صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

واکنش مخالفان برجام به غنی سازی ایران در عرض ۲۴ ساعت

دو نماینده مجلس بر این باورند که باوجود غنی سازی دولت در ظرف ۲۴ ساعت، برجام همچنان ایران را در حوزه هسته ای عقب انداخته است.

محمدحسن آصفری در پاسخ به سئوالی درمورد غنی‌سازی 20 درصدی ایران در ظرف یک روز، حکایت از آن دارد که زیرساخت‌ها و تاسیسات هسته‌ای ایران برخلاف ادعای مخالفان برجام آسیب ندیده، گفت: بحث این است که ما تا قبل از برجام به 200 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد و 10 هزار کیلوگرم اورانیوم 5/3 درصد رسیده بودیم. تهیه این میزان از اورانیوم زمان زیادی را صرف می‌کند. برجام باعث شد که ایران تمام این محصولات را در قبال هیچ چیزی به 1+5 واگذار کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه ادامه داد: همچنین برجام باعث شد که ما بخشی از سانتریفیوژ‌ها را از چرخه کار و فعالیت خارج کنیم. همین اتفاق باعث شد که برخی از این سانتریفیوژها برای کرش و بازیابی نیازمند هزینه‌هایی برای جبران این آسیب‌دیدگی باشند. قطعا دانش هسته‌ای از بین نرفته و دانشمندان هسته‌ای ما در این حوزه کاملا فعال هستند ولی آنچه از بین رفت، چرخه تولید ما در عرصه هسته‌ای بود. ما میزان زیادی اورانیوم را تحویل غرب دادیم و به جایش یک قاشق خالی گرفتیم.

آصفری در پاسخ به این پرسش که چه مدت برای رسیدن به 200 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد و 10 هزار کیلوگرم اورانیوم 5/3 درصد زمان لازم است، تصریح کرد: این جز مسائل امنیتی و محرمانه کشور است و نمی‌توان درباره جزییات آن حرفی زد ولی در کلیات می‌توان گفت که زمان نسبتا زیادی را باید صرف تولید این میزان از اورانیوم کرد.

نباید در برجام تسلیم ساده لوحی دولت می‌شدیم/ همه می‌دانیم که دانش هسته‌ای به قوت خودش باقی است

یک نماینده اصولگرای مجلس، در پاسخ به این پرسش که آیا اتهام نابودی تاسیسات هسته‌ای ایران باعث نشد که عملا بحث ملی برجام به سطح اختلاف داخلی و جناحی تنزل پیدا کرده و موضوع دچار انحراف شود، تصریح کرد: این اشتباهی بود که از سوی برخی طرف‌های داخلی رخ داد. آنان آنچنان به طرف غربی خوشبین بودند که تمام فرصت‌ها و امتیازات را در برجام از دست دادیم. این در حالی است که اگر ما در تعهدات برجامی گام به گام جلو می‌رفتیم، می‌توانستیم امتیازات بیشتری از برجام بگیریم.

جعفر قادری در گفت‌وگو با «انتخاب» و در پاسخ به این پرسش که آیا شروع غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم در کشور این واقعیت را آشکار نکرد که برخلاف ادعای مخالفان، تاسیسات هسته ای تعطیل نشده، گفت: آن مباحث مثل سیمان گرفتن تاسیسات هسته‌ای درباره آب سنگین اراک بود وگرنه همه می‌دانیم که دانش هسته‌ای ایران به قوت خودش باقی است. علت مخالفت‌ها با برجام به خاطر آن بود که چیزی دست گیر ایران نشد و ایران نتوانست در قبال امتیازاتی که به غرب می‌دهد، امتیازی دریافت کند.

این نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جالب است که از وقتی ایران غنی‌سازی 20 درصدی را شروع کرده، غربی‌ها طلبکار شدند! مگر خودشان به تعهدات در برجام پایبند بودند که حالا طلبکارانه برخورد می‌کنند. ما 5 سال فرصت و زمان را برای تقویت تاسیسات هسته‌ای خودمان را از دست دادیم و در این مدت می‌توانستیم به سانتریفیوژهای نسل جدید برسیم که این اتفاق رخ نداد.

قادری ادامه داد: چه کسی باید پاسخ فرصت‌های از دست رفته را بدهد؟ چه کسی باید پاسخ امتیازات دریغ شده از مردم را بدهد؟ ما نباید تسلیم دولت و ساده لوحی آنان در قبال برجام می‌شدیم! ما اگر در همان دوران امتیاز نمی‌دادیم و به خودمان تکیه می‌کردیم، شاید تاحدودی کشور تحت فشار قرار می‌گرفت ولی امروز جایگاه متفاوت و بهتری داشتیم.

 

منبع: انتخاب

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۱۱۷۱
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۰/۲۱     ساعت: ۰ : ۳۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024