245737 برای حل چالش خصوصی سازی باید ساختارها اصلاح شود اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: ابتدا باید نهادها و ساختارها اصلاح شود و در دل این اصلاح ساختارها و نهادها می‌توانیم امیدوار باشیم که خصوصی‌سازی در آینده بتواند موفق عمل کند، چراکه قطعا اگر نهادها و ساختارها اصلاح نشود همچنان واگذاری و خصوصی‌سازی ما با حرف و حدیث همراه است. <p><span style="font-size: 12px">وحید شقاقی&zwnj;شهری، اقتصاددان و عضو هیات&zwnj;علمی دانشگاه خوارزمی تهران در گفت&zwnj;وگو با &laquo;فرهیختگان&raquo; به بررسی نقاط ضعف خصوصی&zwnj;سازی در کشورمان به بهانه اظهارات اخیر رئیس قوه&zwnj;قضائیه در مساله کارخانه رشت&zwnj;الکتریک پرداخت که در ادامه می&zwnj;خوانید.<br /><br />بعد از سفر&zwnj;&zwnj; رئیسی به رشت، ماجرای خصوصی&zwnj;سازی و نقایص آن دوباره از نظر رسانه&zwnj;ای مورد توجه قرار گرفت، ازجمله رشت&zwnj;الکتریک که با دخالت &zwnj; جهانگیری خصوصی &zwnj;شده و اینچنین نابود شده است. درباره ایده خصوصی&zwnj;سازی و مشکلات آن ارزیابی شما چیست؟<br /><br />خصوصی&zwnj;سازی درحالی از سال70 در اقتصاد ایران شروع شد که قوانین و الزامات و مقررات مربوطه را نداشت، لذا شاهد انحرافاتی در آن دهه بودیم، حتی واژگانی تحت&zwnj;عنوان اختصاصی&zwnj;سازی در دهه70 ظهور پیدا کرد و در دهه80 قانون برنامه سوم توسعه اصلاحاتی داشت که اجازه داد خصوصی&zwnj;سازی سرعت گیرد.<br /><br />&nbsp;در دهه80 شاهد خصوصی&zwnj;سازی در بانک&zwnj;ها و بیمه&zwnj;ها بودیم و بانک&zwnj;های خصوصی و بیمه&zwnj;های خصوصی ظهور پیدا کردند ولی نقطه&zwnj;عطف این موضوع به سیاست&zwnj;های کلی اصل44 برمی&zwnj;گردد. رهبری در سال&zwnj;های 84 و 85، 5بند سیاست&zwnj;های کلی اصل44 را ابلاغ کردند که در سال86 نیز قانون اصل44 در مجلس تصویب و دولت وقت شروع به اجرای سیاست&zwnj;های اصل44 کرد.<br /><br />مختصات دقیق آن را بازخوانی می&zwnj;کنید؟<br /><br />در این سیاست&zwnj;ها 5بند وجود داشت، بند &laquo;الف&raquo; که به&zwnj;طور کلی معتقد بود دولت بیش از این بزرگ نشود و به فضای خصوصی&zwnj;سازی نیز در بند &laquo;الف&raquo; اشاره شد که باید فراهم شود. بند &laquo;ب&raquo; توسعه بخش تعاون در اقتصاد و بند &laquo;ج&raquo; سیاست واگذاری&zwnj;ها و بند &laquo;د&raquo; نیز مربوط به سیاست درآمدهای حاصل از واگذاری و مصرف این درآمدها بود؛ درکنار آن بحث توانمندسازی بخش خصوصی و بند &laquo;هـ&raquo; هم بحث ضدانحصار بود.<br /><br />&nbsp;در کشور ما به&zwnj;جای مجموعه خصوصی&zwnj;سازی فقط سراغ بند واگذاری رفته&zwnj;ایم<br /><br />در کشور ما این سیاست&zwnj;ها به&zwnj;صورت مجموعه ابلاغ شده بود ولی در اجرا متاسفانه عمدتا سراغ بند &laquo;ج&raquo; یعنی سیاست واگذاری&zwnj;ها رفته&zwnj;ایم، درحالی&zwnj;که این سیاست&zwnj;ها یک منظومه و مجموعه&zwnj;ای بود که باید با هم اجرایی می&zwnj;شد.<br /><br />&nbsp;در بحث واگذاری&zwnj;ها خطاهایی در دولت&zwnj;ها از حوزه واگذاری&zwnj;ها تا بخشی از واگذاری&zwnj;ها که بدون برنامه مشخص پیش رفت، وجود داشت و درمجموع خطاهایی انجام و بخشی مربوط به سهام عدالت شد که سرنوشت آن مبهم ماند.<br /><br />بخشی از واگذاری&zwnj;ها به موسسات عمومی و غیردولتی واگذار شد و در بحث واگذاری به بخش خصوصی حقیقی نیز در برخی موارد شاهد ابهامات و ایراداتی بودیم.<br /><br />در کدام دولت این اتفاق افتاد؟<br /><br />&nbsp;این عملا در دولت دهم اتفاق افتاد و در دولت&lrm;های یازدهم و دوازدهم همچنان تداوم پیدا کرد&zwnj;، درحالی&zwnj;که مجموع آن سیاست&zwnj;ها باید به&zwnj;عنوان بسته و مجموعه با هم اجرا می&zwnj;شد اما این اتفاق نیفتاد.<br /><br />&nbsp; اهلیت و توانمندسازی بخش خصوصی در کشور ما نادیده گرفته شده است<br /><br />در بند &laquo;ج&raquo; سیاست&zwnj;ها که بحث واگذاری&zwnj;ها بود اکنون نیز شاهد برخی مسائل و چالش&zwnj;ها هستیم و باید چند محور را در واگذاری&zwnj;ها رعایت می&zwnj;کردیم؛ نکته اول بحث اهلیت و نکته دوم بحث توانمندسازی بخش خصوصی مهم بود اما هیچ&zwnj;یک از این دو محور به&zwnj;صورت دقیق اجرایی نشد.درحالی&zwnj;که وقتی مجموعه&zwnj;ای را واگذار می&zwnj;کنید باید تلاش کنید آن تیمی که این مجموعه را خریداری می&zwnj;کند آن اهلیت لازم را داشته و از تخصص، حسن سابقه و حسن شهرت و توانمندی برای اداره این مجموعه برخوردار باشد و همچنین بخش توانمندسازی بخش خصوصی هم یک برنامه&zwnj;ای نیاز داشت که متاسفانه این برنامه&zwnj;ها هم دیده نشد.<br />بنابراین وقتی می&zwnj;خواهید بنگاهی را واگذار کنید باید قبل از واگذاری، حین واگذاری و بعد از واگذاری کمک کنید که این بنگاه توانمند شود و زمین نخورد، اما هیچ&zwnj;یک از این اتفاقات نیفتاد و ماحصل این شد که برخی واگذاری&zwnj;ها با گذشت زمان به مسائل و مشکلاتی دچار شد و اعتراضاتی ایجاد و کارگرانی بیکار شدند.لذا درمجموع درکنار همه موفقیت&zwnj;هایی که اصل44 داشت ایراداتی هم وجود داشت که ناظر به این دو رخداد بود.<br /><br />مصداقی برخورد کردن مساله خصوصی&zwnj;سازی را بدتر و پیچیده&zwnj;تر می&zwnj;کند<br /><br />با توجه به این توضیحات آیا اکنون که حرکت همسویی بین قوه&zwnj;قضائیه و مجلس ایجاد شده، بهتر نیست خصوصی&zwnj;سازی و اصلاح مشکلات آن به&zwnj;صورت فرآیند تبدیل شود؟<br /><br />توجه به این نکته ضروری است که مصداقی برخورد کردن مساله را بدتر و پیچیده&zwnj;تر می&zwnj;کند، لذا باید عملا آن چالش&zwnj;هایی که وجود دارد در قالب قانون اصلاح و نهادسازی&zwnj;های لازم صورت گیرد و ازسوی دیگر فرآیندها نیز اصلاح شود؛ چراکه مصداقی برخورد کردن دردی را از کشور دوا نمی&zwnj;کند.<br /><br />&nbsp;مجلس معیارهای واگذاری&zwnj;های قانونی را مشخص کند<br /><br />&nbsp;به&zwnj;عنوان مثال مجلس باید در بحث واگذاری&zwnj;ها قانونی را مصوب کند تا بحث اهلیت با معیارها و مشخصه&zwnj;هایی تبیین شود؛ یعنی اگر دولت می&zwnj;خواهد واگذاری انجام دهد آن معیارهای اهلیت تیم صاحب بنگاه&zwnj;ها باید مشخص شود و به&zwnj;عبارتی اگر می&zwnj;خواهیم به&zwnj;طور مثال هپکو را واگذار کنیم، باید بیان کنیم هپکو چه بنگاهی است و در چه حیطه&zwnj;ای کار می&zwnj;کند و این افرادی که می&zwnj;خواهند این را خریداری کنند باید چه معیارها و مشخصه&zwnj;هایی داشته باشند.<br /><br />&nbsp;باید بنگاه&zwnj;ها را مشروط واگذار کنند<br /><br />نکته مهم دیگر این است که در همه دنیا بنگاه&zwnj;ها را مشروط واگذار می&zwnj;کنند، یعنی هپکو را به تیم اهل آن با تخفیف&zwnj;هایی واگذار می&zwnj;کنند و این ایرادی ندارد. تخفیف هم به&zwnj;صورت شفاف وجود دارد؛ مثلا 10هزار میلیارد تومان ارزش دارایی&zwnj;های این بنگاه است، آن را با تخفیف به قیمت 7هزار میلیارد تومان واگذار می&zwnj;کنیم ولی مشروط واگذار می&zwnj;کنند و می&zwnj;گویند انتظار این است که سه&zwnj;سال بعد اشتغال و بهره&zwnj;بروی و تولید را به این میزان افزایش دهید و رقابت&zwnj;پذیری ایجاد کنید.البته در این فرآیند نظارت هم می&zwnj;کنند که آیا این تیمی که این بنگاه را خریداری کرده توانسته این بنگاه را سرپا، زنده و پویا نگه دارد یا خیر، لذا اگر توانسته باشد قرارداد خود را تمدید می&zwnj;کنند و اگر نتوانسته باشد دوباره آن را پس می&zwnj;گیرند.<br /><br />&nbsp;مصداقی ورود کردن کار را بدتر کرده و امنیت اقتصادی را زیرسوال می&zwnj;برد<br /><br />بنابراین مصداقی ورود کردن کار را بدتر کرده و امنیت اقتصادی را زیرسوال می&zwnj;برد و یک واهمه و ترسی در جامعه ایجاد می&zwnj;کند که خریداران بعدی جرات نمی&zwnj;کنند پیش بیایند.<br /><br />باید این نکته را در نظر بگیریم که اگر سفت و سخت و محکم برخورد کنیم یا نهادسازی&zwnj;ها و اصلاحات نهادی صورت نگیرد، خریداری نمی&zwnj;آید&zwnj;؛&zwnj; چراکه فردی که بخواهد 3-2هزار میلیارد تومان یا 5هزار میلیارد تومان پول بیاورد، &zwnj;اگر حمایت نشده و امنیت سرمایه&zwnj;گذار او تامین نشود، این فرد سرمایه&zwnj;گذاری نمی&zwnj;کند.<br /><br />&nbsp;خصوصی&zwnj;سازی تیغه دولبه برای قوه&zwnj;قضائیه است؛ لزوم برخورد با فساد در عین تامین امنیت اقتصادی<br /><br />لذا قوه&zwnj;قضائیه باید این مساله را به&zwnj;عنوان تیغ دولبه ببیند و با فساد، کاستی&zwnj;ها و قصور دولتمردان مبارزه کند و در عین حال نباید به امنیت سرمایه&zwnj;گذاری و اقتصادی لطمه بزند، چراکه اگر امنیت اقتصادی لطمه بخورد یا مدیر دولتی حاضر نشود برای این کار پیشقدم شود، خسارت سنگینی به کل اقتصاد ایران وارد می&zwnj;شود.<br /><br />&nbsp; اگر نهادها و ساختارها اصلاح نشود واگذاری و خصوصی&zwnj;سازی ما با حرف و حدیث همراه است<br /><br />بنابراین ابتدا باید نهادها و ساختارها اصلاح شود و در دل این اصلاح ساختارها و نهادها می&zwnj;توانیم امیدوار باشیم که خصوصی&zwnj;سازی در آینده بتواند موفق عمل کند، چراکه قطعا اگر نهادها و ساختارها اصلاح نشود همچنان واگذاری و خصوصی&zwnj;سازی ما با حرف و حدیث همراه است.در همین زمینه بحث معیارها و مشخصه&zwnj;هایی همچون اهلیت و توانمندسازی بنگاه&zwnj;ها برای واگذاری بسیار مهم است و واگذاری باید مشروط به شرط تحقق اهداف باشد تا پایان واگذاری کامل هم این امر اهمیت دارد.<br /><br />درمجموع این وضعیت فعلی نامناسب است و در آینده خریداران جرات نمی&zwnj;کنند بنگاه خریداری کنند&zwnj;؛&zwnj; چراکه بعد از مدتی حرف و حدیث&zwnj;ها و بگیر و ببندهایی ایجاد می&zwnj;شود که پول آنها از بین می&zwnj;رود و خسارت این امر به کل کشور وارد می&zwnj;شود.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: فرهیختگان</span></p>