۱۴۰۳/۱/۲۰ - ۲۰ : ۰

شکایت بهزاد نبوی از پرویز ثابتی به روایت حسام الدین آشنا

شکایت بهزاد نبوی از پرویز ثابتی به روایت حسام الدین آشنا

حسام‌الدین آشنا در گفت‌وگویی، ماجرای جالب شکایت بهزاد نبوی از پرویز ثابتی، رئیس اداره سوم ساواک و رئیس ساواک تهران را روایت کرده است؛ ماجرایی که به تأیید صلاحیت او منجر شد و پرونده سازی علیه نبوی را بی‌اثر کرد.

بهزاد نبوی در زندان از پرویز ثابتی شکایت کرده بود زیرا...

بنابر روایت مجله آگاهی نو، آشنا که پرونده این مبارز انقلابی را در جریان ردصلاحیت او در مجلس ششم از سوی شورای نگهبان بررسی کرده بود، گفته است: سال 1378 صلاحیت بهزاد نبوی از سوی هیات نظارت شورای نگهبان رد شده بود. یکی از اتهامات نبوی همکاری با رژیم پهلوی از طریق کمک مالی بود! مسئولیت بررسی پرونده و ارائه گزارش به من سپرده شده ‌بود. در جریان بررسی متوجه شدم پس از بازداشت بهزاد نبوی در حکومت پهلوی او از همان زندان از پرویز ثابتی شکایت کرده بود که ساواک یک چک من را برده و در بانک نقد کرده است. ماجرا از این قرار بود که ماموران ساواک هنگام دستگیری بهزاد نبوی از کشوی میز کارش یک چک برمی‌دارند. در صورت‌جلسه هست که رقم چک چقدر بوده؛ خیلی عدد بزرگی بوده است، چون حساب‌های آن شرکت آمریکایی دست بهزاد نبوی بوده است که در آن شرکت کار می‌کرده است. اما ماموران ساواک رفتند بانک، چک را نقد کردند و پول را گرفتند. آقای نبوی از همان زندان از پرویز ثابتی شکایت کرد که مأموران ساواک چک من را به چه حقی نقد کردند؟! و جالب اینجاست که دادگستری رژیم پهلوی، ثابتی معاون ساواک را محکوم کرده است و دستور داده پول برگردد. پول می‌توانست به نفع دولت ضبط شود، آن بحث دیگری است اما بردن چک و نقد کردنش مجاز نبود.

پرونده ساخته شده حزب توده درباره بهزاد نبوی مورد استناد هیات نظارت شورای نگهبان بود

آشنا افزود: حزب توده علیه بهزاد نبوی خیلی فعال بود. حزب توده می‌گوید بهزاد نبوی، کارمند شرکت آمریکایی بوده، پس با سیا رابطه داشته است و به همین خاطر متهم به رابطه با سیا است. این پرونده ساخته شده توسط حزب توده مورد استناد هیأت نظارت شورای نگهبان برای ردصلاحیتش قرار می‌گیرد.

آشنا ادامه داد: پرونده دومی که علیه آقای بهزاد نبوی تشکیل دادند، به اتهام حمایت از سلطنت پهلوی از طریق کمک مالی است، چون ساواک چک او را نقد کرده است. این در حالی بود که به قول بهزاد نبوی، سابقه زندان او از جمع زندان تمام اعضای شورای نگهبان بیشتر است؛ شکنجه شده و زندان بوده اما متهم شده بود که از حکومت پهلوی حمایت مالی کرده است!

پرونده ای که به دست احمد جنتی رسید

آنچه بهزاد نبوی را از ردصلاحیت نجات داد همین شکایت از ثابتی و حکم دادگستری علیه ساواک بود.

بررسی پرونده بهزاد نبوی و ارائه این گزارش به احمد جنتی دبیر شورای نگهبان موجب شد یکی از موانع تأیید صلاحیت او برطرف شود و بهزاد نبوی در انتخابات مجلس ششم از اتهام همکاری با رژیم سابق تبرئه شد و توانست نماینده تهران و نایب رئیس مجلس شود.

کینه و طلبکاری ثابتی از مردم ایران خیلی عمیق است

آشنا در این گفت‌وگو، مستند ثابتی را آخرین تلاش شبکه «من و تو» یا تلاش سلطنت‌طلبان برای سفیدشویی کثیف‌ترین قسمت نظام پهلوی دانست و گفت: ثابتی دارد می‌گوید که من باید رئیس ساواک می‌بودم و آن‌ها من را نگذاشتند. کل حرف ثابتی این است که همه بد یا بی‌لیاقت بودند جز من. خودش را به مثابه نظام می‌بیند، نه به عنوان یک شخص در نظام. می‌گوید من می‌خواستم از نظام پادشاهی حمایت و حفاظت کنم، اما قدر من دانسته نشد؛ نه توسط رئیس ساواک دانسته شد، نه توسط نخست‌وزیر، نه توسط شاه و نه توسط مردم. انتقامی که ثابتی از مردم ایران در این مصاحبه و کتابش می‌گیرد، فوق‌العاده است. می‌گوید قدر من را ندانستید، تحویل بگیرید. من آخوندها و چریک‌ها را به زندان انداخته بودم، شما در آن را باز کردید، حالا هم تحویل بگیرید. این حالت کینه از مردم ایران و طلبکاری از مردم خیلی عمیق است.

 

منبع: خبرآنلاین