۱۴۰۱/۱۱/۲۶ - ۱۵ : ۶

استعدادهای درخشان تعزیه کشف می‌شود

استعدادهای درخشان تعزیه کشف می‌شود

به گزارش نیوزدی- سارا صادقی- در مرحله اول این مسابقه و در پی فراخوان 1170 نفر داوطلب شرکت شدند که از بین آنها 121 نفر انتخاب و به این مرحله راه یافتند که در رشته‌های امام‌خوانی، تخت‌خوانی، جوان‌خوانی، زنانه‌خوانی، سرپاخوانی، شهادت‌خوانی، طفل‌خوانی، طبل‌ ریز و ترومپت به رقابت می پردازند.
این مسابقه با حضور 5 داور پیشکسوت و شرکت کنندگانی از استان های مختلف همانند کاشان، اصفهان، تفرش، مازندران و دیگر استان ها در مجموعه پردیس تئاتر تهران آغاز و در شبکه های مجازی همانند آپارات و سیمای عرفان پخش می شود.
برای اطلاعات بیشتر از وضعیت اجراها و جریان برگزاری، به سراغ دبیر و داوران این مسابقه رفتیم و نظرات ایشان را جویا شدیم که با هم میخوانیم:

 

عباس مرادی:

تعزیه در دل خود علوم زیادی دارد
 

عباس مرادی دبیر عصر تعزیه اولین فردی بود که با روی گشاده و به رسم آیین معنوی به استقبال آمد و اینطور بیان کرد: مجمع تعزیه آل طاها از سال 99 تصمیم گرفت کار رقابتی برای ایجاد انگیزه بین جوان‌های شهرهای مختلف برای پویاتر شدن تعزیه انجام دهد و به ابعاد علمی و اجتماعی و فرهنگی این هنر بیشتر بپردازد چون هنر تعزیه در این فضا نبود و به دید محلی و جزئی به آن نگریسته می‌شد.
وی افزود: تعزیه در دل خود مباحث علمی زیادی دارد و در رشته های مختلفی می شود این هنر را بصورت علمی بررسی کرد. مسابقه سالانه عصر تعزیه از سال 99 بصورت رسمی آغاز شد و سال به سال بر تعداد شرکت کنندگان افزوده شد.

 


ابوالفضل کبابیان:
شرکت کنندگان بیشتر از سی دی ها تقلید می کنند 

 

ابوالفضل کبابیان معروف به منبت کار درباره داوری آثار گفت: شهرستان ها بدلیل دوری راه تلاش  می‌کنند اجراهای بهتری ارائه دهند ولی متاسفانه بیشتراز تعزیه‌های دهه استفاده کردند و از تعزیه های غریب خبری نبود. خوشبختانه دو شرکت کننده اصفهانی داشتیم که برنامه جالبی ارائه دادند. در این مسابقات بعضی از شرکت کنندگان از الواح فشرده تقلید می کنند که مورد تایید داوران نیست.
کبابیان با اشاره به نکاتی که در داوری ها مد نظر است از همخوانی شعر و موسیقی، اشتلم خوانی خوب در اشقیاء خوانی‌ها وتناسب چهره و نقش به عنوان مهمترین نکات نام برد،
این داور برنامه عصر تعزیه خاطرنشان کرد: برنامه عصر تعزیه به همت مجمع تعزیه آل طاها و حمایت پردیس تئاتر تهران بصورت خود جوش و بدون کمک دولتی اجرا و سال به سال بر تعداد داوطلبین اضافه شده است. بطوریکه امسال 1170 نفربرای شرکت در مسابقه داوطلب شدند که 121 نفر به دور نهایی راه یافتند  که نشان دهنده استقبال مناسب و علاقه مردم به شبیه خوانی است.
وی در ادامه گفت: کسانی که در این مسابقه حائز رتبه شوند می‌توانند در آینده نزدیک بصورت حرفه‌ای به شبیه‌خوانی بپردازند و به نحوی آینده خود را در این رشته می‌سازند.

 

مجید ربانی:
عصر تعزیه سکوی پرتاب برای ورود به هنر مقدس شبیه خوانی

 

مجید ربانی نوازنده ترومپت درباره برنامه عصر تعزیه گفت: سه سال است که در مسابقه عصر تعزیه در خدمت شرکت کنندگان هستم، این برنامه اتفاق خوبی را در عرصه هنر شبیه‌خوانی رقم زد، شخصا آرزو داشتم در زمان شروع کار خودم در این عرصه مسابقه‌ای همانند عصر تعزیه وجود داشت.
وی افزود: الان فضای مجازی فرصت خوبی در این عرصه است و می‌شود با کمی همت ابراز وجود کرد. وی در ادامه به وجود اساتید بنام در این مسابقه اشاره و اذعان داشت شرکت کنندگان می‌توانند با کمک این اساتید به جایگاه بالاتری دست یابند. مجید ربانی سطح مسابقه را بالا توصیف و به چالشهای موجود در نوازندگی تعزیه نیز اشاره کرد و گفت:نوازنده به تنهایی باید یک کارگردان باشد و نقش همه را در تعزیه بخوبی بداند، بر عوض شدن صحنه‌ها کاملا آگاه و نحوه خوانش خواننده‌ها و دستگاه‌ها را کاملا تشخیص دهد. وی در خاتمه مسابقه عصر تعزیه را برای جوانانی که بصورت غیر حرفه‌ای به این هنر پرداخته‌اند بسیار مفید دانست.

 


سید حسن خاتمی:

تعزیه یک هنر کاملا موزون و علمی است
 

سید حسین خاتمی داور مسابقه عصر تعزیه نیز گفت: مسابقه عصر تعزیه برگزارشد تا جوانان علاقه‌مند را رشد دهد و اصول و مبانی کار را به صورت تخصصی به ایشان آموزش دهد.

وی در ادامه تاییدکرد :وقتی این مسابقه در فضای مجازی پخش شود سایر جوانانی که به عشق اهل بیت به این هنرپ رداخته‌اند به این درک می‌رسند که تعزیه یک هنر کاملا موزون و علمی است. و وقتی وارد این شاخه از هنر شوند به این مسئله می‌رسند که باید کار را بر اساس اصول علمی بیاموزند و اجرا کنند .
این داور شبیه خوانی در ادامه با اشاره به راه اندازی دانشگاه تعزیه گفت: وقتی دانشگاه تعزیه را راه اندازی کنیم که بحمد ا... مجوزهای آن اخذ شده بصورت پودمانی در دوره‌های کاردانی و کارشناسی در خدمت علاقه‌مندان هستیم وی در پاسخ به این سوال که در داوری چه نکاتی را مدنظر قرار دادید ادامه داد: بدلیل داوری درجه یک در جشنواره علویان که سه ماه قبل برگزار شد ما داوری را در سطح درجه 2 برگزار کردیم
وی افزود: این مسابقه برای جوانانی که غیر حرفه ای کار می کنند مفید است تا بتوانند آهسته آهسته وارد دنیای حرفه‌ای شوند.


مرتضی صفاریان:

برای پیشرفت تعزیه در کشور حداقل باید یک مکان دایمی وجود داشته باشد
 

مرتضی صفاریان استاد و پیشکسوت تعزیه نیز در باره این مسابقه به اظهار نظر پرداخت و گفت: عصر تعزیه برنامه‌ای است که به همت مجمع آل طاها و با میزبانی پردیس تئاتر تهران در حال برگزاری است، شرکت کنندگان از سراسر ایران در این برنامه حاضر و منهم به عنوان معین البکا به این مسابقه آمده‌ام.
این پیشکسوت عرصه تعزیه در ادامه تاکید کرد: کارها از کیفیت خوبی برخوردار است ولی برای پیشرفت تعزیه در کشور حداقل باید یک مکان دایمی وجود داشته باشد.
 مرتضی صفاریان در ادامه ضمن اشاره مجدد به مشکل نبود بودجه و امکانات  به نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره و عنوان کرد: برای گسترش تعزیه باید محلی در نظر گرفته شود و بودجه ای هم اختصاص یابد تا این هنر مانا وماندگار شود؛
وی در ادامه به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: از شهر کرد شاگردی داشتم که برای آموزش نزد من می آمد او جوشکار بود که می گفت 4 ساعت اضافه کار می کنم برای اینکه کرایه‌ام را در بیاورم که بتوانم در کلاس حاضر شوم، پس نتیجه می‌گیریم این شاخه هنری علاقه‌مندان زیادی دارد و با تهیه امکانات لازم بخوبی این هنر قابل توسعه است.
این استاد در پایان افزود: برنامه عصر تعزیه در طول یک هفته برگزار می شود که روز آخر با رای داوران به نفرات برتر الواح تقدیر اعطا می‌شود.


عباس صالحی:
تعزیه دوره بسیار طلایی خود را سپری می کند 

 

عباس صالحی داور سه دوره از عصر تعزیه درخصوص این برنامه گفت: سه سال به عنوان داور درمسابقه عصر تعزیه حضور داشتم و از سال اول سطح این مسابقات بالا بود
این داور گفت: تعزیه دوره بسیار طلایی خود را سپری می کند و افزود در کشورهای آمریکا،ایتالیا،فرانسه و روسیه جمعا 27 اجرا داشتیم، ایشان خاطر نشان ساخت در کشور خودمان که زادگاه تعزیه است بهای کمتری به این هنر داده می‌شود.
 

امین اشرفی:

احیای اصیل ترین هنر نمایشی ایران
 

امین اشرفی رئیس پردیس تئاتر تهران گفت: مجموعه هنری آل طاها وقتی این برنامه را پیشنهاد کرد به نظرم آمد که همگام با اولویت ها و برنامه های کاری ماست و حتما باید نهایت حمایتی که می توانیم را از احیای اصیل ترین هنر نمایشی ایران یعنی تعزیه انجام دهیم در نتیجه پای کار آمدیم و تلاش کردیم که هر کمکی در حد بضاعت و توانمان، برای پویایی هرچه بیشتر این هنر اصیل و کهن انجام دهیم.
وی درباره برنامه های مجموعه توضیح داد: در دوره جدید تلاش می کنیم که جایگاه اصلی پردیس را احیا کنیم که آن نگاه تخصصی به هنر نمایش است طبیعتا وقتی میگوییم نگاه تخصصی به نمایش اولویت هایی داریم که یکی از آنها احیای نمایش ایرانی است.
این مقام مسئول افزود: طبیعتا تعزیه در همین بخش هم اولویت اول را دارد که با این مسابقه سعی کردیم این کار را انجام دهیم اما در نهایت تلاش بر این پایه است که از هنرمندانی که به دغدغه ها و مسائل روز جامعه می پردازند و نگاه ایرانی به قضایا دارند حمایت کنیم.
اشرفی در خاتمه گفت بزودی دانشگاه تخصصی تعزیه در مجموعه پردیس تئاتر تهران راه‌اندازی می‌شود.

 

 

محمد رضایی:

آینده خوبی برای مسابقه عصر تعزیه پیش‌بینی می‌کنم
 

محمد رضایی داور و پیشکسوت برنامه عصر تعزیه ضمن تشکر از مجموعه پردیس تئاترتهران و مجمع تعزیه آل طاها هدف اصلی این مسابقه را استعداد یابی عنوان و افزود بحمدالله استقبال خوبی از سومین دوره این مسابقه بعمل آمد. وی در ادامه افزود :این شرکت کنندگان بعضا مسافت‌های طولانی را برای 5 دقیقه اجرا می‌ایند ولی خوش بینانه بگویم که آینده خوبی برای این مسابقه پیش‌بینی می‌کنم.
این استاد یادآور شد : در سال دو برنامه با محوریت شبیه خوانی داریم که  یکی قربان تا غدیر و دیگری عصر تعزیه است که هدف برنامه اول معرفی تعزیه خوانان به مردم و علاقه‌مندان است و برنامه دوم یعنی عصر تعزیه با هدف استعداد یابی برگزار می‌شود. محمدرضایی در خاتمه ابراز امیدواری کرد نتیجه این استعداد یابی به تشکیل گروه‌های جدید در هر شهر و روستا منجر و این هنر اصیل و ناب توسعه هرچه بیشتر یابد.

 

"عصر تعزیه" به دبیری عباس مرادی و با حضور داورانی همچون ابوالفضل منبت‌کار، محمد رضایی، عباس صادقی، سیدحسین خاتمی و امین اشرفی در سالن داوود رشیدی پردیس تئاتر تهران برگزار می شود.