245632 نامه مهم اصلاح‌طلبان به رئیس دولت اصلاحات جمعی از اصلاح‌طلبان و اعضای نهاد اجماع‌ساز این جریان سیاسی در نامه‌ای به رییس دولت اصلاحات خواستار اصلاحات نهادی ضروری در جبهه اصلاح‌طلبان شدند. <p><span style="font-size: 12px">در نامه 126 فعال اصلاح&zwnj;طلب خطاب به سید محمد خاتمی آمده است: تشکیل نهاد اجماع&zwnj;ساز اصلاح&zwnj;طلبان گامی لازم برای پیشگیری از خطای پرهزینه سال 84 بود، اما صرف تشکیل این نهاد کافی نیست و برای این&zwnj;که این نهاد بتواند اصلاح&zwnj;طلبان کشور را بهتر نمایندگی کند نیازمند گام برداشتن به سمت اصلاحات نهادی جدی در جهت شفاف&zwnj;تر، دموکراتیک&zwnj;تر و کارآمدتر شدن است. اصلاح&zwnj;طلبان که برای احیای پایگاه اجتماعی ریزش&zwnj;کرده&zwnj;شان بیش از پیش نیاز به نوسازی&zwnj;ها، بازسازی&zwnj;ها و توانمندسازی&zwnj;های گفتمانی و تشکیلاتی در جبهه خود را احساس کرده&zwnj;اند باید در عمل نیز به اقتضائات آن تن بدهند. فقط نهادهای حکمرانی نیستند که نیازمند شفاف، دموکراتیک و کارآتر شدن هستند و احزاب و نهاد اجماع&zwnj;ساز اصلاح&zwnj;طلبان هم هنوز دچار انواعی از اندک&zwnj;سالاری، ضعف سازماندهی و عدم شفافیت&zwnj;اند. در نتیجه هنوز تا نمایندگی&zwnj; کردن بدنه اصلاح&zwnj;طلبان و افزایش معنادار مشارکت&zwnj;شان در تصمیم&zwnj;گیری&zwnj;ها فاصله دارند و کاستن این فاصله نیازمند توجه، اصلاحات نهادی و تحرک بیشتر رهبران این جبهه است.<br /><br />ما، جمعی از فعالان دموکراسی&zwnj;خواه و عدالت&zwnj;جوی نسل&zwnj;های&zwnj; جدید اصلاح&zwnj;طلبان ایران، برداشتن گام&zwnj;های زیر را در جهت &laquo;اصلاحات در اصلاحات&raquo; و ارتقای نهاد اجماع&zwnj;ساز اصلاح&zwnj;طلبان ضروری می&zwnj;دانیم و بازسازی و نوسازی در این جبهه در ماه&zwnj;های پیش رو را از لوازم استفاده از فضای انتخاباتی برای تقویت جایگاه و اعتبار این جریان در کوتاه&zwnj;مدت و البته بلندمدت می&zwnj;دانیم، صرف نظر از این&zwnj;که در نهایت این جبهه در خود انتخابات چه نوع حضوری داشته باشد یا نتیجه انتخابات چه باشد:<br /><br />1- در ترکیب کنونی نهاد اجماع&zwnj;ساز درصد نسل&zwnj;های&zwnj; جدید، زنان و غیرپایتخت&zwnj;نشینانِ عضو بسیار کمتر از سهم جمعیتی&zwnj;شان و نامتناسب با توانایی این نیروها است. از دبیران کل 31 عضو این نهاد دعوت و مطالبه می&zwnj;کنیم که از میان فعالان حزب و تشکل&zwnj;شان بکوشند حتی&zwnj;الامکان نمایندگان توانای زن یا جوان&zwnj;تر یا غیرپایتخت&zwnj;نشین را برای شرکت در جلسات این نهاد در اولویت قرار بدهند و معرفی کنند تا ترکیب این شورا تبعیض کمتری علیه این گروه&zwnj;ها داشته باشد.<br /><br />2- از اعضای این نهاد دعوت و مطالبه می&zwnj;کنیم سامانه&zwnj;ای از اعضای همه احزاب و تشکل&zwnj;های اصلاح&zwnj;طلب کشور و نمایندگان مرجع گروه&zwnj;های اجتماعی تشکیل دهند و در دوره&zwnj;های بعدی انتخاب اعضای حقیقی این نهاد را به رای دموکراتیک همه اصلاح&zwnj;طلبان کشور بگذارند تا این اعضا بهتر بتوانند بدنه اصلاح&zwnj;طلبان کشور را نمایندگی کنند. اینکه در این دوره اعضای حقیقی با رای نمایندگان احزاب و تشکل&zwnj;ها انتخاب شده&zwnj;اند یک گام دموکراتیک&zwnj;تر از انتصاب توسط یک فرد است، اما هنوز به قدر کافی دموکراتیک و با مشارکت همه فعالان اصلاح&zwnj;طلب کشور نیست.<br /><br />3- بعضی از تشکل&zwnj;های عضو نهاد اجماع&zwnj;ساز کنونی اعضای کم&zwnj;شماری دارند و فاقد حداقل نفوذ اجتماعی و وزن سیاسی&zwnj;اند. تعیین حداقلی از شرایط و حدنصاب برای عضویت احزاب و نهادها در این نهاد ضروری است. شرایطی همچون داشتن یک حدنصاب حداقلی تعداد اعضا در سراسر کشور، اعلام التزام به روش&zwnj;ها و اهداف اصلاح&zwnj;طلبانه (بسطِ دموکراسی، عدالت، آزادی و توسعه در ایران با التزام به روش&zwnj;های قانونی، خشونت&zwnj;پرهیز و تدریجی) و تصمیمات جمعی در نهاد اجماع&zwnj;ساز، داشتن دفتر/شعبه در چند استان ایران، داشتن حداقل یک رسانه چاپی یا آنلاین، برگزاری حداقل یک&zwnj; کنگره سالانه و انتخابِ دموکراتیک اعضای شورای مرکزی می&zwnj;تواند از جمله شرایط حداقلی عضویت در این نهاد قرار گیرد.<br /><br />4- متاسفانه در نهاد اجماع&zwnj;ساز تازه&zwnj;تشکیل&zwnj;شده همچون نهادهای قبلی همه احزاب و تشکل&zwnj;ها حق رای برابر دارند. در حالی&zwnj;که ضروری است حق رای هر حزب و تشکل متناسب با وزن اجتماعی آن شود. رویه فعلی که احزاب بزرگ و تواناتر به اندازه کوچک&zwnj;ترین تشکل&zwnj;های چندنفره حق رای دارند خلاف موازین دموکراتیک است. وضعیت کنونی همچنین باعث شده &zwnj;است که به جای رفتن به سمت فراگیر شدن احزاب و ادغام احزاب کم&zwnj;وبیش همسو و گام برداشتن به سمت تشکیل احزاب بزرگ&zwnj;ترِ وسیع&zwnj;پایه، همین نهادها انگیزه تکثیر احزاب را در جبهه اصلاح&zwnj;طلبان افزایش دهند. در کنار گام برداشتن به سمت حزبی&zwnj;شدن انتخابات در کشور، باید این انگیزه&zwnj;های درون&zwnj;جبهه&zwnj;ای برای تکثیر احزاب و تشکیل تشکل&zwnj;های چندنفره و کم&zwnj;نفوذ را کاست و انگیزه برای بزرگ&zwnj;شدن و توانمندسازی احزاب را افزود. مثلا می&zwnj;توان به احزابی که حد نصاب عضویت فوق را دارند، به نسبت مستقیم با تعداد اعضای اختصاصی&zwnj;شان حق رای داد.<br /><br />5- انتخاب نامزدها و اولویت&zwnj;های اصلاح&zwnj;طلبان در انتخابات گذشته به شیوه&zwnj;ای نسبتا اندک&zwnj;سالارانه صورت می&zwnj;گرفته است. ضروری است که اصلاح&zwnj;طلبان در انتخابات پیش رو از طریق مکانیسم&zwnj;های دموکراتیک&zwnj;تر و با مشارکت و گفت&zwnj;ؤگوی جمعی گسترده&zwnj;تری نامزد و لیست&zwnj;های واحدشان را انتخاب کنند. بر اساس تجربیات جهانی استفاده از یکی از انواع منصفانه &laquo;انتخابات مقدماتی&raquo; در این مسیر مطلوب و در نیل به اجماع توأم با اقناع راهگشا است. تصویب &laquo;سرا&raquo; (سامانهٔ رای&zwnj;سنجی&zwnj; اصلاح&zwnj;طلبان) به عنوان سازوکار انتخاب نامزدهای &laquo;شعسا&raquo; برای انتخابات سال 98 گام ارزشمندی به این سمت بود که عملا بعد از ردصلاحیت&zwnj;ها و تصمیم این جبهه برای لیست ندادن اجرا نشد. ما از شما مطالبه می&zwnj;کنیم هم در سطح احزاب بزرگ اصلاح&zwnj;طلب و هم نهاد اجماع&zwnj;ساز اصلاح&zwnj;طلبان استفاده از انتخابات مقدماتی برای معرفی نامزدها و تعیین اولویت&zwnj;های گفتمانی و برنامه&zwnj;های اصلاح&zwnj;طلبان را از همین انتخابات در دستور کار قرار دهید.<br /><br />6- علاوه بر گام&zwnj;های فوق و اصلاحات نهادی که به نحوی دموکراتیک نقش نسل&zwnj;های جدید و زنان و اصلاح&zwnj;طلبانی که ساکن پایتخت نیستند را افزایش می&zwnj;دهند، سهمیه جنسیتی، جوانان و غیرپایتخت&zwnj;نشینان در این نهاد هم از لوازم جبران کم&zwnj;توجهی&zwnj;های ساختاری به این گروه&zwnj;ها است. برای مثال می&zwnj;توان تصویب کرد که زنان، جوانان و غیرپایتخت&zwnj;نشینان هر کدام لااقل سهمی 30 درصدی (که هم&zwnj;پوشانی هم خواهد داشت) از ترکیب اعضای این نهاد اجماع&zwnj;ساز و لیست&zwnj;های انتخاباتی پیدا کنند.<br /><br />7- گام برداشتن اصلاح&zwnj;طلبان به سمت گرفتن نمایندگی گروه&zwnj;های بزرگ اجتماعی مستلزم این است که از هر یک از این گروه&zwnj;ها لااقل یک نماینده توانا و با نفوذ اجتماعی در ترکیب نهاد اجماع&zwnj;ساز حضور داشته باشد. معلمان، دانشجویان، کارگران، استادان دانشگاه، فعالان حقوق زنان، فعالان محیط زیست، مذاهب غیرتشیع، اقوام، پزشکان و پرستاران، روزنامه&zwnj;نگاران، هنرمندان، کارآفرینان و صنعتگران و فعالان اجتماعی&zwnj; و سمن&zwnj;ها از جملهٔ این گروه&zwnj;های اجتماعی&zwnj;اند که شایسته &zwnj;است در احزاب و نهاد اجماع&zwnj;ساز اصلاح&zwnj;طلبان نماینده&zwnj;ای توانا داشته باشند و این نهادها در ارتباط&zwnj;گیری با نهادهای نمایندگی این گروه&zwnj;ها و شناسایی مطالبات و مسائل&zwnj;شان قوی&zwnj;تر عمل کند. این نمایندگان هم شایسته&zwnj;است به نحوی دموکراتیک و طبق سازوکاری که در بند 5 آمد انتخاب شوند.<br /><br />8- متاسفانه در دوره&zwnj;های پیشین جبهه اصلاح&zwnj;طلبان به نامزدهای مورد حمایت&zwnj;اش عملا چک سفید امضا داد. بعد از این ضروری است که نهاد اجماع&zwnj;ساز اصلاح&zwnj;طلبان حمایتش از هر نامزدی را مشروط به تعهد او به همه یا بخشی از برنامه&zwnj;ها و اولویت&zwnj;های اصلاح&zwnj;طلبان (که می&zwnj;تواند برآیند نظر اکثریت اصلاح&zwnj;طلبان در انتخابات مقدماتی باشد) و استفاده او از تیم و نیروهای توانا کند. پیش&zwnj;نیاز این کار تدوین برنامه&zwnj;های سنجش&zwnj;پذیر و باکیفیتِ دموکراسی&zwnj;خواهانه، عدالت&zwnj;جویانه، آزادی&zwnj;خواهانه و بسط&zwnj;دهندهٔ توسعه فراگیر و پایدار، و شناسایی و معرفی تیمی توانمند به نامزد نهایی و گرفتن تعهد از او برای استفاده از این برنامه&zwnj;ها و نیروهای پیشنهادی است. انتشار 50 برنامه سنجش&zwnj;پذیر و دقیق اصلاح&zwnj;طلبان در سال 98 گامی به پیش بود و بعد از این نیازمند تقویت حضور برنامه&zwnj;محور و تیم&zwnj;محور در رقابت&zwnj;های انتخاباتی هستیم.<br /><br />9- برای پایش و رصد و تغذیه عملکرد نمایندگان اصلاح&zwnj;طلبان در دولت، مجلس، شوراها و شهرداری نیز نیازمند توجه و تمهیدات نهادی جدی&zwnj;تری در احزاب و نهاد اجماع&zwnj;ساز اصلاح&zwnj;طلبانیم. متاسفانه در دوره&zwnj;های پیشین اصلاح&zwnj;طلبان هم در پایش شفاف و مستمر عملکرد نمایندگانشان (از جمله فسادپرهیزی&zwnj;شان) و هم در تغذیهٔ عملکردشان و هم گزارش&zwnj;دهی دقیق و منظم به شهروندان ضعیف عمل کردند و ضروری است در بازسازی تشکیلاتی این جبهه توجه به رفع این نقطه ضعف در اولویت باشد<br /><br />10- نهادهای اجماع&zwnj;ساز اصلاح&zwnj;طلبان در دوره&zwnj;های پیشین کارنامه قابل دفاعی در &laquo;شفافیت عملکرد&raquo; نداشته&zwnj;اند. ضروری است در این دوره از ابتدا فرآیندهای تشکیل و معیار عضویت اعضا و تصمیم&zwnj;گیری این نهاد در قالب&zwnj;هایی سهل&zwnj;الوصول و شفاف به اطلاع اصلاح&zwnj;طلبان کشور و عموم شهروندان برسد و زمینه&zwnj;ساز رفع تعارض منافع و حامی&zwnj;پروری و افزایش مشارکت اصلاح&zwnj;طلبان برای ارتقا و اصلاح این نهاد شود.<br /><br />ما امضاکنندگان تاکید می&zwnj;کنیم و باور داریم بدون اصلاحات نهادی فوق جبهه اصلاح&zwnj;طلبان توان بازسازی پایگاه اجتماعی و نوسازی گفتمانی&zwnj;اش و افزایش دستاوردهایش در جهت توانمندسازی نهادهای حکمرانی و مدنی و بسط دموکراسی و عدالت و آزادی و توسعه در حد ممکن و لازم را نخواهد یافت و جدیت در تحقق اصلاحات نهادی فوق ظرفیت این جبهه برای بسط خیر همگانی را خواهد افزود.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: ایرنا</span></p>