260077 بازماندگان از تحصیل؛ 970 هزار یا 600 هزار کودک؟ طی یک سال گذشته، مسوولان قدیم و جدید وزارت آموزش و پرورش با ارایه آمارهای متفاوت از تعداد بازماندگان یا تارکان تحصیل که صرفا در شکل ظاهری متفاوت هستند، به یک تناقض جدی در اطلاع‌رسانی دامن زده‌اند و به نظر می‌رسد تلاش‌ها در این وزارتخانه متولی به بسترسازی و ارایه تحصیلات عمومی رایگان به تمام جمعیت 6 تا 18 ساله، حالا معطوف به این شده که با عددسازی، واقعیت موجود را جور دیگر جلوه بدهند. <p><span style="font-size: 12px">در حالی که امکان تحصیل یک کودک در ایران وابسته عوامل اصلی و اولیه همچون فراهم بودن کلاس و فضای آموزش و حضور معلم است، مولفه&zwnj;های دیگری می&zwnj;تواند همین بسترهای فراهم را هم تحت تاثیر قرار بدهد. وضعیت اقتصادی خانواده&zwnj;ها، بیکاری و فقر خانواده&zwnj;ها و ناتوانی سرپرستان خانوار از تامین معاش خانواده طی 6 سال اخیر، یکی از دلایل افزایش تعداد بازماندگان از تحصیل بوده چنانکه بسیاری خانواده&zwnj;ها، اذعان داشته&zwnj;اند که برای جبران کسری معاش خانواده، ناچار شده&zwnj;اند فرزندان خود را به شاگردی، دستفروشی، پادویی و مشاغل ساعتی بفرستند تا فرزندان هم سهمی از معاش خانوار را عهده&zwnj;دار شوند. تضعیف قدرت اقتصادی خانواده&zwnj;ها طی 6 سال گذشته عاملی بوده که حتی الزام آوری ممنوعیت کار کودک و برخورد قضایی با خانواده&zwnj;هایی که از تحصیل فرزندان خود جلوگیری می&zwnj;کنند را هم با چالش مواجه کرده و به&zwnj; طور تلویحی می&zwnj;توان گفت که مسوولان امر و ضابط قضایی را به نوعی همراهی و همدلی با خانواده&zwnj;های بی&zwnj;بضاعت واداشته است. اگرچه که مسوولیت بهبود معاش خانوارها، از وظایف وزارت آموزش و پرورش نیست و طی سه سال گذشته و بعد از شیوع کرونا و فراگیری مشکلات معیشتی در بسیاری از خانواده&zwnj;های دارای فرزند دانش&zwnj;آموز، اخبار فراوانی درباره همیاری بسیاری معلمان و نیکوکاران برای تامین تجهیزات آموزشی دانش&zwnj;آموزان شنیده و منتشر شد اما حالا که مسوولان وزارت آموزش و پرورش قصد دارند واقعیت&zwnj;های بازماندگی از تحصیل فرزندان خانواده&zwnj;های بی&zwnj;بضاعت را با عدد&zwnj;سازی، طور دیگری جلوه بدهند، به نظر می&zwnj;رسد این رفتار می&zwnj;تواند در آینده نه چندان دور مشکلات جدی برای جامعه دانش&zwnj;آموزی کشور ایجاد کند چنانکه دیروز هم رییس سازمان نهضت سوادآموزی با هشدار نسبت به تبعات افزایش تعداد جمعیت بازمانده از تحصیل اعلام کرد: &laquo;امروز آسیبی که از گروه بازماندگان از تحصیل متحمل می&zwnj;شویم 9 برابر جمعیت جامانده از تحصیل است. گروه بازمانده از تحصیل جمعیت کمی دارد، اما آسیب&zwnj;های خیلی جدی برای جامعه به وجود آورده&zwnj;اند.&raquo;<br /><br /><b>داستان عددسازی&zwnj;ها چیست؟&nbsp;</b><br />هفته گذشته معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش آمار دانش&zwnj;آموزان بازمانده از تحصیل در کشور را بین 500 تا 600 هزار نفر اعلام کرد و درآسیب&zwnj;شناسی تحصیل نکردن این جمعیت گفت: &laquo;نداشتن اینترنت، عدم دسترسی به آموزش از راه دور، یا اجبار به کار کردن دانش&zwnj;آموزان، مهم&zwnj;ترین دلایل بازماندن آنها از تحصیل بوده است.&raquo;<br />اعلام این مقام مسوول در وزارت&zwnj;آموزش و پرورش درباره تعداد جمعیت بازمانده از تحصیل در حالی بود که کمتر از یک سال قبل، علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش تعداد دانش&zwnj;آموزان تارک از تحصیل را حدود یک میلیون نفر اعلام کرده و گفته بود: &laquo;آمارها نشان می&zwnj;دهد حدود 210 هزار دانش&zwnj;آموز دوره ابتدایی و حدود 760 هزار دانش&zwnj;آموز دوره متوسطه، تارک تحصیل داریم.&raquo;<br />اینکه چطور به فاصله کمتر از یک سال، 300 الی 400 هزار نفر از جمعیت بازماندگان تحصیل کاسته شده، یک ابهام مشخص و البته قابل تامل است چون اگرچه ممکن است در سال تحصیلی 1401 &ndash; 1400 وزارت آموزش و پرورش اقداماتی برای جلب رضایت خانواده به تحصیل فرزندان&zwnj;شان انجام داده و حتی در این مسیر موفق هم بوده باشد اما در این وانفسای اقتصادی و همزمان با بدتر شدن وضع معیشتی خانواده&zwnj;ها و گرانی&zwnj;ها و رشد نرخ تورم و یک&zwnj;باره، جلب رضایت 400 هزار خانواده برای ادامه تحصیل فرزند؟</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br />مرکز آمار ایران در گزارش خود اعلام کرده که در سال تحصیلی 1400-1399 تعداد دانش&zwnj;آموزان بازمانده از تحصیل به 970 هزار و 871 دانش&zwnj;آموز افزایش یافته و تعداد دانش&zwnj;آموزان بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی هم با افزایش حدود 50 درصدی نسبت به سال تحصیلی 1399 &ndash; 1398 به 210 هزار نفر رسیده است.&nbsp;<br />طبق گزارش مرکز آمار ایران، تعداد دانش&zwnj;آموزان بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی، در فاصله سه دوره تحصیلی رو به افزایش بوده چنان که در سال تحصیلی 1396-1395 تعداد بازماندگان از تحصیل در مقطع ابتدایی 161 هزار و 867 نفر بوده که در سال تحصیلی 1400 - 1399 به 210 هزار و 221 نفر افزایش یافته است. همچنین تعداد بازماندگان از تحصیل در مقطع متوسطه &nbsp;دوم در سال تحصیلی 1396 -1395، حدود 370 هزار و 363 نفر بوده که در سال تحصیلی 1400 - 1399 این تعداد هم به 565 هزار و 915 نفر افزایش یافته است.&nbsp;</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br />تعداد پسران بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1396 - 1395، حدود 82 هزار و &nbsp;4 نفر بوده که در سال 1400-1399 به 113 هزار و &nbsp;396 نفر رسیده است. تعداد دختران بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 1396-1395 ، حدود &nbsp;79 هزار و 863 نفر بوده که در سال تحصیلی 1400 - 1399 به 96 هزار و 825 نفر رسیده است. تعداد پسران بازمانده از تحصیل در مقطع متوسطه دوم در سال تحصیلی 1396 - 1395 حدود 166 هزار و 508 نفر بوده که در سال تحصیلی 1400 &ndash; 1399 به حدود 284 هزار و 67 نفر رسیده است. تعداد دختران بازمانده از تحصیل در مقطع تحصیلی متوسطه دوم در سال تحصیلی 1396 &ndash; 1395 حدود 203 هزار و 855 نفر بوده که در سال تحصیلی 1400 &ndash; 1399 به 281 هزار و 848 نفر رسیده است. حتی شیوع کرونا که تاثیر مستقیم بر وضعیت معیشت خانواده&zwnj;های کم&zwnj;درآمد و بی&zwnj;بضاعت داشت هم بر افزایش تعداد بازماندگان از تحصیل تاثیر داشته چنان که طبق اعلام معاون مقطع ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، پیش از کرونا تعداد بازماندگان از تحصیل در پایه اول ابتدایی در کشور 39 هزار و 788 نفر بوده که در ایام شیوع کرونا (به دنبال افزایش تعداد بیکاران و افزایش مشکلات معیشتی خانواده&zwnj;هایی که دچار ناامنی شغلی و از دست دادن منبع درآمد خود شده بودند) این آمار ناگهان به 87 هزار تن رسید. این مقام مسوول در وزارت&zwnj;آموزش و پرورش، اسفند ماه پارسال تایید کرد که در سال تحصیلی 1400 &ndash; 1399، 72 هزار کودک از تحصیل در دوره اول ابتدایی بازماندند و گفت که فقر فرهنگی و امتناع والدین از تحصیل فرزندان، فقر مالی خانواده&zwnj;ها، کار کودکان، معلولیت کودکان، مهاجرت از روستا به شهر، افزایش تعداد کودکان بدون شناسنامه و ازدواج زودرس دختران (که تابعی از وضعیت معیشتی خانواده&zwnj;های فقیر و نیازمند است) از جمله دلایل بازماندگی کودکان از تحصیل هستند.&nbsp;</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br />طبق گزارشی که شهریور 1396 در کارگاه آموزشی کودکان بازمانده از تحصیل با همکاری کمیسیون ملی یونسکو و با حضور مسوولان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، مسوولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کردند که حدود یک&zwnj;سوم از کودکان و نوجوانان بین 6 تا 18 سال، در خارج از نظام رسمی آموزش و پرورش قرار داشته ومحروم از تحصیل هستند.&rlm; طبق همین گزارش اعلام شد که در سال تحصیلی 1396 &ndash; 1395، نرخ خالص ثبت&zwnj;نام در دوره دوم متوسطه ٧٩,56 برای دختران، ٨4.٨5&zwnj; درصد برای پسران، ٨٢.٢4&zwnj; درصد میانگین کشوری و برای دانش&zwnj;آموزان ١5 تا ١٧ساله هم ٨٧&zwnj; درصد است.<br /></span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: <span id="resourcename">اعتماد</span></span></p>