240961
میدل ایست: کشورهای عربی از طریق راه آهن ایران به چین می رسند
بخش عربی پایگاه میدل ایست نیوز نوشت: کشورهای عربی با تکمیل خط راهآهن شلمچه - بصره میتوانند از طریق ایران به چین برسند.
<p><span style="font-size: 12px">این پایگاه خبری - تحلیلی دیروز شنبه در گزارشی با اشاره به گذرگاه مرزی ریمدان - گبد که 29 آذر امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و شماری از مقامات پاکستانی افتتاح شد، نوشت: طی سالهای گذشته، ایران به روابط تجاری خود با کشورهای همسایه خود اهمیت زیادی داده است و تاکنون به رغم تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه تهران، این روابط ادامه یافته است. <br /><br />این رسانه با اشاره به اینکه از زمان‌های بسیار قدیم ایران به عنوان یک پل مهم برای مسیرهای تجاری مانند جاده ابریشم بوده است، افزود: ایران برای توسعه روابط اقتصادی و تسهیل تجارت با کشورهای همسایه، پروژه‌های زیادی را در مرزهای خود با همسایگان افتتاح کرده است که آخرین آن افتتاح گذرگاه مرزی دوم با پاکستان در 19 دسامبر و اولین خط ریلی با افغانستان در 10 دسامبر بود و توافق با طرف عراقی برای افتتاح راه آهن شلمچه - بصره یکی از اولویت‌های ایران در آینده نزدیک می‌باشد. <br /><br /><b>پاکستان و افغانستان </b><br />اگرچه مرز مشترک بین ایران و پاکستان 909 کیلومتر است اما فقط یک گذرگاه رسمی ( میرجاوه - تفتان) بین آن‌ها وجود داشت اما با افتتاح گذرگاه فعلی ریمادان - کبدر (گبد) و استقرار بازارهای مرزی جدید طی سال جاری، روابط اقتصادی بین دو کشور تقویت خواهد شد و تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که میزان مبادلات تجاری بین آن‌ها از یک میلیارد و 500 میلیون دلار فعلی به پنج میلیارد دلار در سالهای آینده افزایش یابد. <br /><br />میدل ایست با اشاره به اینکه خط راه آهن «خواف - هرات» ایران را به افغانستان متصل می‌کند و به گسترش دامنه مبادلات منطقه‌ای و بین المللی و رسیدن به اروپا از طریق راه آهن بین ایران و ترکیه کمک می‌کند، افزود: باتوجه به اینکه افغانستان یکی از کشورهای غنی جهان در زمینه مواد معدنی است، این خط راه آهن به این کشور کمک خواهد کرد تا از انزوا خارج و به بندرهای دریایی شمال و جنوب ایران (دریای خزر و دریای عمان) برای صادرات محصولات معدنی خود راه یابد. <br /><br />طول خط آهن «خواف - هرات» که شرق ایران را به غرب افغانستان متصل می‌کند 222 کیلومتر است و 139 کیلومتر آن با هزینه تقریبی 75 میلیون دلار توسط مهندسان ایرانی احداث شده و می‌تواند ظرف یک سال 6 میلیون تُن کالا و یک میلیون مسافر را جا به جا کند. <br /><br />محمد اسلامی وزیر راه ایران در اظهاراتی که در مراسم افتتاح راه آهن « خواف - هرات» بیان کرد آمادگی شرکت‌های ایرانی برای تکمیل پروژه‌های ریلی در افغانستان و تحویل ایستگاه هرات به مزار شریف (از غرب به شمال افغانستان) که به ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و سپس چین می‌رسد و برای احیای راه آهن جاده ابریشم احداث خواهد شد را اعلام کرد. <br /><br /><b>عراق و سوریه </b><br />وزیر راه ایران افزود: ما امیدواریم که با هماهنگی‌های اخیر بین وزارت امور خارجه ایران و دولت عراق عملیات اجرایی خط آهن « شلمچه - بصره» آغاز شود تا عراق بتواند کالاهای خود را از طریق این خط به آسیای میانه و شمال دریای خزر ارسال کند. <br /><br />وی به این نکته اشاره کرد که ایران اولین محموله صادراتی خود را ماه گذشته با قطار به شلمچه منتقل کرد. <br /><br />طول راه آهن «شلمچه - بصره» 35 کیلومتر است که شهر بصره در جنوب شرق عراق را به شهر خرمشهر ایران (جنوب غرب ایران) متصل می‌کند و از طریق راه آهن بین عراق و سوریه و همچنین کشورهای همسایه مانند اردن و کویت راه رسیدن ایران به دریای مدیترانه را هموار می‌کند. <br /><br /> «مصطفی موسوی» نایب رئیس کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران و معاون اتاق بازرگانی خرمشهر در گفت و گو با شبکه الجزیره قطر گفت: راه آهن شلمچه - بصره دروازه جدیدی برای صادرات ایران خواهد بود و به گسترش صادرات آن به کشورهای آفریقایی و اروپایی و کاهش هزینه‌های صادرات کمک خواهد کرد. <br /><br />وی افزود: "خط شلمچه از طرف ایران آماده شده است و در طرف عراق که از بصره تا مرز ایران به طول 17 کیلومتر امتداد دارد، هنوز احداث نشده است و امیدواریم که طی یک یا 2 سال آینده کل خط افتتاح شود. <br /><br />موسوی با بیان اینکه خدمات ریلی یک رقابت جهانی است، گفت: به رغم تلاش ترکیه برای رسیدن به چین از طریق جمهوری آذربایجان و دریای خزر، مسیر ترانزیت از طریق ایران به چین از نظر گسترش خط (بدون هیچ دریاچه‌ای) مقرون به صرفه‌تر است و زمان حمل و نقل را نیز کوتاه می‌کند. <br /><br />وی تصریح کرد که کشورهای عربی می‌توانند از طریق ایران به چین برسند و ما امیدواریم که تحریم‌ها کاهش یابد تا بتوانیم در ایجاد چنین خطوطی با همسایگان خود به راحتی همکاری کنیم. ". <br /><br /><b>تاثیر تحریم‌ها</b><br />دکتر محمد خوش چهره کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه نیز به شبکه الجزیره قطر گفت: دولت ایران به دنبال ایجاد بازارهای متعدد و گسترش مسیرهای تجاری بین همسایگان خود است تا تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد خود را کاهش دهد. <br /><br />وی افزود: هیچ کشوری چنانچه مسیرهای صادراتی مناسبی نداشته باشد نمی‌تواند در دنیای اقتصاد سهم داشته باشد حتی اگر از قدرت و ظرفیت اقتصادی بالایی برخوردار باشد. <br /><br />میدل ایست با اشاره به اینکه مسیرهای ریلی و دریایی از مناسب‌ترین ابزارهای صادرات کالا است، افزود: ایران می‌تواند پل خوبی برای حمل و نقل بین کشورها باشد و یا می‌تواند از کشورهای دیگر به عنوان پلی برای حمل و نقل کالاهای آن‌ها استفاده کند. <br /><br />در حال حاضر، ایران 6 خط راه آهن بین المللی با ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان (نخجوان) ، پاکستان و افغانستان دارد و پس از پروژه پیوند عراق و آذربایجان (آستارا) تعداد این خطوط به 8 خط افزایش خواهد یافت. </span></p><p> </p><p><span style="font-size: 12px">منبع: ایرنا</span></p>