صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

رکورد نرخ سود وام مسکن شکست

هزینه وام مسکن در روزهای اخیر به بالاترین سطح خود در سال ۱۴۰۰ رسید. به طوری که قیمت وام برای متاهلین در این مدت از مرز ۲۹ میلیون تومان عبور کرد اما آیا این روند در روزهای بعد نیز ادامه خواهد داشت؟

در آغاز تابستان 1400 هزینه وام مسکن به ببیشترین حد خود رسید و گرانترین قیمت در میان تمام روزهای سپری شده از سال جاری را به ثبت رسانید. با این حال نرخ سود از مرز 21 درصد عبور نکرده و بیشترین نرخ ثبت شده در بهار برابر با 20.92 درصد بود.

رکورد هزینه وام مسکن در 30 خرداد
متقاضیان وام برای خرید خانه می توانند بدون ایستادن در صف اوراق تسهیلات بانک مسکن را خریداری کرده و به اعتبار آن از این بانک هزینه خرید مسکن را مطالبه کنند. اعتبار هر کدام از این اوراق برابر 500 هزار تومان بوده و قیمت خرید آنها در بازار خرید و فروش آن ها تعیین می شود.

از آنجا که می‌توان به اعتبار هر ورق 500 هزار تومان وام از بانک مسکن اخذ کرد بنابراین مجردین مجاز به سقف خرید 280 ورق و متاهلین تنها 480 ورق خواهند بود. ازاین طریق هزینه وام مسکن برای متاهلین و مجردین محاسبه می شود.
باتوجه به هزینه 61 هزار و 500 تومانی هرکدام از اوراق این رقم برای مجردین در روز 30 خرداد ماه  17 میلیون و 220 هزار تومان و برای متاهلین 29 میلیون و 520 هزار تومان برآورد شد. این بیشترین هزینه پرداختی متقاضیان در تمام سال 1400 در قبال اخذ وام بوده است.   اما روند گرانی قیمتها دوامی نیاورده و در نهایت به حد 27 میلیون و 600 هزار تومان برای متاهلین و 16 میلیون و 100 هزار تومان برای مجردین تنزل پیدا کرد.
پولی که متقاضیان در طول 12 سال پس از دریافت وام می پردازند را هزینه نهایی وام مسکن می نامیم. این هزینه برای مجردینی که در روز 30 خرداد وام از بانک مسکن خریداری کرده اند برابر با 177 میلیون و 300 هزار تومان و برای متاهلین 330 میلیون و 200 هزار تومان محاسبه می شود. 


روند نرخ سود وام مسکن
باتوجه به آن که متقاضیان وام مسکن دو هزینه را برای دریافت وام می پردازند پس دیگر نرخ سود وام در حد اسمی تعریف شده آن نخواهد بود. نخست هزینه ای است که خریداران اوراق تسه در قبال خرید آن ها می پردازند و دیگری هزینه ای که در طول 12 سال آن را به بانک مسکن باز پرداخت می کنند.

در همین خصوص نرخ سود وام مسکن در روز 30 خرداد ماه به 20.92 درصد رسید که بالاترین نرخ در بهار گذشته بوده است. این رقم با میزان اسمی تعریف شده یعنی 17.5 درصد فاصله ای بیش از 3 واحد درصد داشت. اما درنهایت در پایان هفته اخیر این نرخ برابر با 20.65 درصد بوده که نسبت به دو روز قبل خود 0.3 واحد درصد کاهش پیدا کرد.

رشد ماهانه هزینه وام مسکن 
رشد ماهانه هزینه وام مسکن در دوماه گذشته نشان دهنده مسیری نوسانی بوده است. این رشد در روز 22 خرداد ماه به بالاترین حد خود معادل با 10.2 درصد رسید که پس از آن در مسیری نوسانی این متغیر در جهت نزولی حرکت کرد.   

باوجود آن که در این تاریخ رکورد بیشترین قیمت وام به ثبت رسید اما آمارها اعم از رشد روزانه و ماهانه قیمت اوراق تسه نشان میدهد روند هزینه وام در جهت نزولی بوده و در حال کمتر شدن است.

 

منبع: خبرآنلاین

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۳۶۵۷
تاریخ: ۱۴۰۰/۴/۵     ساعت: ۱۶ : ۴۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
  • ٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 18 2024