صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

زنان برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد معرفی می‌کنند؟

عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی گفت: حضور زنان در انتخابات ۱۴۰۰ و معرفی کاندیدای زن اصلح‌طلب را در دستور کار داریم اما هنوز برای معرفی کاندیدا بررسی‌ها ادامه دارد.

فاطمه راکعی، دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نو اندیش و عضو جبهه شورای هماهنگی اصلاح طلبان در رابطه با "نقش زنان در انتخابات  1400" گفت: در حوزه احزاب، زنان اصلاح طلب چهار حزب فراگیر به حالت جبهه ای کنار هم قرار گرفتند تا بتوانند در بزنگاه ها تصمیمات مشترک بگیرند. دبیران کل هر چهار حزب در نهادهای فراگیر ملی  اصلاح طلب حضور دارند، برای مثال در شورای هماهنگی اصلاح طلبان بسیار فعالند و به طور جدی و تشکیلاتی، کار می کنند.

او ادامه داد: زنده یاد اعظم طالقانی با همه وجود و با همه مشکلاتی که در آخرین روزهای عمر خود داشت، هر دوره در انتخابات ثبت نام می کرد و رجل سیاسی را شخصیت و انسان سیاسی تعریف می کرد و دلایل زبان شناختی، حقوقی و شرعی خودش را ارائه می داد؛ ما همچنان این راه را ادامه می دهیم. در شرایط کنونی کشور و تنگ نظری های سیاسی موجود، بعید به نظر می رسد  شاهد یک انتخابات اصولی و دلخواه باشیم. ممکن است انتخابات ریاست جمهوری هم مانند مجلس در اختیار طیف خاصی قرار گیرد.

راکعی بیان کرد: طبق قانون اساسی نباید زنان برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری منعی داشته باشند این یک حق اجتماعی است و آن را دنبال می کنیم. کسی حق ندارد این حق را از ما بگیرد. هرچه بیشتر زنان در فضای سیاسی وارد شدند، شاهد بودیم کسانی اصلا بنا ندارند حق زنان را در این حوزه ها به رسمیت بشناسند و از توانمندی های آن ها به طور اصولی برای  پیشبرد اهداف توسعه در کشور  استفاده شود. فارغ از توانمندی های آنها، داده نمی شود.  

او افزود: اگر زنان وارد نهاد قدرت نشوند اندیشه های اجتماعی سیاسی  و دغدغه هایی که دارند، علیرغم تلاش هایی که می کنند، عملیاتی نمی شود. 
 
او در رابطه با اصلاح قانون انتخابات که در مجلس در دست بررسی است، گفت: قانون انتخابات که در مجلس مطرح است، متاسفانه بسیار نگران کننده است. در واقع اینطور که پیداست کسانی قصد دارند مسأله جمهوریت را زیر سوال ببرند که این مشخصات خلاف قانون اساسی و تأکیدات موکد حضرت امام ره مبنی بر حفظ جمهوریت است امیدوارم به زودی از طرف احزاب و شخصیت های سیاسی و  شورای هماهنگی مواضع روشن حقوقی را در این ارتباط ارائه کنیم و مراقب باشیم چنین اتفاقاتی رخ ندهد، زیرا اصلا زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست. همانطور که گفتم جمهوریت از نظر امام خمینی ره رکن اساسی نظام است.

او در پاسخ به این سوال که آیا خانم های اصلاح طلب طبق روش و سنت زنده یاد طالقانی به انتخابات 1400 ورود می کنند، گفت:  این سنت را با همه معانی اصلی و ضمنی اش حفظ می کنیم و اینکه خانم یا خانم هایی در این دوره کاندید ریاست جمهوری شوند یا نه، این را به تصمیمات بعدی موکول می کنیم. البته در هر شرایطی شاهد حضور پررنگ خانم ها در عرصه سیاسی بوده ایم و خواهیم بود.

 

منبع: برنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۲۶۴۹۱
تاریخ: ۱۳۹۹/۶/۲۲     ساعت: ۱۰ : ۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
  • ١١ شوال ١٤٤٥
  • Apr 20 2024