241052 تغییر حکم شرعی کاشت ناخن برای سود بیشتر! میل به آراستگی و زیبایی مسئله‌ای جدا ناپذیر از زنان در طول تاریخ بوده است. در هر دوره‌ای زنان برای زیباتر شدن از ابزار‌های مختلفی استفاده می‌کردند. این ابزار‌ها به مرور زمان متنوع‌تر و بیشتر شد، به طوی که اگر در گذشته این ابزار تنها خلاصه در استفاده از سرمه و حنا و… می‌شد، اما امروزه به کاشت ناخن و مژه و ابرو و.. رسیده است. <p><span style="font-size: 12px">در سال&zwnj;های اخیر تب کاشت ناخن&nbsp; در بین زنان بسیار فراگیر شده است و در این بین برخی از آرایشگاه&zwnj;ها نیز برای جلب مشتری و کسب در آمد بیشتر، از جانب خود <b>حکم شرعی</b> صادر کرده و اعلام می&zwnj;کنند کاشت ناخن مانعی برای وضو و غسل نیست و در برشور&zwnj;های تبلیغی خود نیز به آن اشاره می&zwnj;کنند، به این ترتیب به فراگیر شدن کاشت ناخن و مژه دامن می&zwnj;زنند.</span></p><p><span style="font-size: 12px">مسئله کاشت ناخن از امور مستحدثه و جدیدی است که برای تأیید و رد آن از ناحیه شرع، باید به کلام مراجع تقلید که در این زمینه قابلیت و توانایی دادن حکم را دارند، مراجعه کرد. در این نوشتار سعی می&zwnj;کنیم به سؤالاتی که در این مورد مطرح است پاسخ دهیم:</span></p><p><span style="font-size: 12px"><b><span style="color: #0000ff">1_ آیا شرعا، صرف کاشتن ناخن اشکال دارد یا خیر؟</span></b></span></p><p><span style="font-size: 12px">طبق نظر اکثر فق&zwnj;ها صرف کاشت ناخن و انواع روش&zwnj;های آرایشی و زینت اعضای بدن فی نفسه دارای اشکال فقهی نیست و این مسئله در مورد کاشت ناخن و مژه نیز صدق می&zwnj;کند. اما در مورد کاشتن ناخن و مژه، باید در نظر داشت که:</span></p><p><span style="font-size: 12px">&nbsp;طبق نظر اکثر علما اگر کاشت ناخن زینت محسوب شود باید دست&zwnj;ها را از دید نامحرم پوشاند. البته علما زینت بودن یا نبودن کاشت ناخن&zwnj;ها را به تشخیص عرف جامعه واگذار کرده اند؛ بنابراین با توجه به این که در حال حاضر در جامعه ما کاشت ناخن (صرف نظر از مشکل و بیماری حاد که به دستور پزشک انجام می&zwnj;شود) برای زیبا شدن دست&zwnj;ها و ناخن&zwnj;ها استفاده می&zwnj;شود و همه به این مسئله اذعان دارند که دستی که روی آن به اصطلاح ناخن کاشته شده نسبت به دست بدون ناخن زیباتر است، پس ناخن کاشته شده زینت و زیبایی محسوب می&zwnj;شود و باید از نامحرم پوشانده شود.</span></p><p><span style="font-size: 12px">&laquo;کاشت ناخن با فرض صدق زینت باید از نامحرم پوشیده شود. تشخیص زینت بودن یا نبود موکول به نظر عرف جامعه است.&raquo; (استفتاء کتبی از دفتر آیت&zwnj;الله خامنه ای)</span></p><p><span style="font-size: 12px"><b><span style="color: #0000ff">2_ وضو و غسل و نماز با ناخن کاشته شده صحیح است یا باطل؟</span></b></span></p><p><span style="font-size: 12px">برای پاسخ به این سؤال، حکم شرعی از جانب برخی از مراجع عظام را در ادامه مقاله بیان می&zwnj;کنیم، اما در اینجا توضیحی کوتاه، اما مهم و جامع درباره حکم شرعی کاشت ناخن ارائه می&zwnj;دهیم:</span></p><p><span style="font-size: 12px">&laquo;طبق نظر مشهور مراجع کاشت ناخن یا چسباندن مژه و ناخن، ایجاد مانع عمدی بر اعضای وضو وغسل است و این کار مانع رسیدن آب به ناخن و مژه&zwnj;ها می&zwnj;شود لذا وضو و غسل را باطل می&zwnj;کند و باید حتما برای اولین نماز اقدام به برداشتن آن کنید (با حلاّل قوی که در آرایشگاه&zwnj;ها موجود است) در غیر اینصورت وضو و غسل و نماز باطل می&zwnj;شود و وضو و غسل جبیره فقط در مواردی مانند تنگی وقت نماز و یا در سفر بودن و یا به هنگام شب و سحر که امکان دسترسی به آرایشگاه و برداشتن مانع وجود ندارد صحیح است و در غیر این موارد وضو و غسل جبیره&zwnj;ای باطل است و باید بعد از رفع مشکل مانند تنگی وقت و&hellip; فورا اقدام به برداشتن ناخن و مژه کنید. در صورت عدم رفع ناخن مصنوعی یا مژه، وضو و غسل جبیره&zwnj;ای باطل است، لذا نماز نیز باطل می&zwnj;شود.&raquo;</span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #ff0000">آرایشگران و کلاه شرعی برای جذب مشتری</span></span></p><p><span style="font-size: 12px">با نگاهی کلی در نظرات علما به دو مطلب قابل برداشت بودن ناخن و غیر قابل برداشت بودن ناخن بر می&zwnj;خوریم که باید در آن کمی تامل کنیم. متاسفانه عده&zwnj;ای با تحلیلی ساده از این دو مطلب استدلال می&zwnj;کنند که، چون برداشتن ناخن&zwnj;ها سخت است و خود علما نیز وضو و غسل جبیره را برای این امر قرا دادند، پس به راحتی می&zwnj;توان هم ناخن کاشت و هم وضو، غسل و نماز را انجام داد، در صورتی که این تحلیل تنها یک کلاه شرعی است. متاسفانه عده&zwnj;ای از آرایشگران و افرادی که به دنبال سود خود هستند به این اشتباه و تحلیل غلط از احکام الهی دامن می&zwnj;زنند و با بیان این مطلب که می&zwnj;توان برای کاشتن ناخن وضو و غسل جبیره گرفت، اسباب باطل شدن وضو، غسل و نماز دیگران را فراهم می&zwnj;کنند.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #ff0000">غیر قابل برداشت بودن ناخن منتفی است</span></span></p><p><span style="font-size: 12px">با وجود امکاناتی مانند حلال&zwnj;ها و برخی از مواد امکان برداشتن این ناخن&zwnj;ها وجود دارد، حتی اگر به خاطر برداشتن، درد خفیفی هم برای فرد ایجاد شود که قطعا این درد و صدمات کمتر از زمانی است که ناخن را برای به اصطلاح کاشتن تراشیده و آماده می&zwnj;کنند، بنا براین دیگر غیر قابل بر داشت بودن ناخن&zwnj;ها منتفی می&zwnj;شود و تنها شاید یک مورد آن هم با اجازه و نظر قطعی پزشک را می&zwnj;توان از این امر استثنا کرد و آن هم زمانی است که در برخی از افراد به دلیل بیماری پوستی ناخن&zwnj;ها از بین می&zwnj;روند و برخورد ناخن با آب و اشیا سبب درد و مشقت بسیار می&zwnj;شود و امکان استفاده از هر وسیله دیگری مانند دستکش هم وجود ندارد. البته در این موارد این چنینی نیز می&zwnj;بایست از مرجع تقلید سؤال کرد و بعد در نهایت اقدام به این کار نمود.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #ff0000">نتیجه:</span></span></p><p><span style="font-size: 12px">بنا براین نمی&zwnj;توان به راحتی و به هر بهانه&zwnj;ای مانند این که ناخن هایم را می&zwnj;جوم، ناخن هایم شکننده است و&hellip; اقدام به این کار کرد چرا که اگر راه درمانی برای بهبود وضعیت ناخن&zwnj;ها وجود داشته باشد، باید نسبت به آن اقدام کرد نه این که آن را بهانه&zwnj;ای برای کاشت ناخن قرار داد؛ چرا که کاشت ناخن و قرار دادن پوششی بر روی ناخن و به تبع آن انجام وضو غسل جبیره در موارد بسیار بسیار خاص و با نظر پزشک و تشخیص مراجع تقلید انجام می&zwnj;شود نه برای زیبایی صرف، که این روز&zwnj;ها هدف همه بانوان برای کاشت ناخن شده است و این افراد دانسته یا ندانسته اسباب گناه و قبول نبودن غسل، وضو ودر نهایت نماز خود را با دستان خود و به بهای کسب زیبایی برای خود فراهم می&zwnj;کنند و به راستی چه بهای اندکی است زیبایی جزیی از بدن برای کسب رضایت دیگران در برابر از بین رفتن نماز و کسب رضایت معبود مهربان.</span></p><p><span style="font-size: 12px">در پایان به نظر چند تن از مراجع عظام اشاره می&zwnj;کنیم:</span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #ff0000"><b>آیت&zwnj;الله خامنه&zwnj;ای</b> </span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><b><span style="color: #0000ff">سؤال: اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، براى وضو و غسلش چه باید بکند؟</span></b></span></p><p><span style="font-size: 12px">پاسخ: در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می&zwnj;داند امکان برطرف&zwnj;کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقت غیرقابل تحمل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد، سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل&zwnj;هاى بعدى را باید به&zwnj;صورت جبیره انجام دهد (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى&zwnj;که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز&zwnj;های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.&nbsp;</span></p><p><span style="font-size: 12px"><b><span style="color: #ff0000">آیت&zwnj;الله سیستانی</span></b></span></p><p><span style="font-size: 12px"><b><span style="color: #0000ff">سؤال: برخی خانم&zwnj;ها ناخن&zwnj;هایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر می&zwnj;کنند و، چون گاهی اوقات آن&zwnj;ها می&zwnj;شکنند طبیبان روکشی تجویز می&zwnj;کنند که تا پاسی از روز روی ناخن&zwnj;ها می&zwnj;ماند. با علم به این&zwnj;که آن روکش و یا لاک و مانکور مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخن&zwnj;هاست، آیا استفاده خانم&zwnj;ها از چنان روکش، لاک و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟</span></b></span></p><p><span style="font-size: 12px">پاسخ: پاس غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می&zwnj;شود، صحیح نیست و ناگزیر باید آن&zwnj;ها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل پاک کرد و قصد آرایش، مجوز چنان کاری نمی&zwnj;شود.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><b><span style="color: #ff0000">مرحوم آیت&zwnj;الله بهجت (ره)</span></b></span></p><p><span style="font-size: 12px"><b><span style="color: #0000ff">سؤال: اخیراً افرادى که فاقد ناخن هستند، به وسیله پیشرفت علم پزشکى مى&zwnj;توانند ناخن مصنوعى بکارند؟ آیا وضو و غسل آن&zwnj;ها صحیح است؟</span></b></span></p><p><span style="font-size: 12px"><b><span style="color: #0000ff">1_حکم شرعى کاشتن ناخن مصنوعى را بیان فرمایید.</span></b><br />پاسخ: شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى&zwnj;خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى&zwnj;شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل چنین کاری جایز نیست، چون اضطرار ندارد.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><b><span style="color: #0000ff">2_در هر حال اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، وظیفه&zwnj;اش در وضو و غسل چیست؟</span></b><br />پاسخ: وضو و غسل صحیح نخواهد بود و اگر این فعل در یکی از اوقات نماز انجام شود، ضایع نمودن امر واجب دانسته شده و اگر قبل از وقت نماز انجام شود، خلاف احتیاط خواهد بود؛ در صورت کاشتن ناخن به هنگام وضو یا غسل اگر امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در وضو و غسل عمل به جبیره کند.&nbsp;</span></p><p><span style="font-size: 12px"><b><span style="color: #ff0000">آیت&zwnj;الله مکارم&zwnj;شیرازی</span></b></span></p><p><span style="font-size: 12px"><b><span style="color: #0000ff">سؤال: لطفاً بفرمایید کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا می&zwnj;توان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند؟</span></b><br />پاسخ: در صورتی&zwnj;که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن&zwnj;های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره&zwnj;ای می&zwnj;گیرند.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: باشگاه خبرنگاران/ با حجاب</span></p>