255504 رئیس جمهور اصول ۱۲ گانه مقابله با فساد را ابلاغ کرد رئیس جمهور در جلسه دیروز چهارشنبه هیات وزیران، اصول ۱۲ گانه پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی در دولت سیزدهم را برای اعلام نظر به اعضای دولت ابلاغ کرد. <p><span style="font-size: 12px">آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه دیروز دولت یکی از اولویت&zwnj;های دولت سیزدهم را شناسایی بسترهای فسادزا، اصلاح و مبارزه با فساد عنوان کرد و گفت: بنای دولت سیزدهم از ابتدا بر این بوده که گلوگاه&zwnj;های فساد، شناسایی شده و مدیران دستگاههای مختلف به نحوی نسبت به اصلاح و رفع این گلوگاه&zwnj;ها اقدام کنند که زمینه&zwnj;های بروز فساد در نظام اداری به طور کامل زدوده شود.<br /><br />رئیس جمهور افزود: پیشگیری از فساد به طور مشخص وظیفه دولت و رسیدگی به پرونده&zwnj;های تشکیل شده در این رابطه بر عهده قوه قضاییه است. مدیران دولتی وظیفه دارند از بروز فساد پیشگیری کنند تا ورودی پرونده&zwnj;های مفاسد به قوه قضاییه کاهش یابد.<br /><br />رئیسی با اشاره به اینکه از ابتدای ورود به عرصه انتخابات بر عزم خود برای پیشگیری و مقابله با فساد &nbsp;تاکید داشته ام، اظهار داشت: پیش از آغاز به کار رسمی دولت، نشستی با نمایندگان دستگاههای نظارتی سه قوه و سایر بخش&zwnj;های مرتبط درباره شناسایی گلوگاه&zwnj;های فسادزا در نهادهای مختلف برگزار کردم و قرار شد این دستگاهها گزارش&zwnj;های خود از بسترهای فسادخیز را به دولت ارائه کنند که این گزارش چندی قبل به دست دولت رسید و برای جمع&zwnj;بندی در اختیار کارگروهی قرار گرفت.<br /><br />رئیسی ادامه داد: در جلسات کارگروه مذکور دستورالعمل&zwnj;هایی درباره وظایف خاص دستگاه&zwnj;های مختلف در زمینه پیشگیری و مقابله با فساد در قالب &laquo;نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی&raquo; تهیخ شد که اصول حاکم بر این نقشه ملی امروز ابلاغ شد.<br /><br />اصول 12 گانه حاکم بر نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی به این شرح است:<br /><br />1- شفاف&zwnj;سازی: تولید و ارایه ی اطلاعات؛ صحیح، دقیق، به موقع و مرتبط به مراجع ذی صلاح و مردم به ویژه در حوزه ی فعالیت&zwnj;های اقتصادی و تامین اشراف دولت<br /><br />2- مدیریت تعارض منافع: تفکیک بخش عمومی و خصوصی، بستن درب&zwnj;های گردان و اتخاذ تدابیر موثر در پیشگیری از شکل گیری تعارض منافع اشخاص حقیقی و حقوقی (شرکتها و یا تعاونی&zwnj;های تاسیسی توسط دستگاه&zwnj;های اجرایی که ارایه بخشی از خدمات به آنها واگذار شده است)<br /><br />3- فرهنگ&zwnj;سازی و نظارت همگانی: نهادینه کردن فسادستیزی، رشد فرهنگ پاسخ گویی و مسئولیت&zwnj;پذیری، بهره گیری از ظرفیت رسانه&zwnj;ها در مبارزه با فساد و جلوگیری از عملیات روانی مخرب در جامعه و تقویت حساسیت عمومی با به مشارکت طلبیدن مردم و توسعه زیرساخت&zwnj;های حمایتی از افشا کنندگان فساد و فراهم کردن زمینه&zwnj;های نظارت همگانی<br /><br />4- متناسب سازی ساختار و تشکیلات دولت: جلوگیری از رشد نامتوازن اندازه&zwnj;ی دولت و کاهش پیچیدگی ساختارها و فرایند&zwnj;های اداری، افزایش کار آمدی و اثر بخشی نظام اداری و تقویت نقش هدایتی، حمایتی و نظارتی دولت<br /><br />5- شایسته گزینی: استقرار نظام شایسته گزینی و انتصاب مدیران کار آمد، فسادستیز و انقلابی در لایه&zwnj;ها و سطوح مختلف نظام اداری و توانمند سازی نیروی انسانی و رفع کمبود نیروی انسانی صاحب صلاحیت در تصدی مناصب دولتی همراه با تقویت فرهنگ فسادستیزی در آنها<br /><br />6- سهولت فرایندها: بازنگری در نظام مجوزها و استعلام&zwnj;های دولتی با رویکرد حداقل&zwnj;سازی لزوم صدور مجوزها، شفاف سازی فرایند&zwnj;ها، به روز رسانی صدور استعلام&zwnj;ها؛ تصدیق و اصالت سنجی اسناد از مراجع صدور و برقراری پیوند ارتباطی بین دستگاه&zwnj;های ذیربط<br /><br />7- دولت الکترونیک: بهره گیری از فناوری اطلاعات به ویژه تکمیل و استقرار دولت الکترونیک و به حداقل رساندن مواجهه حضوری خدمت دهنده و خدمت گیرنده و ایجاد پنجره&zwnj;ی واحد خدمات دولتی و شکل دهی دولت هوشمند با لحاظ کردن تعاملات آن با سایر بخش&zwnj;ها<br /><br />8- توسعه رویکرد زنجیره&zwnj;ی ارزش و زنجیره&zwnj;های تامین با هدف کوتاه کردن فاصله&zwnj;ی بین تولید کننده و مصرف کننده&zwnj;ی واقعی و اصلاح نظام قیمت گذاری کالا&zwnj;ها و خدمات عمومی و اصلاح و بهبود هدفمند سازی یارانه&zwnj;ها و رفع امتیازات ویژه (رانت) ساختاری<br /><br />9- حمایت از فعالیت سالم: احترام گذاشتن به ثروت آفرینان و فعالان اقتصادی سالم و فراهم کردن زمینه فعالیت&zwnj;های حداکثری آن&zwnj;ها در بخش واقعی اقتصاد و صیانت ازمدیران و کارکنان پاک دست و فسادستیز&nbsp;<br /><br />10- تقویت اشراف: یکپارچه سازی اطلاعات در نظام مالی و اقتصادی کشور و بهره گیری از روشهای نوین تحلیل داده برای افزایش توان پیش بینی و پیش گیری<br /><br />11&ndash; نظارت موثر و کارآمد: بهره گیری از فناوری&zwnj;های یکپارچه، برخط و هوشمند برای افزایش اثر بخشی نظارت&zwnj;ها و حذف بسترهای فساد زا و طراحی سازوکار حساس و هوشمند در برابر عدم فعل&zwnj;های مقامات و کارکنان دولت که زمینه ساز بروز فساد است<br /><br />12- برخورد قاطع، دقیق و موثر: بازدارندگی و جلوگیری از تمایل افراد به فساد و بازنگری در &zwnj;&zwnj;فرایندهای رسیدگی و مجازات با رویکرد سرعت، دقت، قاطعیت در مقابله با فساد</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: <span id="resourcename">پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری</span></span></p>