۱۴۰۰/۱۰/۲۷

گوگل هم کلاهبردار از آب درآمد

اگر کارت هدیه‌ای از یک دوست یا شرکت دریافت کنید، قطعا موجودی باقی مانده‌ی آن را به صورت آنلاین چک خواهید کرد.

همین موضوع تبدیل به راهی شده تا کلاهبرداران با جا زدن خود به جای شرکت خدمات دهنده، اعتبار کارت هدیه شما را سرقت کنند. حال در جدیدترین اتفاقی که در این حوزه رخ داده، یکی از وبسایت‌های کلاهبرداری در نتایج جست و جوی اول گوگل ظاهر شده که نشان دهنده‌ی تایید تبلیغات کلاهبرداری توسط گوگل است و تعجب بسیاری از کارشناسان را برانگیخته است.

تایید تبلیغات کلاهبرداری چگونه صورت گرفته است؟
یکی از کاربران شبکه اجتماعی Reddit در پستی اعلام کرده که برای اطلاع از موجود کارت هدیه خود در موتور جستجوی گوگل عبارت “موجودی کارت هدیه”را نوشته است و بعد از آن به اولین وبسایتی که گوگل نشان داده وارد شده است. او پس از کلیک کردن بر روی اولین وبسایت متوجه شده که او به لینک نوشته شده بر روی توضیحات سایت وارد نشده و در واقع یک وبسایت ثانویه است. او در این وبسایت با آگهی “بررسی کردن فوری موجودی کارت” رو به رو شده اما بر روی آن کلیک نکرد. او در اولین فرصت به همکاران خود این موضوع را اطلاع داده تا ببیند آیا آن‌ها نیز این نتیجه را دریافت می‌کنند یا خیر.

به نظر می‌رسد که با گذشت سال‌های مختلف تعداد این وبسایت‌های فیشینگ یا کلاهبرداری در حال افزایش است و طبق گزارش‌های کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در سال 2021 بیش از 148 میلیون دلار موجودی کارت هدیه به سرقت رفته است که از کل میزان سال 2020 بیشتر است. معمولا کلاهبرداری از کارت هدیه با روش تماس تلفنی انجام می‌شود اما اخیرا روش‌های سایبری نیز به آن‌ها اضافه شده‌اند که حتی گوگل نیز آن‌ها را در نتایج اول جستجوهای خود نشان می‌دهد!

 

منبع: سخت افزار