صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

ورود ۲۱۷ هزار بازیگر جدید به بورس

در دومین ماه پاییز هر چند صف‌های دریافت کد معاملاتی نسبت به مهر کوتاه‌تر شد اما ۲۱۷هزار بازیگر جدید به بازار سهام افزوده شد. نوسان بازارهای موازی شرایطی را برای بازار سهام به وجود آورد تا آن دسته از سرمایه‌گذارانی که دنبال سود در بازارهای دلار، طلا، مسکن و خودرو بودند راهشان را مجددا به سمت سعادت‌آباد کج کنند.

در دومین ماه پاییز هر چند صف‌های دریافت کد معاملاتی نسبت به مهر کوتاه‌تر شد اما 217هزار بازیگر جدید به بازار سهام افزوده شد. بورس بازان روزهای عجیبی را در این بازار رصد می‌کنند. چهار ماه سخت برای سهامدارانی که توفانی از اصلاح و ریزش قیمت را پشت‌سر گذاشته است. هجوم سهامداران به سمت درهای خروج این سیگنال را به بازار می‌داد که پرونده سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به‌زودی بسته می‌شود، اما از چهارمین هفته آبان‌ماه بورس تهران روی دیگر خود را به سهامداران نشان داد. نوسان بازارهای موازی شرایطی را برای بازار سهام به وجود آورد تا آن دسته از سرمایه‌گذارانی که دنبال سود در بازارهای دلار، طلا، مسکن و خودرو بودند راهشان را مجددا به سمت سعادت‌آباد کج کنند.

دلار و طلا در وضعیت غیرقابل پیش‌بینی به سر می‌برند، از این رو تحلیلگران بر این باورند که با تداوم وضعیت بازارهای موازی و کاهش بازدهی آنها شاهد ورود احتمالی بخشی از پول خارج شده از این بازارها به بورس خواهیم بود که می‌تواند نقدینگی جدیدی را وارد بازارسرمایه کند. نرخ تورم، افزایش قیمت‌های جهانی و تعیین تکلیف انتخابات آمریکا در سه هفته اخیر از پیچیدگی روند معاملات کاسته و سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری برای ورود به این بازار پیدا کرده‌اند. رشد شاخص در سه هفته اخیر نشان می‌دهد پول حقیقی وارد شده به بورس می‌تواند موجی از امیدواری به سبزپوشی شاخص راه بیندازد و اعتماد سهامداران را بار دیگر بازگرداند. در این میان بررسی‌ها نشان از افزوده شدن 217 هزار کد معاملاتی جدید در آبان‌ماه و رسیدن مجموع سهامداران بورسی به 21 میلیون و 390 هزار نفر دارد.

صدور کد بورسی در آبان کاهش یافت
بازار سرمایه سال 99 را با فرازو فرود متفاوتی پشت‌سر گذاشته است، به‌طوری که در ابتدای سال و رشد حبابی قیمت سهام، شاهد روند صعودی ورود مردم به بورس بودیم، اما از اواسط تابستان و از آغاز ریزش قیمت‌ها روند صدور کد‌های معاملاتی نیز وارد فاز دیگری شد. این در حالی است که به گفته کارشناسان با فروکش کردن ریزش‌ها و جزر و مد بازار، تالارهای شیشه‌ای حضور بخش جدیدی از معامله‌گران را تجربه می‌کنند. با نگاهی به آمار صدور کدهای معاملاتی در آبان‌ماه و تا قبل از پایان اصلاح شاخص متوجه می‌شویم که سرعت صدور کدهای معاملاتی از ابتدای سال رو به کندی می‌رود. براساس گزارش شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در هشتمین ماه سال، 217 هزار نفر برای دریافت کد معاملاتی در سامانه سجام ثبت‌نام کردند تا کل ثبت‌نام‌کنندگان به رقم 21 میلیون و 390 هزار نفر برسد که البته متوسط تعداد و رقم صدور کدهای معاملاتی در ماه‌های اخیر چندان بالا نیست.

گرچه تعداد کدهای معاملاتی در هشت ماه امسال21 میلیون نفر را رد کرده و نسبت به ماه‌های ابتدای سال 99 از سرعت این روند کاسته شده اما بررسی کدهای صادرشده نشان می‌دهد در مقایسه با 11 میلیون و 665 هزار کد بورسی صادر شده تا پایان سال 98میزان صدورکدهای معاملاتی سال 99 با همه اتفاقات عجیب و غریبی که تجربه کرده با رشد 83درصدی همراه شده است. در حالی 217 هزار کد معاملاتی در دومین ماه خزان بورس صادر شده که تا دو هفته قبل، روند دادوستدهای بازار همچنان تحت‌تاثیرانتخابات ریاست جمهوری آمریکا با اما و اگرهای بسیاری مواجه بود. برخی کارشناسان انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالت متحده را خطری جدی برای بازار سهام عنوان می‌کردند. بورس تهران زیر سایه انتخابات آمریکا و مشاجرات لفظی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کرد. دو قطبی شدن بازار به سهام ریالی‌محور و دلاری‌محور یکی از مهم‌ترین پیامد‌های انتخابات است که به التهابات این بازار پرحاشیه دامن زد.

از سویی دیگر نزول شاخص به کانال یک میلیون و 200 هزار واحد، تداوم جلسات شبانه سیاست‌گذاران بورسی و بازار داغ شایعات افزایش نرخ سود بانکی و قیمت‌گذاری دستوری برخی محصولات، هشدار کارشناسان در مورد خروج سهامداران از بازار را به‌دنبال داشت؛ بر همین اساس بسیاری از فعالان بورسی از ادامه‌دار شدن بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران پس از تصمیمات خلق‌الساعه سیاست‌گذاران و کاهش شدید درخواست سرمایه‌گذاران برای دریافت کدهای معاملاتی در ماه‌های آتی خبر می‌دادند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۶۱۴۰
تاریخ: ۱۳۹۹/۹/۱۴     ساعت: ۱۲ : ۲۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۳ خرداد
  • ٢٥ ذو القعده ١٤٤٥
  • Jun 02 2024