۱۴۰۳/۱/۲۰ - ۲۰ : ۴۳

رقابت ۷ نامزد زن در دور دوم انتخابات مجلس؛ سهم کرسی زنان افزایش می‌یابد؟

رقابت ۷ نامزد زن در دور دوم انتخابات مجلس؛ سهم کرسی زنان افزایش می‌یابد؟

با اعلام نتایج نهایی شمارش آرای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در 208 حوزه انتخابیه در اسفندماه سال گذشته از بین 245 نامزد راه یافته به مجلس دوازدهم 11 زن توانسته‌اند آرای لازم را برای حضور در بهارستان کسب کنند که این منتخب زنان از 9 استان و 11 حوزه انتخابیه هستند.

البته از این 11 منتخب زن راه یافته به خانه ملت در مجلس دوازدهم ، برای اولین بار از استان تهران و حوزه انتخابیه زرتشتیان یک زن راهی بهارستان شد و با احتساب مجلس دوازدهم استان‌های مازندران و هرمزگان هم برای نخستین بار از حوزه انتخابیه (بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر) و (ساری و میان‌دورود) زنان در مجلس آینده صاحب کرسی شدند.

 

 

 

از بین 11 منتخب زن راه یافته به بهارستان دوازدهم، سارا فلاحی از ایلام حوزه انتخابیه (ایوان، چرداول، مهران، ملکشاهی، سیروان، هلیلان وچوار)، فاطمه محمد بیگی از حوزه انتخابیه (آبیک و البرز)، فاطمه مقصودی از حوزه انتخابیه (بروجرد) و الهام آزاد از حوزه (نایین و خور و بیابانک) از نمایندگان فعلی مجلس یازدهم هستند که بار دیگر به خانه ملت راه یافتند. زهرا سعیدی نمایند مجلس دهم این بار هم از حوزه انتخابیه مبارکه اصفهان راهی مجلس دوازدهم می شود

6 منتخب زن نیز از چهره‌های جدید و تازه نفس پارلمان محسوب می‌شوند. «زهرا خدادی» و «مریم عبداللهی» به ترتیب از حوزه انتخابیه ملکان و میانه از استان آذربایجان شرقی، «شهین جهانگیری» از حوزه انتخابیه ارومیه استان آذربایجان غربی، «عالیه زمانی کیاسری» از حوزه انتخابیه ساری و میان‌دورود از استان مازندران، «فاطمه جراره» از حوزه انتخابیه (بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر) و «بهشید برخوردار» نخستین منتخب زن از اقلیت‌های دینی و مذهبی در مجلس دوازدهم شناخته می‌شوند.

در مرحله دوم انتخابات هم فقط هفت نامزد زن از حوزه انتخابیه تهران با یکدیگر رقابت می‌کنند که عبارتند از: سمیه رفیعی، زینب قیصری و ریحانه اخلاقی (فهرست امناء)، زهره السادات لاجوردی (فهرست شورای ائتلاف) زهره طیب زاده نوری (فهرست شورای ائتلاف)، سمیه گلپور چمرکوهی (فهرست شورای وحدت) و فاطمه قاسم پور (فهرست شورای ائتلاف) با این حال در 21 اردیبهشت ماه مشخص می‌شود که آیا سهم کرسی زنان در مجلس آینده افزایش پیدا می‌کند؟

تاکنون در 11 دوره مجلس شورای اسلامی، 78 زن موفق به کسب 111 کرسی در دوره‌های مختلف شده‌اند و حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با داشتن 57 کرسی زن در دوره‌های مختلف مجلس، رکورددار حضور زنان است. در واقع تهران در سه دوره نخست مجلس یکه تاز حضور بانوان در مجلس بود و از دوره چهارم نمایندگان زن از حوزه‌های انتخابیه دیگر نیز راهی خانه ملت شدند، در عین حال حوزه انتخابیه تهران در دوره های دهم با کسب 8 کرسی بیشترین سهم را داشت و سپس در مجلس پنجم 7 کرسی و مجلس ششم و هفتم در هر دوره 6 کرسی و در مجلس یازدهم هم چهار کرسی در اختیار بانوان قرار گرفته بود.

 

منبع: ایرنا