240961 میدل ایست: کشورهای عربی از طریق راه آهن ایران به چین می رسند بخش عربی پایگاه میدل ایست نیوز نوشت: کشورهای عربی با تکمیل خط راه‌آهن شلمچه - بصره می‌توانند از طریق ایران به چین برسند. <p><span style="font-size: 12px">این پایگاه خبری - تحلیلی دیروز شنبه در گزارشی با اشاره به گذرگاه مرزی ریمدان - گبد که 29 آذر امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و شماری از مقامات پاکستانی افتتاح شد، نوشت: &nbsp;طی سالهای گذشته، ایران به روابط تجاری خود با کشورهای همسایه خود اهمیت زیادی داده است و تاکنون به رغم تحریم&zwnj;های اقتصادی اعمال شده علیه تهران، &nbsp;این روابط ادامه یافته است. &nbsp;<br /><br />این رسانه با اشاره به اینکه از زمان&zwnj;های بسیار قدیم ایران به عنوان یک پل مهم برای مسیرهای تجاری مانند جاده ابریشم بوده است، افزود: &nbsp; ایران برای توسعه روابط اقتصادی و تسهیل تجارت با کشورهای همسایه، پروژه&zwnj;های زیادی را در مرزهای خود با همسایگان افتتاح کرده است که آخرین آن افتتاح گذرگاه مرزی دوم با پاکستان در 19 دسامبر و اولین خط ریلی با افغانستان در 10 دسامبر بود و توافق با طرف عراقی برای افتتاح راه آهن شلمچه - بصره یکی از اولویت&zwnj;های ایران در آینده نزدیک می&zwnj;باشد.&nbsp;<br /><br /><b>پاکستان و افغانستان&nbsp;</b><br />اگرچه مرز مشترک بین ایران و پاکستان 909 کیلومتر است اما فقط یک گذرگاه رسمی ( میرجاوه - تفتان) بین آن&zwnj;ها وجود داشت اما با افتتاح گذرگاه فعلی ریمادان - کبدر (گبد) و استقرار بازارهای مرزی جدید طی سال جاری، روابط اقتصادی بین دو کشور تقویت خواهد شد و تحلیلگران پیش بینی می&zwnj;کنند که میزان مبادلات تجاری بین آن&zwnj;ها از یک میلیارد و 500 میلیون دلار فعلی به پنج میلیارد دلار در سالهای آینده افزایش یابد.&nbsp;<br /><br />میدل ایست با اشاره به اینکه خط راه آهن &laquo;خواف - هرات&raquo; &nbsp;ایران را به افغانستان متصل می&zwnj;کند و به گسترش دامنه مبادلات منطقه&zwnj;ای و بین المللی و رسیدن به اروپا از طریق راه آهن بین ایران و ترکیه کمک می&zwnj;کند، افزود: باتوجه به اینکه افغانستان یکی از کشورهای غنی جهان در زمینه مواد معدنی است، این خط راه آهن به این کشور کمک خواهد کرد تا از انزوا خارج و به بندرهای دریایی شمال و جنوب ایران (دریای خزر و دریای عمان) برای صادرات محصولات معدنی خود راه یابد.&nbsp;<br /><br />طول خط آهن &laquo;خواف - هرات&raquo; &nbsp;که شرق ایران را به غرب افغانستان متصل می&zwnj;کند 222 کیلومتر است و 139 کیلومتر آن با هزینه تقریبی 75 میلیون دلار توسط مهندسان ایرانی احداث شده و می&zwnj;تواند ظرف یک سال 6 میلیون تُن کالا و یک میلیون مسافر را جا به جا کند.&nbsp;<br /><br />محمد اسلامی وزیر راه ایران در اظهاراتی که در مراسم افتتاح راه آهن &laquo; خواف - هرات&raquo; بیان کرد آمادگی شرکت&zwnj;های ایرانی برای تکمیل پروژه&zwnj;های ریلی در افغانستان و تحویل ایستگاه هرات به مزار شریف (از غرب به شمال افغانستان) که به ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و سپس چین می&zwnj;رسد و برای احیای راه آهن جاده ابریشم احداث خواهد شد را اعلام کرد.&nbsp;<br /><br /><b>عراق و سوریه&nbsp;</b><br />وزیر راه ایران افزود: &nbsp; ما امیدواریم که با هماهنگی&zwnj;های اخیر بین وزارت امور خارجه ایران و دولت عراق عملیات اجرایی خط آهن &laquo; شلمچه - بصره&raquo; &nbsp;آغاز شود تا عراق بتواند کالاهای خود را از طریق این خط به آسیای میانه و شمال دریای خزر ارسال کند.&nbsp;<br /><br />وی به این نکته اشاره کرد که ایران اولین محموله صادراتی خود را ماه گذشته با قطار به شلمچه منتقل کرد.&nbsp;<br /><br />طول راه آهن &laquo;شلمچه - بصره&raquo; &nbsp; 35 کیلومتر است که شهر بصره در جنوب شرق عراق را به شهر خرمشهر ایران (جنوب غرب ایران) متصل می&zwnj;کند و از طریق راه آهن بین عراق و سوریه و همچنین کشورهای همسایه مانند اردن و کویت راه رسیدن ایران به دریای مدیترانه را هموار می&zwnj;کند.&nbsp;<br /><br />&nbsp;&laquo;مصطفی موسوی&raquo; نایب رئیس کمیته توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران و معاون اتاق بازرگانی خرمشهر در گفت و گو با شبکه الجزیره قطر گفت: راه آهن شلمچه - بصره دروازه جدیدی برای صادرات ایران خواهد بود و به گسترش صادرات آن به کشورهای آفریقایی و اروپایی و کاهش هزینه&zwnj;های صادرات کمک خواهد کرد.&nbsp;<br /><br />وی افزود: &quot;خط شلمچه از طرف ایران آماده شده است و در طرف عراق که از بصره تا مرز ایران به طول 17 کیلومتر امتداد دارد، هنوز احداث نشده است و امیدواریم که طی یک یا 2 سال آینده کل خط افتتاح شود.&nbsp;<br /><br />موسوی با بیان اینکه خدمات ریلی یک رقابت جهانی است، گفت: به رغم تلاش ترکیه برای رسیدن به چین از طریق جمهوری آذربایجان و دریای خزر، مسیر ترانزیت از طریق ایران به چین از نظر گسترش خط (بدون هیچ دریاچه&zwnj;ای) مقرون به صرفه&zwnj;تر است و زمان حمل و نقل را نیز کوتاه می&zwnj;کند.&nbsp;<br /><br />وی تصریح کرد که کشورهای عربی می&zwnj;توانند از طریق ایران به چین برسند و ما امیدواریم که تحریم&zwnj;ها کاهش یابد تا بتوانیم در ایجاد چنین خطوطی با همسایگان خود به راحتی همکاری کنیم. &quot;.&nbsp;<br /><br /><b>تاثیر تحریم&zwnj;ها</b><br />دکتر محمد خوش چهره کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه نیز به شبکه الجزیره قطر گفت: دولت ایران به دنبال ایجاد بازارهای متعدد و گسترش مسیرهای تجاری بین همسایگان خود است تا تاثیر تحریم&zwnj;ها بر اقتصاد خود را کاهش دهد.&nbsp;<br /><br />وی افزود: هیچ کشوری چنانچه مسیرهای صادراتی مناسبی نداشته باشد نمی&zwnj;تواند در دنیای اقتصاد سهم داشته باشد حتی اگر از قدرت و ظرفیت اقتصادی بالایی برخوردار باشد.&nbsp;<br /><br />میدل ایست با اشاره به اینکه مسیرهای ریلی و دریایی از مناسب&zwnj;ترین ابزارهای صادرات کالا است، افزود: &nbsp;ایران می&zwnj;تواند پل خوبی برای حمل و نقل بین کشورها باشد و یا می&zwnj;تواند از کشورهای دیگر به عنوان پلی برای حمل و نقل کالاهای آن&zwnj;ها استفاده کند.&nbsp;<br /><br />در حال حاضر، ایران 6 خط راه آهن بین المللی با ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان (نخجوان) ، پاکستان و افغانستان دارد و پس از پروژه پیوند عراق و آذربایجان (آستارا) تعداد این خطوط به 8 خط افزایش خواهد یافت.&nbsp;</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: ایرنا</span></p>