238689 باخت هنر در قمار مهاجرت؛ شکار سلبریتی توسط سایت های شرط بندی <p><span style="font-size: 12px">تا یک دهه پیش تکلیف&zwnj;مان با مهاجرت برخی چهره&zwnj;های شناخته&zwnj;شده عرصه فیلم و موسیقی روشن بود. آنها&zwnj; یا به دلایل حرفه&zwnj;ای تصمیم می&zwnj;گرفتند با سبک زندگی دیگری از نوع غربی در عرصه هنر شناخته شوند یا به دلیل حواشی زندگی شخصی&zwnj;شان، فضای کاری را تنگ&zwnj;تر از آن می&zwnj;دیدند که بتوانند در داخل کشور به کار ادامه دهند. اما این روزها برخی نام&zwnj;های پرتکرار در فضای مجازی با مسائل پیچیده&zwnj;تری گره&zwnj;خورده&zwnj;اند، طوری که در حوزه&zwnj;ای وسیع از حواشی زندگی شخصی گرفته تا خبرسازی&zwnj;های سیاسی و اخیرا در کنار سایت&zwnj;های قمار و شرط&zwnj;بندی شنیده می&zwnj;شوند. جنس فرهنگی و شان حرفه&zwnj;ای چهره&zwnj;های مهاجر دهه نودی نشان می&zwnj;دهد شاید حتی در مهاجرت هم به&zwnj;نوعی ابتذال دچار شده&zwnj;ایم به&zwnj;طوری&zwnj;که بسیاری از کاربران فضای مجازی در واکنش به این افراد، آنان را دارای جایگاه هنری نمی&zwnj;دانند که حالا به نفع حاشیه پردازی&zwnj;های سیاسی و اقتصادی وارد میدان شده&zwnj;اند. تازه قبلا مقصد هنرمندان مهاجر به&zwnj;جایی بیش از شبکه&zwnj;های فارسی&zwnj;زبان معاند یا یک زندگی مستقل و زدن قید کار هنری ختم نمی&zwnj;شد. اما حالا یک چهره بالقوه مهاجر ممکن است هرجایی آن ور آب سر دربیاورد مگر همان حرفه&zwnj;ای که در ایران دنبال می&zwnj;کرده است. به&zwnj;هرحال در سری بازی&zwnj;های جدید مهاجرت، هیچ&zwnj;کس جفت شش نمی&zwnj;آورد و خریدن این خطر یا به قیمت زندگی حرفه&zwnj;ای هنرمند تمام می&zwnj;شود یا لااقل به قیمت جایگاهش در وطن. اینجا نگاهی می&zwnj;اندازیم به برخی مدل&zwnj;های مهاجرت در طول سه دهه اخیر و دلایل و حواشی آنها تا امروز.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br /><b>مورد عجیب آقای خواننده</b><br /><b>شادمهر عقیلی</b><br />یکی از اولین موارد پرسروصدای مهاجرت ازقضا این روزها هم دوباره به عرصه رقابت چهره&zwnj;های جنجالی اینستاگرامی برگشته و حسابی خود را در میان چهره&zwnj;های پرحاشیه جا کرده است. بدون شک جوانان دهه شصتی که تازه داشتند سبک&zwnj;های جدید موسیقی را از نیمه دوم دهه 70 با چند چهره معدود تجربه می&zwnj;کردند، شوک خبر مهاجرت خواننده قطعات مشهور &laquo;دهاتی&raquo; و &laquo;پر پرواز&raquo; را حتی بیش از شخصیت هنری او به یاد می&zwnj;آورند. شادمهر سال 80 ایران را به مقصد آمریکا ترک کرد و با این کار عملا به سر شخصیت حرفه&zwnj;ای و هنری خود شلیک کرد. شادمهر پس&zwnj;از آن دیگر بندرت با قطعه&zwnj;ای زیبا و به&zwnj;یادماندنی به خاطره مخاطبان و حتی طرفدارانش بازگشت. ظاهرا دو دهه زمان لازم بود تا کلیپ مشترک شادمهر با ریحانه پارسا، دوباره او را به صدر توجهات برگرداند اما این بار بدون این&zwnj;که دیگر بحثی از موسیقی و محبوبیت خوانندگی&zwnj;اش باشد.<br />شادمهر دوباره اسلحه کشید اما این بار حتی به خاطراتی که از خودش در ذهن هوادارانش جاگذاشته بود هم رحم نکرد و محبوبیت قدیمی و زوال یافته&zwnj;اش را نشانه گرفت. او قیمتش را پرداخت و به بازی سایت&zwnj;های شرط&zwnj;بندی ساکن ترکیه وارد شد تا وزن چهره&zwnj;های تبلیغ&zwnj;کننده را بالاتر ببرد. هوادارانش او را به&zwnj;شدت تخطئه کردند اما پروژه سایت&zwnj;های قمار که ظاهرا این روزها پرآب&zwnj;وتاب مقصد هنرمندان مهاجر شده، طعمه جذاب&zwnj;تری را به قلاب انداخت. منبع ما می&zwnj;گوید از زمان پیوستن شادمهر به شبکه سایت&zwnj;های شرط&zwnj;بندی، جذب مشتری و جلب اعتماد آنها&zwnj; وارد بخش گسترده&zwnj;تری از کاربران فضای مجازی شده است.<br /><br /><br /><b>ناشناخته&zwnj;های مشهور</b><br /><b>ریحانه پارسا</b><br />چند روز پیش که ریحانه پارسا در توئیتی از حضور در یک سریال صداوسیما، اظهار پشیمانی و سرافکندگی کرد، حتی موافقانش را هم به اظهار تعجب و ناخشنودی انداخت. محتوای بسیاری از نظرات حول همین مساله می&zwnj;چرخید که &laquo;بدون صداوسیما، اصلا کی تو را می&zwnj;شناخت؟!&raquo; پارسا همین رزومه یک&zwnj;خطی را دست گرفت و به ترکیه پرواز کرد.<br />نام بسیاری دیگر از مهاجران دهه نودی عرصه&zwnj;های شهرت&zwnj;ساز مانند بازیگری و خوانندگی را که جست&zwnj;وجو کنید به&zwnj;سرعت متوجه خواهید شد که زندگی حرفه&zwnj;ای آنان داخل و حتی خارج کشور در مجموع حاوی چهار پنج قلم هم نیست. آیتک جاویدنژاد، صدف طاهریان، مهراد جم و بسیاری از چهره&zwnj;های پرسروصدای این روزهای فضای مجازی با تقریب خوبی، اساسا فاقد کارنامه حرفه&zwnj;ای هستند.<br />این اتفاق نشان می&zwnj;دهد که دام&zwnj;های آن&zwnj;طرف آب گسترده&zwnj;تر و البته نیازمند افرادی کم&zwnj;وزن&zwnj;تر و بی&zwnj;هویت&zwnj;تر شده است. تا یک دهه قبل فرصت&zwnj;های مهاجرت هنرمندان محدود به اشتغال در شبکه&zwnj;های خبری فارسی&zwnj;زبان خارج از کشور بود و امکان جذب&zwnj;شدن در پروژه&zwnj;های سینمایی هم اندک&zwnj;تر از حالا به نظر می&zwnj;رسید، به همین خاطر جذب&zwnj;کنندگان، دنبال چهره&zwnj;های معتبرتری در عرصه حرفه&zwnj;ای می&zwnj;گشتند.<br />حالا اما کافی است فرد داوطلب، تمایل به عبور از برخی مرزها و ظرفیت درگیرشدن در بازی&zwnj;های فرهنگی&zwnj;-اقتصادی-سیاسی را از خود نشان دهد تا مورد استقبال قرار گیرد. منبع ما می&zwnj;گوید این شبکه، سناریونویسانی دارد که به چهره&zwnj;ها می&zwnj;گوید کدام&zwnj;یک در چه زمانی با دیگری ارتباط بگیرد یا چه کسی در لایو چه بگوید تا صفحات ترند فضای مجازی شوند و از این طریق آدم&zwnj;های بیشتری از خلال این بازی&zwnj;ها به تور سایت&zwnj;های شرط&zwnj;بندی بیفتند. درواقع این بازی با جلوه&zwnj;گری سلبریتی&zwnj;ها برای شکار اعتماد و سرمایه مردم عادی طراحی شده است.<br /><br /><b>تور جم، تار قمار</b><br /><b>رامسین کبریتی</b><br />حالا که دوباره رابعه اسکویی را جلوی دوربین یکی از سریال&zwnj;های شبکه سه و پایان زندگی حرفه&zwnj;ای بازیگرانی مثل رامسین کبریتی که به قصد جم از کشور خارج شدند را دیده&zwnj;ایم، دیگر فهم تورهای جدید اینستاگرامی سخت نیست. شاید ماجرای تورها و تارهای شرط&zwnj;بندی که این روزها حول و حوش اسامی برخی سلبریتی&zwnj;ها داغ&zwnj;شده، عجیب به نظر برسد اما این، اولین&zwnj;بار نیست که چنین تارهای عنکبوتی بیرون از ایران زیر پای هنرمندان کم&zwnj;تجربه و ناشناخته پهن می&zwnj;شود و سودای پول و شهرت آسان را به دل&zwnj;هایشان می&zwnj;اندازد. نیمه اول دهه 90 آرام آرام سروصدای خروج برخی بازیگران و کارگردان&zwnj;ها به مقصد شبکه جم بلند شد، اما زمان زیادی نگذشت که اعتراض&zwnj;های مهاجران نسبت به مشکلات اخلاقی و مالی و سوءاستفاده&zwnj;های مختلف جاری در پشت&zwnj;صحنه این شبکه بالا گرفت. اظهارات نگران&zwnj;کننده برخی بازیگران جداشده و سکوت&zwnj;های اجباری و به محاق رفتن برخی دیگر روزبه&zwnj;روز از جم، مقصد مخوف&zwnj;تر و افق مبهم&zwnj;تری می&zwnj;ساخت تا این که قتل مرموز رئیس آن شبکه هم مزید بر علت شد و عملا جم از تک&zwnj;وتا افتاد.حالا منبع ما می&zwnj;گوید سایت&zwnj;های شرط&zwnj;بندی با پیشنهادهای چرب سراغ بازیگران و خوانندگان درجه سه و چهار می&zwnj;روند و در ازای یک پیشنهاد چند صدهزار دلاری از آنان می&zwnj;خواهند که در استوری&zwnj;هایشان از نام یا لگوی این سایت&zwnj;ها استفاده کنند؛ البته پیش&zwnj;بینی نتیجه ساده است. توری که جم برای هنرمندان کشور پهن کرده بود به&zwnj;سرعت جاذبه&zwnj;اش را از دست داد و طوری روی حیثیت این شبکه سایه انداخت که آن را از مقام اول شبکه&zwnj;های سرگرمی&zwnj;ساز فارسی&zwnj;زبان ماهواره&zwnj;ای به قعر جدول برد. &nbsp;حالا هم تارهای شبکه شرط&zwnj;بندی تازه دارد دور برخی سلبریتی&zwnj;ها تنیده می&zwnj;شود و زمان لازم است تا متوجه خسارت&zwnj;شان شوند اما بدون تردید در این مسیر، بسیاری از هواداران خود را به قعر بدبختی و فلاکت خواهند کشاند و هزینه کسب تجربه و شهرت و بازی&zwnj;هایشان را مردم عادی با زندگی و سرمایه&zwnj;هایشان پرداخت خواهند کرد.<br /><br /><br /><b>2 راه&zwnj;حل برای یک مساله</b><br /><b>شهاب حسینی</b><br />شهاب حسینی هم گرین&zwnj;کارت آمریکا دارد. این خبری است که چهار سال پیش رسانه&zwnj;ای شد و حسینی درباره فعالیت&zwnj;هایش در آن سوی آب توضیح داد که شرکت دوقلوی موسسه&zwnj;اش با نام &laquo;ندای هفت&zwnj;آسمان&raquo; (فعال با هدف شناسایی استعدادهای جدید) در آمریکا &laquo;با نام seven skies entertainment در راستای تولید آثار نمایشی در حوزه&zwnj;های مختلف آن با استخراج از منابع غنی فرهنگ و ادبیات ایران&zwnj;زمین به ثبت رسیده است.&raquo; بازی او در فیلم سینمایی &laquo;آن شب&raquo; ساخته کارگردان جوان، کوروش آهاری که سال گذشته در جشنواره فجر اکران شد نشان داد که او چندان از این دو هدف دور نیست. مضمون روان&zwnj;شناختی این فیلم ژانر هراس، به شکلی غیرقابل&zwnj;انکار بر مفاهیم و نگاه&zwnj;های بومی مبتنی است. هرچند که نمی&zwnj;توان گفت او تا کی و چه اندازه قادر به حفظ و توسعه این رویکرد خواهد بود چنان&zwnj;که خروج برخی دیگر از فیلمسازان چون اصغر فرهادی هم نشان می&zwnj;دهد مهاجرت می&zwnj;تواند از یک ایرانی هرچند منتقد، یک خارجی غیرقابل درک برای مخاطب ایرانی بسازد. در هر صورت افراد انگشت&zwnj;شمار مانند شهاب حسینی، پیمان معادی و اصغر فرهادی در عرصه سینما و برخی خوانندگان و نوازندگان چون محمدرضا شجریان، حسین علیزاده و کیهان کلهر هم توانسته&zwnj;اند فعالیت حرفه&zwnj;ای را در دو سوی مرز ادامه دهند.<br /><br /><br /><b>خبرسازان دردسرساز</b><br /><b>امین فردین</b><br />شاید نقش خبرنگاران و روزنامه&zwnj;نگاران در مهاجرت&zwnj; هنرمندان چندان روشن نباشد اما لااقل در جنجال&zwnj;های جدید اینستاگرامی، نقش این دسته هم روشن&zwnj;تر شده است. امین فردین که با افتخار خود را پاپاراتزی نامیده و این روزها با مصاحبه&zwnj;های زنده اینستاگرامی&zwnj;اش با برخی افراد همین شبکه قمار، دیده شده است، یکی از همین خبرنگاران مهاجر است. او که قبلا خبرنگار صداوسیمای یکی از مراکز استان&zwnj;ها و باشگاه خبرنگاران جوان بوده تا چندی پیش با افشاگری&zwnj;هایش علیه برخی چهره&zwnj;ها در یک کانال یوتیوب شناخته می&zwnj;شد و حالا هم به نظر می&zwnj;رسد با استفاده از ارتباط&zwnj;هایش تلاش می&zwnj;کند در شبکه جنجال&zwnj;آفرینی سایت&zwnj;های شرط&zwnj;&zwnj;بندی، نقش ایفا کرده و میدان&zwnj;داری کند.<br /><br /><br /><b>مجسمه&zwnj;های گالری&zwnj;های سیاست اروپایی</b><br /><b>محمد رسول&zwnj;اف</b><br />محمد رسول&zwnj;اف، تازه&zwnj;ترین شمایل در گالری جشنواره&zwnj;های سینمایی اروپایی است که با آن، صحنه سیاسی ایران را برای راضی نگه داشتن دولت&zwnj;های متبوع خود، طبق کلیشه&zwnj;های جاافتاده علم کنند. در طول سال&zwnj;های گذشته، همواره چهره&zwnj;های دیگری هم خصوصا در میان کارگردان&zwnj;ها و روزنامه&zwnj;نگارها بوده&zwnj;اند که وجهه حرفه&zwnj;ای خود را فدای شعارهای سیاسی مطلوب برخی تریبون&zwnj;ها کرده&zwnj;اند. اولین و مهم&zwnj;ترین فرد آنها محسن مخملباف سال 84 از ایران رفت و سایرین هم کم&zwnj;وبیش در رفت&zwnj;وآمدند. هرچند کارگردان&zwnj;های سینما بیش از هر قشر فعال دیگری در عرصه هنر می&zwnj;دانند که هم&zwnj;زبانی و هم&zwnj;فرهنگی مهم&zwnj;ترین عامل برای ادامه حیات هنری&zwnj;شان است و قهرا خروج از ایران به معنی پایان امکان ایجاد مفاهمه در زبان سینمایی&zwnj;شان با سایر ملت&zwnj;ها خواهد بود مگر آن که خود را به زبانی برای تکرار مواضع سیاسی جشنواره&zwnj;های خارجی نسبت به ایران تقلیل دهند.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: جام جم</span></p>