software می&zwnj;خواست تصاویر دختر تازه متولد شده&zwnj;اش را در ماه ژوئن 1997 به اشتراک بگذارد، هنوز چیزی به نام دوربین موبایل وجود نداشت. بنابراین او با استفاده از یک دوربین دیجیتال کاسیو، یک موبایل موتورولا و یک لپتاپ، سیستم تصویربرداری بی&zwnj;سیم خودش را ساخت. این تجهیزات به او اجازه می&zwnj;دادند که تصاویر ثبت شده در بیمارستان را برای دوستان و خانواده خود در سراسر جهان بفرستد. به این ترتیب بود که کان و همسرش، سونیا لی، شرکت LightSurf را تاسیس کردند، شرکتی که به امثال شارپ یاری رساند تا نخستین موبایل&zwnj;های مجهز به دوربین داخلی و زیرساخت وایرلس لازم برای مخابره تصاویر را بسازند.<br /><br /><b>8. باگ Y2K ترس به جان مردم انداخت</b><br />&nbsp;&nbsp;<br />نخستین برنامه&zwnj;نویسان به فضای ذخیره&zwnj;سازی چندانی دسترسی نداشتند و بنابراین با ترفندهایی مانند حذف عدد 19 از تاریخ&zwnj;ها -مانند &laquo;78&raquo; به جای &laquo;1978&raquo;- چند بایت صرفه&zwnj;جویی می&zwnj;کردند. این یعنی نرم&zwnj;افزار نمی&zwnj;توانست از هیچ سالی بعد از سال 2000 پشتیبانی کند. همینطور که سده جدید نزدیک&zwnj;تر می&zwnj;شد، مشکل جدی&zwnj;تر شد - خصوصا برای کامپیوتر&zwnj;های مین&zwnj;فریمی که زیرساخت بانکداری و دیگر وظایف حیاتی روزمره را فراهم کرده بودند. ترس از باگ Y2K باعث شد انبوهی از کتاب&zwnj;های مختلف چاپ شوند که بدترین شرایط ممکن را پیش&zwnj;بینی می&zwnj;کردند - از قطعی&zwnj;های طولانی&zwnj;مدت برق گرفته تا قحطی سراسری. اما زمانی که تقویم به یکم ژانویه 2000 تغییر کرد، برنامه&zwnj;نویسان آنقدر در به&zwnj;روزرسانی نرم&zwnj;افزار موفق بودند که تنها اختلالاتی بسیار ناچیز به وجود آمد. به این ترتیب مردم دوباره راجع به تکنولوژی خوش&zwnj;بین شدند.<br /><br /><b>9. وایرال شدن ویدیوی کودک طرفدار استار وارز</b></span></p><p><span style="font-size: 12px">وقتی جیزلین رازا در سال 2002 از خودش درحالی که چوب بیسبال را مثل لایت&zwnj;سیبر دنیای استار وارز به دست گرفته بود فیلم&zwnj;برداری کرد، اصلا انتظارش را نداشت که ویدیو شدیدا عمومی شود. هم&zwnj;کلاسی&zwnj;های او در یکی از دبیرستان&zwnj;های کبک اما برنامه&zwnj; دیگری داشتند و ضمن آپلود ویدیو در اینترنت، آن را به یکی از نخستین ویدیوهای وایرال شده در اینترنت تبدیل کردند. البته این اتفاقی لزوما مثبت برای این کودک طرفدار استار وارز نبود و رازا بعدا در مصاحبه&zwnj;ای گفت که هم در فضای آنلاین و هم دنیای واقعی شدیدا مورد آزار و اذیت قرار گرفت و محبور به تغییر مدرسه شد. این یکی از نخستین موارد نمایش جنبه&zwnj;های منفی وایرال شدن ویدیو بود که یوتیوب چند سال بعد بیشتر رواجش داد.<br /><br /><b>10. انتشار نخستین مقاله در ویکیپدیا</b><br />&nbsp;&nbsp;<br />با تمام احترامی که باید برای پدیدآورندگان دانش&zwnj;نامه بریتانیکا قائل بود، دانش&zwnj;نامه جمع&zwnj;سپاری شده&zwnj;ی وب، ویکیپدیا، تبدیل به مخزنی بهتر و به مراتب گسترده&zwnj;تر برای دانش تبدیل شد. بهتر از هر چیز دیگری که پیشینیان برای ما به جا گذاشته بودند. نخستین مقاله ویکیپدیا در سال 2010 منتشر شد و گرچه پیش&zwnj;بینی می&zwnj;شد به خاطر ماهیت مردم&zwnj;سپاری شده&zwnj;اش هیچوقت مرجعی قابل اتکا نباشد، اما اکنون نخستین چیزی است که هنگام جستجو برای موضوعات مختلف در مقابل چشم&zwnj;مان قرار می&zwnj;گیرد.<br /><br /><b>11. توجه گسترده با بلاگ&zwnj;نویسان بعد از حادثه 11 سپتامبر</b></span></p><p><span style="font-size: 12px">در ابتدا چیزهایی داشتیم که وبلاگ نامیده می&zwnj;شدند و بعد همین اسم به &laquo;بلاگ&raquo; کوتاه شد. بلاگ&zwnj;ها در واقع سایت&zwnj;هایی با فیدی بودند که هم می&zwnj;توانستند شامل اخبار و هم مسائل کاملا شخصی باشند و از سال 1997 به بعد در گوشه و کنارهای اینترنت ظهور یافتند. اما بعد از حادثه تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 بود که بلاگ&zwnj;ها واقعا مورد توجه قرار گرفتند. بلاگ&zwnj;نویسانی مانند جاش مارشال، گلن رینولدز، اندرو سالیوان و دیو وینر به صورت گسترده در حال مقاله&zwnj;نویسی و انتشار تصویر بودند و گاهی مسائلی را گزارش می&zwnj;کردند که حتی خبرگزاری&zwnj;های با سابقه نیز نمی&zwnj;توانستند با آن&zwnj;ها رقابت کنند. دوران طلایی بلاگ&zwnj;ها کوتاه بود، اما نشان داد که اشخاص و نه رسانه&zwnj;های بزرگ اصلی&zwnj;ترین تولیدکنندگان محتوا در قرن بیست و یکم خواهند بود.<br /><br /><b>12. جیمیل بهتر از ایمیل دسکتاپ ظاهر شد</b><br />&nbsp;&nbsp;<br />وقتی گوگل در روز یکم آپریل 2004 از جیمیل رونمایی کرد،&zwnj; بسیاری از مردم فکر می&zwnj;کردند که با دروغ سیزده مواجه شده&zwnj;اند. گوگل مدعی شده بود که این سرویس حافظه&zwnj;ای معادل 1 گیگابایت در اختیار مشتریان می&zwnj;گذارد که رقمی 500 برابر بیشتر از حافظه Hotmail مایکروسافت بود و آنقدرها باورکردنی به نظر نمی&zwnj;رسد. اما گوگل داشت جدی حرف می&zwnj;زد. جیمیل به لطف ظرفیت عظیمش، قابلیت جستجوی آنی و رابط کاربرپسندش نه&zwnj;تنها با سرویس&zwnj;های ایمیل رایگان مانند Hotmail بلکه با اپلیکیشن&zwnj;های ایمیل دسکتاپ مانند Outlook نیز رقابت می&zwnj;کرد. این لحظه&zwnj;ای بزرگ برای تاریخ وب بود و آغازگر دورانی که گوگل پایش را فراتر از جستجو در وب می&zwnj;گذاشت و انبوهی از سرویس&zwnj;های کارآمد می&zwnj;ساخت.<br /><br /><b>13. فایرفاکس مونوپلی مروگر مایکروسافت را شکست</b></span></p><p><span style="font-size: 12px">بعد از شکست دادن قاطعانه Netscape در نبرد مرورگرها، اینترنت اکسپلورر مایکروسافت سهمی بیشتر از 90 درصد از بازار مرورگرها داشت - این یعنی تقریبا تمام کاربران چه خوششان می&zwnj;آمد و چه نه، باید از آن استفاده می&zwnj;کردند. سپس موزیلا فایرفاکس در سال 2004 از راه رسید که یک مرورگر متن&zwnj;باز و متکی بر Netscape بود. این مرورگر ساده، امن و نوآورانه بود، آن هم در دورانی که اینترنت اکسپلورر 6 به اجبار روی ویندوز نصب می&zwnj;شد و یک کلاف سردرگم بود. فایرفاکس در نهایت توانست یک سوم از بازار را مال خود کند و به این ترتیب دومین نبرد مرورگرها آغاز شد و گوگل کروم نیز از راه رسید تا به کار اینترنت اسکپلورر خاتمه دهد.<br /><br /><b>14. Y Combinator چگونگی پا گرفتن استارتاپ&zwnj;ها را دگرگون کرد</b></span></p><p><span style="font-size: 12px">پاول گراهام، کسی که استارتاپ تجارت الکترونیک خود را به یاهو فروخت، در سال 2001 شروع به بلاگ&zwnj;نویسی راجع به استارتاپ&zwnj;ها کرد. اما در سال 2005 میلادی بود که او ایده&zwnj;هایش را عملی کرد و Y Combinator را راه انداخت. او سپس در تابستان همان سال، همراه با دوست دخترش، جسینکا لیوینگتون (که اکنون به همسرش تبدیل شده) و دو شریک دیگر، شروع به یک آزمون و خطای جالب کرد. او موسسین کمپانی&zwnj;های مختلف را دعوت کرد تا ایده&zwnj;هایشان را روی میز بریزند و بعد از انتخاب نویدبخش&zwnj;ترین ایده&zwnj;ها، 6000 دلار به هرکدام داد تا خودشان را آماده کنند. از میان 2000 استارتاپی که YC از آن&zwnj;ها حمایت کرد می&zwnj;توان به ردیت، Airbnb، دراپ&zwnj;باکس و بی&zwnj;شمار سرویس جالب دیگر اشاره کرد. اگر YC الهام&zwnj;بخش بسیاری از استارتاپ&zwnj;ها و سرمایه&zwnj;گذاران نمی&zwnj;شد، شاید اکنون هیچ خبری از سرمایه&zwnj;گذاران فرشته یا سرمایه&zwnj;گذاری در زمان کاشت بذر نیز نبود.<br /><br /><b>15. قوت&zwnj;رسانی سرویس&zwnj;های وب آمازون به وب</b><br />&nbsp;&nbsp;<br />تا جایی که به لحظات بزرگ در تاریخ تکنولوژی مربوط می&zwnj;شود، عرضه Elastic Compute Cloud در سال 2006 توسط آمازون، عمدتا از چشم&zwnj;ها دور ماند. اما این سرویس یکی از اصلی&zwnj;ترین عوامل موفقیت سرویس&zwnj;های وب آمازون (AWS) بود که در سال 2002 شروع به کار کرده بود و چندین ابزار کارآمد و مبتنی بر وب داشت. AWS در دنیای پردازش مدرن، به احتمال زیاد به اندازه آیفون مهم باشد. سرویس&zwnj;هایی مانند دراپ&zwnj;باکس، نت&zwnj;فلیکس، لیفت و iCloud اپل بدون سرویس&zwnj;های وب آمازون وجود خارجی نداشتند یا حداقل اینقدر با کیفیت ظاهر نمی&zwnj;شدند. AWS آنقدر موفقیت&zwnj;آمیز بود که سرویس&zwnj;های رقیب مانند آژور مایکروسافت یا گوگل کلاد همچنان دارند برای به زیر کشیدن آن دست و پا می&zwnj;زنند.<br /><br /><b>16. فیسبوک از فید اخبار پرده برداشت</b></span></p><p><span style="font-size: 12px">برای فیسبوک عرضه هیچ محصولی به اندازه عرضه فید اخبار مهم نبوده است. این فید که در سال 2006 از راه رسید، یک هاب مرکزی برای نمایش فعالیت&zwnj;های دوستان بود و بعدا به یکی از بزرگ&zwnj;ترین مراکز توزیع اطلاعات (و همینطور اطلاعات کذب) تبدیل شد و روی بی&zwnj;شمار سرویس دیگر تاثیر گذاشت. حتی در ابتدایی&zwnj;ترین فرمش نیز فید اخبار مورد تنفر بسیاری از کاربران قرار گرفت، عمدتا به خاطر ظاهر زشتش و اینکه انگار ابزاری برای رخنه به حریم شخصی بود، چون ناگهان تمام فعالیت&zwnj;های هر کاربری را در معرض دید قرار می&zwnj;داد. پاسخ مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیسبوک، نیز دقیقا همان چیزی بود که از فیسبوک انتظارش را دارید. او با کاربران خود همدردی کرد اما بعد تاکید کرد که می&zwnj;داند چه چیزی برای آن&zwnj;ها بهتر است.<br /><br /><b>17. ظهور آیفون</b></span></p><p><span style="font-size: 12px">همانطور که طرفداران سینه&zwnj;چاک بلک&zwnj;بری به شما خواهند گفت، آیفون را به زحمت می&zwnj;توان نخستین موبایل هوشمند جهان (یا اصلا موبایلی که زندگی بسیاری را دگرگون نمود) تلقی کرد. اما روند معرفی شش&zwnj;ماهه این موبایل -که از روز نهم ژانویه 2007 شروع شد و تا 29 ژوئن ادامه داشت- احتمالا بهترین مثال برای میزان اهمیت دستگاه باشد. نخستین آیفون آنقدر قابلیت نوآورانه داشت و آنقدر پکیچ وسوسه&zwnj;برانگیزی بود که تقریبا همه برایش هیجان&zwnj;زده بودند. با این همه هیچکس نمی&zwnj;توانست پیش&zwnj;بینی کند که آیفون 13 سال بعد نیز اینقدر مهم تلقی شود. از آن زمان هیچ دستگاه الکترونیکی دیگری برای مصرف&zwnj;کنندگان نداشته&zwnj;ایم که اینقدر موثر واقع شود.<br /><br /><b>18. اپ استور شروع به کار کرد</b><br />&nbsp;&nbsp;<br />اگرچه آیفون هنگام عرضه در سال 2007 یک دستگاه پردازش شخصی سنت&zwnj;شکن بود، اما انقلاب واقعی زمانی آغاز شد که اپل یک سال بعد، از اپ استور پرده برداشت. ناگهانی مخزنی امن و وسیع برای نرم&zwnj;افزارهای سازگار با نمایشگر لمسی داشتیم که هرچیزی -از بازی&zwnj;ها گرفته تا اپلیکیشن&zwnj;های صدای باد معده- در آن یافت می&zwnj;شد و با تنها یک کلیک قابل دریافت بودند. توسعه&zwnj;دهندگان نیز صف کشیدند و امیدوار بودند اپلیکیشن&zwnj;شان، داستان موفقیت بعدی را رقم بزند. مارکت&zwnj;پلیس&zwnj;های اپلیکیشن سپس تبدیل به استاندارد روی هر پلتفرم موبایلی شدند و بلک&zwnj;بری و مایکروسافت نیز به شکلی ناامیدانه در صدد رقابت برآمدند و هیچ موفقیتی حاصل نشد. اپ استور برای سالیان طولانی برای اپل درآمدزایی کرده اما اکنون چند وقتی است که صدای توسعه&zwnj;دهندگان از سهم بالای اپل از درآمد اپلیکیشن&zwnj;ها درآمده است.<br /><br /><b>19. درآمدزایی غیر قابل باور انگری بردز</b></span></p><p><span style="font-size: 12px">پرتاب کردن پرندگان کارتونی به سمت برجک&zwnj;هایی که پر شده از خوک&zwnj;های کثیف احتمالا یکی از عجیب&zwnj;ترین ایده&zwnj;های سال 2009 به نظر برسد، اما همین ایده توانست تبدیل به کسب&zwnj;وکاری بزرگ در دنیای گیمینگ با اسمارت&zwnj;فون شود. نخستین نسخه از سری بازی انگری بردز در عرض یک سال 10 میلیون بار دانلود شد -که رقمی عجیب و غریب برای اپ استور تازه از راه رسیده به حساب می&zwnj;آمد- و مهم&zwnj;تر از این، کاراکترهایی را خلق کرد که پا را از پلتفرم&zwnj;های گیمینگ فراتر گذاشته و روانه پرده نقره&zwnj;ای سینما نیز شدند. انگری بردز نشان داد که بازی&zwnj;ها در عصر موبایل&zwnj;های هوشمند می&zwnj;توانند حسابی موفق باشند، حتی بدون اینکه به صورت پیش&zwnj;فرض روی سیستم عامل نصب شده باشند یا چرخه توسعه چندین ساله را پشت سر بگذارند.<br /><br /><b>20. &laquo;خانه پوشالی&raquo; آغازگر سریال&zwnj;های اورجینال در سرویس&zwnj;های استریم بود</b></span></p><p><span style="font-size: 12px">سرویس استریم محتوای نت&zwnj;فلیکس در چهار سال نخست فعالیت خود، کاملا بر خرید لایسنس پخش سریال&zwnj;های تلویزیونی و فیلم&zwnj;های سینمایی نسبتا قدیمی متکی بود. اما شرایط در سال 2011 تغییر کرد و نت&zwnj;فلیکس با خرید حقوق مربوط به سریال &laquo;خانه پوشالی - House of Cards&raquo;، شبکه HBO را در مزایده شکست داد. هدف نت&zwnj;فلیکس از این کار واضح بود: به جای اتکا بر باقی&zwnj;مانده&zwnj;های شبکه&zwnj;های کابلی، نت&zwnj;فلیکس می&zwnj;توانست شوهایی بسازد که در هیچ&zwnj;جای دیگر قابل مشاهده نبودند. وقتی خانه پوشالی در نخستین سال&zwnj;ها توانست نظر منتقدان را جلب کند، نبردی تازه میان سرویس&zwnj;های استریم شکل گرفت. اکنون به یاد آوردن دورانی که چندین سرویس استریم غول&zwnj;آسا نداشتیم که هرکدام مشغول ساخت شوهای خاص خود باشند بسیار دشوار شده.<br /><br /><b>21. گیمرگیت چهره زشت جهان آنلاین را نشان داد</b><br />&nbsp;&nbsp;<br />در سال 2014، گروهی از ترول&zwnj;های اینترنتی یک کمپین آزار و اذیت علیه یک توسعه&zwnj;دهنده و ژورنالیست بازی زن ترتیب دادند. این کمپین چند ماهه که Gamergate نام گرفت، در تلاش بود که نشان دهد ژورنالیسم در حوزه ویدیوگیم به شکلی غیر اخلاق&zwnj;مدارانه انجام می&zwnj;شود و خبرنگاران از پرومد کردن بازی&zwnj;های ویدیویی نفع می&zwnj;برند. گیمرگیت خیلی زود شکلی زشت به خود گرفت و دیگر تنها یک هدف نداشت. گیمرها ضمنا اطلاعات شخصی (شامل آدرس منزل، تلفن منزل، ایمیل و چیزهایی از این دست) چندین و چند خبرنگار مختلف را به دست آورده و در سطح اینترنت منتشر کردند. برخی از آن خبرنگاران به صورت مداوم نامه&zwnj;های تهدیدآمیز دریافت می&zwnj;کردند و شرایط بسیار خطرناک جلوه می&zwnj;کرد. این وضعیت آنقدر پیچیده شد که اکنون هیچ توافق نظری راجع به دلیل آغاز این کمپین یا اینکه دقیقا چه کسانی مورد آزار قرار گرفتند وجود ندارد.<br /><br /><b>22. الکسای آمازون دیگر یک رابط کاربری گرافیکی صرف نبود</b></span></p><p><span style="font-size: 12px">نادیده گرفتن اسپیکر هوشمند Amazon Echo که در سال 2014 عرضه شد کار آسانی بود. آمازون سپس به سراغ پلتفرم Fire Phone رفت که با ترکیب کردن موسیقی، اخبار و اطلاعات ساده، آنقدرها متفاوت از آنچه اپل با سیری در آیفون&zwnj;ها ارائه کرده بود ظاهر نمی&zwnj;شد. از سوی دیگر گوگل هم جستجوی صوتی را به اندروید آورده بود. اما پردازش مبتنی بر صوت مزایای خودش را داشت و در کمتر از 5 سال،&zwnj; بیش از 100 میلیون دیوایس مجهز به دستیار صوتی الکسا فروخته شده بود. آمازون در مسیر توسعه الکسا توانست لوازم خانگی هوشمند را به دست عموم مردم برساند و حتی اپل و گوگل هم مجبور به ساخت اسپیکرهای هوشمند خودشان شدند. از سوی دیگر مشخص شد که دستیارهای صوتی حاضر در فیلم&zwnj;های علمی-تخیلی، آنقدرها که فکرش را می&zwnj;کردیم دور از دسترس نبودند.<br /><br /><b>23. رسوایی فیسبوک</b></span></p><p><span style="font-size: 12px">در ماه مارس 2018، شخصی به نام کریستوفر وایلی جزییات مربوط به یک رسوایی بزرگ را در اختیار نشریه&zwnj;های نیویورک تایمز و گاردین قرار داد که بعدا کمپین &laquo;حذف فیسبوک&raquo; را رقم زد. ماجرا از این قرار بود که یک شرکت مشاوره به نام کمبریج آنالیتیکا (شرکتی که پیشتر با ارتش بریتانیا قرارداد داشت و بعدا تبدیل به یک کمپانی مشاوره در امور سیاسی شده بود) به حجم عظیمی از اطلاعات جمع&zwnj;آوری شده از سوی فیسبوک (که گفته می&zwnj;شد با مقاصد آکادمیک بوده) دست یافت.<br /><br />فیسبوک نیز گفت که حریم شخصی 87 میلیون کاربر به خطر افتاده. مشکل اصلی این بود که کمبریج آنالیتیکا از این اطلاعات برای خدمت&zwnj;رسانی به مشتریان خود (مانند کمپین ریاست جمهوری ترامپ در سال 2016 و همینطور نیروهای حامی برگزیت در انگلیس) استفاده می&zwnj;کرد و دست به انتشار تبلیغات هدفمند می&zwnj;زد. برخی متخصصین می&zwnj;گویند که این شرکت حسابی در توانمندی داده&zwnj;های خود اغراق کرده بود و هیچ شواهدی از تاثیرگذاری معنادار آن روی پیروزی ترامپ یا عملی شدن برگزیت به چشم نمی&zwnj;خورد. در هر صورت فیسبوک از آن زمان دسترسی اپلیکیشن&zwnj;ها و سرویس&zwnj;های شخص ثالث را به داده&zwnj;های مشتریانش دشوارتر کرده است.<br /><br /><b>24. کارمندان گوگل به خیابان&zwnj;ها ریختند</b><br />&nbsp;&nbsp;<br />در اکثریت مواقع، افرادی که در شرکت&zwnj;های بزرگ تکنولوژی سیلیکون ولی کار کرده&zwnj;اند، کار خود را نوعی ایده&zwnj;آلیسم حساب آورده&zwnj;اند و نه کاپیتالیسم خالص. بنابراین کاملا قابل درک است که کارمندان گوگل با خواندن یک مقاله در نیویورک تایمز که می&zwnj;گفت سران گوگل نسبت به رفتارهای غیر اخلاقی مدیران بی&zwnj;توجه بوده&zwnj;اند شوکه شدند. در این مقاله آمده بود که گوگل حتی به برخی از مدیران متهم به رفتارهای غیر اخلاقی پاداش نیز داده است. پاسخ 20 هزار کارمند گوگل به این موضوع غافلگیرکننده بود: آن&zwnj;ها به صورت گروهی از محل کار خود خارج شده و به خیابان&zwnj;ها ریختند. این حرکت، موجی از فعالیت&zwnj;های دیگر -مانند اکتیویسم کارگران حوزه تکنولوژی و همینطور اعتراض به دیگر تصمیمات گوگل- را به راه انداخت. همین اواخر نیز برخی کارمندان فیسبوک راجع به ناخشنودی خود از رویکرد فیسبوک در قبال پست&zwnj;های آتش&zwnj;افروزانه ترامپ توییت کردند.<br /><br /><b>25. پاندمی کرونا ویروس به چت ویدیویی جان تازه دمید</b></span></p><p><span style="font-size: 12px">بیش از نیم قرن بعد از اینکه شرکت Bell از پیکچرفون در سال 1964 پرده برداشت، تماس ویدیویی بالاخره دارد تبدیل به عنصری مهم در کسب&zwnj;وکارها تبدیل می&zwnj;شود. فقط نیاز به یک پاندمی جهانی داشتیم تا مردم بالاخره با این ایده آشتی کنند. اپلیکیشن Zoom به تنهایی اکنون 300 میلیون کاربر فعال دارد که روزانه به برقراری جلسات تصویری می&zwnj;پردازند، آن هم در حالی که تعداد کاربرانش تا پیش از آغاز پاندمی، 10 میلیون کاربر بود. همین موفقیت باعث شد رقبایی مانند گوگل، مایکروسافت و فیسبوک نیز بالاخره از مقاومت در برابر چت ویدیویی دست بکشند و بیشتر در این حوزه فعالیت کنند. با توجه به اینکه کسب&zwnj;وکارها اکنون با دورکاری کاملا کنار آمده&zwnj;اند، تماس ویدیویی احتمالا بعد از کاهش وخامت پاندمی نیز به موفقیت&zwnj;های خود ادامه دهد.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: دیجیاتو</span></p>