۱۳۹۹/۹/۵ - ۱۱ : ۱۹
بارگیری اولین محموله نفت خام ایران از شرق تنگه هرمز در بهمن ۹۹
بارگیری اولین محموله نفت خام ایران از شرق تنگه هرمز در بهمن ۹۹
رسول فلاح نژاد، مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه محل اجرای طرح گوره - جاسک در زمره مناطق محروم قرار دارد، به همین دلیل امکانات زیرساختی و حتی دسترسی مناسب هم نداشت، گفت: استقرار اولیه پیمانکاران مستلزم ایجاد زیرساختهای اقامتی و رفاهی، راه دسترسی، تأمین حراست و حفاظت، تصفیه، برق، آب و فاضلاب و ارتباطات بود و برای دسترسی به مصالح، لوازم و سرمایه انسانی ماهر سختیهای بسیاری داشت، همچنین مهیا کردن این شرایط مستلزم ساخت همزمان کمپها و دفاتر مسکونی و اداری به همراه آغاز عملیات اجرایی توأم با حجم بالایی خاکبرداری و خاکریزی بود که البته بهدلیل جنس بستر زمین و سستی و استحکام ضعیف بستر، تحکیم و کوبش شمع ضرورت داشت که زمان و پیچیدگی کار را افزایش داد.
وی اظهار کرد: در بخش دریایی نیز شرایط بسیار ویژهای بهدلیل کار در دریای عمان و اتصال به اقیانوس وجود دارد که با شرایط شناختهشده و تجربهشده خلیجفارس که تا حدودی همه تأسیسات نفت و گاز پیشین در آن ساخته شده بهطور کامل متفاوت است. در این شرایط ما با احتمال پدیدههایی نظیر سونامی، گل فشان، امواج اقیانوسی و طوفانها و عمق بالای دریا روبهرو هستیم که ساختار زمینشناسی و ژئوفیزیک و ژئوتکنیک و مطالعات لرزهخیزی ویژه خود را دارد.
* بهرهبرداری زودهنگام؛ اواخر بهمنماه
مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه به موازات انجام فعالیتهای عمرانی و اجرایی تأمین کالای این خط لوله نیز در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: درباره تأمین کالا نیز همه لوازم و تجهیزات موردنیاز بهویژه گویهای شناور و ملحقات، خطوط لوله دریایی و شیرآلات و اتصالات مربوطه، سامانه اندازهگیری و میترینگ و باقی ملزومات مانند سیستم کنترل و برق سفارش داده شده و هم اینک عمده آنها مراحل نهایی ساخت و آزمون را طی کردهاند و گاه نیز به محل سایت حمل شدهاند و در حال دریافت و ترخیص هستند که بهمرور آذرماه در محل سایت دریافت میشوند و عملیات نصب آغاز میشود.
فلاحنژاد تصریح کرد: بر اساس برنامه زمانبندی فشردهای که پیشبینی و برنامهریزی کردهایم امیدواریم نخستین مرحله راهاندازی و بهرهبرداری زودهنگام را تا اواخر بهمنماه داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه قرار است سه گوی شناور در فاصله حدود 7 کیلومتری از ساحل و در عمق حدود 50 متری نصب شوند، گفت: حجم و اندازه این گویها حدود 2 برابر اندازه و حجم گویهای شناور متداول است که در نقاط دیگر مورد استفاده هستند، زیرا قرار است بهوسیله آنها، یک میلیون بشکه نفت در روز با دبی بیش از 10 هزار مترمکعب در ساعت بارگیری شود.
* تکمیل نخستین گوی شناور در اردیبهشت 1400
مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس با تأکید بر اینکه کل پروژه به شرکتهای داخلی واگذار شده است، شرکت تأسیسات دریایی را مسئول ساخت گویهای شناور و خطوط لوله دریایی معرفی کرد که سالها تجربه گرانسنگ فعالیتهای مشابه را دارد و با شرایط خوبی در حال پیشبرد کار است.
فلاحنژاد افزود: لولههای موردنیاز بخش نخست، ساخته و تحویل شده است که پس از پوششدهی در بندر امام و یارد تأسیسات دریایی در خرمشهر، به محل پروژه انتقال مییابد.
وی با بیان اینکه پیش از این عملیات ترانشه و حفاری در ساحل بهمنظور آمادهسازی بستر برای لولهکشی انجام شده است، تصریح کرد: عملیات نصب دریایی این خط لوله هشت کیلومتری از آذرماه آغاز میشود و همزمان ساخت سه گوی شناور بزرگ که سفارش ساخت آنها داده شده نیز در جریان خواهد بود. اکنون بر اساس برنامهریزی، موقتاً یک گوی متوسط و موجود با ظرفیت بارگیری حدود 5 هزار مترمکعب در ساعت آماده و تستهای لازم انجام شده است تا در بهمنماه برای بخش زودهنگام بتوانیم آماده دریافت و بارگیری نفت و میعانات گازی باشیم.
مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس گفت: پیشبینی میکنیم نخستین گوی شناور اصلی و دائم پروژه اردیبهشتماه سال آینده تکمیل شود و گویهای شناور دوم و سوم نیز به ترتیب دو تا چهار ماه بعد تکمیل میشوند.
* چالشی به نام برطرف کردن مسائل گمرکی
فلاحنژاد دربارهن وضع ساخت خط لوله در بخش دریایی پروژه گوره - جاسک، به پیچیدگیهای فعالیتهای این بخش نسبت به بخش بالادست اشاره کرد و گفت: از مباحث دریافت مجوزها از دستگاههای پرشمار نظیر سازمان بنادر و دریانوردی و زیستمحیطی گرفته تا مجوزهای کلاسهای بینالمللی برای ساخت گویهای شناور نیازمند احراز استانداردها و مشخصات فنی و گواهیهای لازم هستند که آسان نیست، زیرا هم محدودیت بینالمللی داریم و هم توجیه و جلب همکاری مردم و مسئولان محلی در مباحث اجرایی و برطرف کردن کردن مسائل گمرکی و بازرگانی موضوعی چالشی و زمانبر است.
وی افزود: در بخش خشکی طرح نیز شرکت ایرانی «گاما» در قالب کنسرسیوم با شرکت تأسیسات دریایی مشارکت دارد که با تلاش فراوان و قابلتوجه، عملیات زیرسازی، ساختمانسازی و ساخت تأسیسات ساحلی را عهدهدار شده و بهسرعت و با شرایط مناسبی در حال انجام است.
* جاسک متناظر با «فجیره»
مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس درباره اهمیت توسعه بخش دریایی پروژه گوره - جاسک توضیح داد: پیچیدگی کار شرکت نفت و گاز پارس در این شرایط به نسبت آنچه تا به حال تجربه شده است، چالشی جدی با ویژگیهای منحصربهفرد است که البته سالها تجربه عملیات دریایی و ساحلی همکاران بیگمان بر این مشکلات و چالشها غلبه خواهد کرد. این نخستین طرح در کشور است که با این شرح کار در حوزهای فراتر از خلیجفارس ورود کردهایم و شرایط ناشناخته و پیچیدگیهای زیادی دارد.
فلاحنژاد ادامه داد: این پروژه برای کشور بسیار مهم و راهبردی است زیرا متناظر با بندر فجیره، میتوانیم با تکمیل زنجیره ارزش و استقرار صنایع پاییندستی، پالایش نفت و میعانات گازی و پتروشیمیها و ساخت و تکمیل بنادر و زیرساختها در آینده، موقعیت و شرایط لازم را برای بارگیری و صادرات فرآوردههای نفتی و مشتقات دیگر ایجاد کنیم و با در نظر گرفتن و پیشبرد یک طراحی جامع و طبق برنامه مدون ضمن تنوعبخشی به محصولات صادراتی، خدمات جانبی نظیر بانکرینگ و تأمین مایحتاج شناورها و در کل ایجاد یک هاب دریایی بزرگ در منطقه را نیز داشته باشیم.
* تمدن جدید در مکران
وی با اشاره به اینکه خط لوله انتقال نفت و میعانات گوره - جاسک، با رعایت اصول ایمنی و پدافند غیرعامل و تابآوری تأسیسات، در عمل یک تمدن جدید صنعتی در سواحل ارزشمند مکران را پایهگذاری میکند که شاخصه اصلی آن باید توجه همزمان به توسعه متوازن، پایدار و مرحلهای، سازگار با محیط زیست با نگاه ویژه به مردم بومی و محلی و توانمندسازی و بهکارگیری حداکثری نیروهای بومی با انجام آموزشهای لازم و بهبود شرایط عمومی منطقه و توسعه زیرساختها باشد.
مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت و گاز پارس اظهار کرد: در این راه باید مسئولیتهای اجتماعی لحاظ شود و توجه جدی به حفظ محیطزیست و جلوگیری از تخریب آن سرلوحه همه اقدامها باشد، همچنین مدیریت دانش و درسآموزی از تجربیات قبلی به نحوی مناسب انجام شود تا از دوبارهکاری و صرف زمان و هزینه اضافی اجتناب شود.
منبع: تسنیم