صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

نماینده مجلس: کوپنی‌شدن کالاها در شان مردم نیست

نماینده مجلس در واکنش به کوپنی شدن کالاها گفت: از منظر منزلت اجتماعی نیز اساسا این کار درست نیست و برنامه‌ریزی دولت باید به سمتی برود که نیازی به چنین سیاست‌هایی نباشد. باید سطح زندگی مردم همواره بهبود پیدا کند نه اینکه به دورانی بازگردیم که مردم خاطره خوشی نیز از آن ندارند و در شان و جایگاه آن‌ها نیست.

احتمال اجرای دوباره طرح کوپن پس از سه دهه واکنش‌هایی را پی داشته است. غلامرضا نوری قزلجه نماینده مجلس یازدهم دراین باره گفت: امروز دیگر دورانی نیست که به سمت کوپن برویم. این اتفاق نه خاطره خوشی برای مردم است و نه در دنیای امروز چنین رویکردی مرسوم است.
نوری تاکید کرد: از منظر منزلت اجتماعی نیز اساسا این کار درست نیست و برنامه‌ریزی دولت باید به سمتی برود که نیازی به چنین سیاست‌هایی نباشد. باید سطح زندگی مردم همواره بهبود پیدا کند نه اینکه به دورانی بازگردیم که مردم خاطره خوشی نیز از آن ندارند و در شان و جایگاه آن‌ها نیست.
نماینده بستان آباد در مجلس درباره افزایش فشارها به معیشت مردم افزود: مردم به ویژه اقشار متوسط و پایین جامعه به شدت در مضیقه هستند و معیشت آن‌ها در تنگنا قرار گرفته است. در حوزه انتخابیه مردم از ما درباره این شرایط و گرانی‌ها سوال می‌پرسند و ما را مسبب وضعیت فعلی می‌دانند. البته مجلس نیز بخشی از حاکمیت است و باید پاسخگو باشد. مردم نیز به وفور از ما سوال می‌کنند که این گرانی‌ها تا کجا ادامه پیدا می‌کند و می‌گویند که ما دیگر تحمل این افسارگسیختگی قیمت‌ها را نداریم.
نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: انتظار ما از دولت این است که به وعده‌های خود عمل کند و برنامه‌های خود را عملی کند. از آن برنامه هفت هزار صفحه‌ای ما هفت صفحه هم ندیدیم. اگر دولت برنامه‌ای برای حذف ارز ترجیحی ندارد حداقل وضع موجود را حفظ کند و با نظارت روی بازار اجاره افزایش قیمت‌ها را ندهد. دولت باید زیر بار مسئولیت برود و تعهدات و شعارهای خود را اجرایی کند. از سوی دیگر مذاکرات که بر بخشی از اقتصاد ما اثرگذار است باید تعیین تکلیف شود.
نوری با اشاره به اینکه آثار برخی سیاست‌ها هنوز در اقتصاد آشکار نشده افزود: وقتی دولت لایحه بودجه را به مجلس آورد من اشاره کردم که بخش‌هایی از آن تورم زیادی را به جامعه و اقتصاد کشور وارد می‌کند. البته هنوز وارد این بخش‌های نشدیم و امروزه شاهد اثرات روانی هستیم. به طور مثال تعرفه گمرکی 6 برابر افزایش پیدا کرده است اما هنوز مواد اولیه‌ای از آن ناحیه وارد نشده که شاهد اثرگذاری آن بر قمیت‌ها باشیم. بحث حذف ارز ترجیحی به این شکل و شدت که اختیار آن به دولت داده شده نیز هنوز اثر آماری و عملی خود را بر بازار نگذاشته است. این اثر به تدریج در ماه‌های آتی اتفاق می‌افتد.
نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: در کنار این‌ها دولت دچار بی‌برنامه‌گی است. هنوز برای حذف ارز ترجیحی دولت برنامه مدونی ارائه نکرده است و این بی‌برنامه‌گی مورد سوءاستفاده عده‌ای در اقتصاد کشور قرار می‌گیرد و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر نظارت درستی نیز از سوی دولت نیست. تقریبا می‌توان گفت یکی از ضعیف‌ترین بخش‌های دولت نظارت است.
رییس فراکسیون مستقلین مجلس با انتقاد از چندصدایی در دولت افزود: در عرض 24 ساعت اظهارنظرهای متفاوتی از دولت شنیده می‌شود. یکی می‌گوید یارانه تخصیص داده می‌شود دیگری می‌گوید یارانه نان قطع نمی‌شود و دیگر از اجرای طرح کوپن سخن می‌گوید. این چند صدایی در دولت خوب نیست و نشان می‌دهد که دولت‌مردان حرف و عملشان یکی نیست و در چنین شرایطی نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم چه اتفاقی رخ می‌دهد. نوری تاکید کرد: در چنین شرایطی ما در فراکسیون مستقلین به سهم خودمان آماده هستیم تا در هر زمینه‌ای که دولت نیاز دارد کمک کنیم و امیدواریم که دولت بتواند بازار را سامان‌دهی و قیمت‌ها را تعدیل کند.

 

منبع: مدارا

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۶۲۷
تاریخ: ۱۴۰۱/۲/۱۹     ساعت: ۱۱ : ۵۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024