صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

دستاورد پرتاب ماهواره بر سیمرغ؛ دریافت پیام از مدار ۴۷۰ کیلومتری زمین

سخنگوی فضایی وزارت دفاع از دستاورد پرتاب تحقیقاتی ماهواره بر سیمرغ می گوید.

با محقق شدن اهداف تحقیقاتی ماهواره‌بر سیمرغ، کشورمان یک گام دیگر به فناوری پرتاب ماهواره‌های منظومه‌ای نزدیک شد.
پرواز تا ارتفاع 470 کیلومتری زمین
بامداد پنج‌شنبه نهم دی‌ماه 1400، ماهواره‌بر سیمرغ ایران از پایگاه فضایی امام خمینی(ره) در استان سمنان پرتاب شد و با سرعت 7350 متر بر ثانیه، خود را به ارتفاع 470 کیلومتری از سطح زمین رساند. اگرچه پیش از این، ماهواره «نور» توانسته بود با موفقیت در مدار 425 کیلومتری زمین قرار بگیرد، اما طبق اعلام سازمان فضایی ایران، حضور ما در فضا عمدتا تا مدار 250 کیلومتری زمین بوده و به همین دلیل می‌توان رسیدن سیمرغ به مدار 470 کیلومتری را یک دستاورد مهم قلمداد کرد.
2 تحول در ماهواره‌بر سیمرغ
ماهواره‌بر سیمرغ پس از پرتاب‌های ناموفق قبلی خود، حالا به دست دانشمندان کشورمان به‌روزرسانی شده و دو ویژگی آن ارتقا یافته است. آن‌طور که سخنگوی فضایی وزارت دفاع اعلام کرده است، سیمرغ علاوه بر این‌که می‌تواند با افزایش دوبرابر ارتفاع پرواز، خود را به مدار 500 کیلومتری زمین برساند، این توانایی را هم دارد که به جای 50 کیلوگرم، تا 250 کیلوگرم محموله فضایی را با خود به آسمان ببرد.
پرتاب منظومه ماهواره‌ای برای نخستین بار
اما آن‌چه پرتاب تحقیقاتی سیمرغ را متمایز می‌سازد، دستاوردی است که برای نخستین‌بار حاصل شده و محققان ما را به پرتاب عملیاتی منظومه ماهواره‌ای بسیار امیدوار کرده است. افزایش وزن محموله پرتابی تا 250 کیلوگرم، محققان کشورمان را قادر ساخت برای اولین‌بار، به طور همزمان سه ماهواره را به فضا پرتاب کنند؛ یک ماهواره تحقیقاتی به نام ققنوس و دو ماهواره مکعبی(کیوب‌ست).
توضیحات سخنگوی فضایی وزارت دفاع به خراسان
«سید احمد حسینی»، سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در گفت‌وگو با خراسان درباره این دستاورد می‌گوید: «یکی از فناوری‌های مهم و جدید در کشورهای دارای صنعت فضایی، استفاده از منظومه ماهواره‌هاست، یعنی به جای این‌که ماهواره‌ها به صورت تک‌به‌تک پرتاب شوند، چند ماهواره به صورت همزمان پرتاب شوند و پس از قرارگرفتن در فواصل تعیین‌شده، با هم یک شبکه تشکیل دهند». 
حسینی می‌افزاید: «اگر ما یک ماهواره در مدار لئو (بین160 تا2000 کیلومتر فاصله از سطح زمین) داشته باشیم، این ماهواره هر 90 دقیقه یک بار به دور زمین می‌چرخد اما فقط دو بار در طول شبانه‌روز در آسمان کشور خودمان قابل دسترسی و مخابره داده خواهد بود؛ بنابراین این‌طور نیست که مدام قابل دسترسی و ارسال و دریافت پیام باشد در حالی که اگر می‌خواهیم از یک ماهواره به شکل بهینه استفاده کنیم، باید بتوانیم مدام با آن ارتباط برقرار کنیم». سخنگوی فضایی وزارت دفاع به راهکار علمی حل این مشکل هم اشاره و اظهار می‌کند: «برای ارتباط دایمی با ماهواره باید بتوانیم چندین ماهواره را با هم پرتاب کنیم تا با فواصل طراحی‌شده در فضا قرار بگیرند و با هم در ارتباط باشند تا منظومه‌سازی ماهواره‌ای محقق شود، که خوشبختانه ما توانستیم مرحله تحقیقاتی این فناوری را با موفقیت پشت سر بگذاریم».
مزیت ماهواره‌ های منظومه‌ ای
خوب است این را بدانیم که منظومه ماهواره‌ای مزیت‌های گسترده برای کشورها دارد، از جمله: دستیابی به سطح پوشش مخابراتی وسیع، پوشش لحظه‌ای و آنلاین، توسعه خدمات اینترنت اشیا (IoT)، هوشمندسازی سیستم‌های دریانوردی، امنیت بالا در ایجاد ارتباط و انتقال داده، افزایش دفعات دریافت پاسخ به دلیل تعدد ماهواره‌ها در ایجاد ارتباط و ... .
پیش به سوی مدار 36 هزار کیلومتری زمین
پنجم آذر ماه بود که شورای عالی فضایی کشور به ریاست شخص رئیس‌جمهور تشکیل و در آن، بر توسعه فعالیت‌های صنعت فضایی در کشور تاکید شد. حالا کمتر از 40 روز پس از آن، محققان کشورمان گام بلندی را برای دستیابی به چشم‌انداز این حوزه برداشته‌اند تا ثابت کنند با اتکا به استعداد جوانان این مرز و بوم، تحقق مطالبه رهبر انقلاب برای رسیدن به مدار 36 هزار کیلومتری زمین هم دشوار و ناممکن نخواهد بود.
 
سخنگوی فضایی وزارت دفاع در گفت و گو با خراسان: دریافت موفق پیام های مخابراتی از ماهواره تحقیقاتی پرتاب شده
«سید احمد حسینی»، سخنگوی فضایی وزارت دفاع، درباره نتایج پرتاب تحقیقاتی روز پنج‌شنبه به خراسان می‌گوید: «طبق روال علمی مرسوم، قبل از پرتاب ماهواره‌های اصلی و گران‌قیمت، باید مجموعه تست‌هایی در شرایط واقعی فضا انجام شود و ما نیز پرتاب تحقیقاتی اخیر را با همین هدف انجام دادیم که خوشبختانه توانستیم تا فاصله 470 کیلومتری و سرعت 7350 متر بر ثانیه، ارتباط و انتقال پیام را داشته باشیم. بنابراین، این پرتاب تحقیقاتی موفقیت‌آمیز بوده و ما را یک گام به استفاده عملیاتی از این فناوری در آینده‌ای نه چندان دور نزدیک کرده است». وی می‌افزاید: «هدف ما در پرتاب اخیر، تست فناوری‌های ماهواره‌بر و سیستم‌ها و زیرمجموعه‌های آن بود که خوشبختانه توانستیم برای نخستین‌بار، مرحله تحقیقاتی پرتاب‌های چندگانه را کلید بزنیم و به سمت منظومه‌سازی حرکت کنیم». از حسینی درباره سقوط یک قطعه از ماهواره‌بر در روستای شهدر از شهرستان ایرانشهر هم می‌پرسم و او پاسخ می‌دهد: «در همه پرتاب‌های فضایی دنیا، فرود یا سقوط ایمن قطعات ماهواره‌بر پیش‌بینی شده و طبق برنامه‌ریزی اتفاق می‌افتد، به گونه‌ای که با آسیب و خسارتی همراه نباشد».
این گزارش حاکی است، آن‌طور که فارس گزارش داده، سقوط این قطعه در روستای شهدر نیز هیچ‌گونه خسارتی به همراه نداشته و قطعه مربوط با حضور ماموران محلی جمع‌آوری شده است.

 

منبع: خراسان

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۱۷۱
تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۱۳     ساعت: ۱۲ : ۳۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024