صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

معاون فرهنگی وزیر ارشاد: اصلاحات جزئی کتاب خاطرات آیت‌الله رفسنجانی با توافق محسن هاشمی بود

یاسر احمدوند گفت: طبق قانون، همه کتاب‌هایی که در کشور منتشر می‌شوند باید از فرآیند ثبت، بررسی و صدور مجور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عبور کنند و این کتاب هم از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه در سال‌های گذشته به این روش عمل نمی‌شده و فعالیت‌هایی خلاف قانون صورت می‌گرفته است.

یاسر احمدوند در خصوص موارد اصلاحی کتاب «خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» می‌گوید کتاب سانسور نشده است چند اصلاح جزیی با توافق آقای محسن هاشمی در جلسه مشترک صورت گرفت که برخی موارد مربوط به فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران بود که مراجع ذی‌صلاح تشخیص دادند محرمانه است و یکی، دو مورد هم مربوط به حفظ آبرو و جایگاه افراد بود و همه این‌ها در توافق با محسن هاشمی تعدیل شد. مجموع این اصلاحات کمتر از دو صفحه از حدود نهصد صفحه است.

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به موارد مطرح‌شده در گفت‌وگویی محسن هاشمی، فرزند مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درخصوص اعمال موارد اصلاحی بر کتاب خاطرات روزنوشت پدرش، پاسخ داد.

محسن هاشمی در این مورد گفته است برای نخستین بار و پس از 23 سال، خاطرات روزنوشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دچار ممیزی شده است و لیستی بلندبالا و در حدود 100 مورد از مقدمه و متن و پاورقی را برای حذف و اصلاح به دفتر نشر معارف انقلاب به عنوان ناشر این کتاب ابلاغ کرده‌اند که منجر به آسیب دیدن بخش مهمی از تاریخ انقلاب خواهد شد.

احمدوند در پاسخ به این اظهارنظر، چنین گفت: «لازم می‌دانم در این مورد چند نکته را به عنوان توضیح عرض کنم. اول این که، طبق قانون، همه کتاب‌هایی که در کشور منتشر می‌شوند باید از فرآیند ثبت، بررسی و صدور مجور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عبور کنند و این کتاب هم از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه در سال‌های گذشته به این روش عمل نمی‌شده و فعالیت‌هایی خلاف قانون صورت می‌گرفته است.»

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «نکته دوم این که، مجموع موارد اصلاحی این کتابِ حدود 900 صفحه‌ای، حدود 15 مورد است و جمع موارد اصلاحی بیش از یک یا دو صفحه نخواهد بود و عمده این موارد هم مربوط به مقدمه آقای محسن هاشمی بر این کتاب و پاورقی خاطرات سرکارخانم عفت هاشمی است و مربوط به خاطرات آیت‌الله هاشمی نیست. بنابراین برخلاف ادعای مطرح شده روایت تاریخ انقلاب آسیب ندیده است.»

احمدوند ادامه داد: «نکته سوم این که، در اعمال همین اصلاحات معدود، دو رویکرد وجود داشت؛ برخی موارد مربوط به فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران بود که مراجع ذی‌صلاح تشخیص دادند همچنان محرمانه باقی بماند و یکی، دو مورد هم مربوط به حفظ آبرو و جایگاه افراد بود که همگی با نظر خودِ آقای محسن هاشمی تعدیل شد.»

او افزود: «نکته دیگر این که بنده جلسه‌ای حضوری با جناب آقای محسن هاشمی در این مورد داشتم. جلسه‌ای که در آن همه موارد بررسی و آن‌چه اصلاح شد با توافق ایشان بود و اعمال و اعلامی یک‌طرفه صورت نگرفت و ایشان با رضایت خودشان و تایید این که اصلاحات درست است، آن‌ها را اعمال کردند و بنابراین نمی‌دانم اکنون به چه دلیلی، در مصاحبه مورد اشاره چنین گفته‌اند و آن چه اعلام کرده‌اند خلاف توافق و خلاف رفتار و اخلاق تعاملی و حرفه‌ای است.»

 
معاون فرهنگی وزیر ارشاد : اصلاحات جزیی کتاب خاطرات آیت الله رفسنجانی  با توافق محسن هاشمی بود
یاسر احمدوند،معاون فرهنگی وزیر ارشاد
 
احمدوند تصریح کرد: «تمام تلاش مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این بود که این کتاب طبق روال هر ساله برای نمایشگاه کتاب آماده شود و به دست مخاطبین برسد. غرفه ناشر این کتاب، در نمایشگاه فعال است و اکنون نیز این کتاب در نمایشگاه ارائه خواهد شد و همکاری لازم برای این که این کتاب منتشر شود توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است.»
او در پایان گفت: «آقای محسن هاشمی در جلسه حضوری اعلام کردند ما چون «آقازاده» هستیم نمی‌توانیم با اصلاحات کتاب کنار بیاییم و به ما برمی‌خورد که کتاب‌مان شامل اصلاحات شود که عرض کردم روال قانونی باید در مورد این کتاب، همچون دیگر کتاب‌ها طی شود و استثنایی وجود ندارد. امیدوارم کتاب خاطرات آقای هاشمی که حتما نظرات موافق و مخالف متعددی هم درباره آن وجود داشته باشد در اختیار مردم قرار بگیرد و صاحب‌نظران و مردم نیز قضاوت‌های خود را در مورد آن انجام دهند و اعلام کنند.»

 

منبع: خبرآنلاین

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۶۲۸
تاریخ: ۱۴۰۱/۲/۱۹     ساعت: ۱۱ : ۵۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024