صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

مالیات ۹ درصدی بر روی بلیت هواپیما از امروز

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، از اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده در سفرهای هوایی خبر داد و گفت: با توجه به حذف عوارض ۵ درصدی شهرداری ها، در مجموع قیمت بلیت هواپیما ۴ درصد گران شد.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: پیش از این 5 درصد قیمت بلیت، عوارض شهرداری اخذ می‌شد، اما در قانون جدید عوارض شهرداری‌ها حذف شده و به جای آن 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به آن تعلق می‌گیرد.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه پروازهای خارجی هم مشمول این قانون می‌شود گفت: هر فردی چه از شرکت‌های داخلی و چه شرکت‌های هواپیمایی خارجی (ایرلاین‌های خارجی) بلیت پرواز خارجی خریداری کند، مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.
وی یادآور شد: در پروازهای داخلی مجموعاً 4 درصد به سقف نرخ بلیت افزوده می‌شود؛ اما در پروازهای خارجی 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد که با توجه به رقمی که نرخ فروش بلیت پروازهای خارجی دارد، این پایه مالیاتی سبب می‌شود تا دسترسی مردم به سفرهای خارجی کاهش یافته یا حتی از دسترس خارج شود ضمن اینکه از یک سو عوارض خروج از کشور هم داریم و از سوی دیگر 9 درصد هم مالیات بر ارزش افزوده اختصاص می‌یابد.
وی افزود: نمایندگان مجلس از یک طرف به قیمت بلیت اعتراض دارند، اما از طرف دیگر 9 درصد مالیات به آن اضافه می‌کنند.
اسعدی سامانی افزود: از یک طرف نمایندگان مجلس مرتباً اعتراض می‌کنند که چرا قیمت بلیت سفرهای هوایی بالاست و از سوی دیگر در قانون مالیات بر ارزش افزوده، حمل و نقل هوایی را هم می‌گنجانند؛ این دو با هم در تعارض است؛ در زمانی که قانون تصویب می‌کنند، باید این موضوع را در نظر می‌گرفتند که تخصیص مالیات بر ارزش افزوده بر بلیت هواپیما چه تأثیر نامطلوبی بر اقتصاد خانوارها و حتی اقتصاد کشور دارد؛ این اتفاق سبب کاهش سفرهای خارجی می‌شود.

وی اضافه کرد: این 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بلیت هواپیما، از مصرف کننده نهایی کسر شده و مستقیماً به سازمان امور مالیاتی داده می‌شود؛ طبق قانون سازمان امور مالیاتی موظف است یک درصد این مالیات را به توسعه بهداشت عمومی و سلامت، 4 درصد را به شهرداری‌ها و 4 درصد را هم به خزانه دولت واریز کند.
این فعال صنفی صنعت هوانوردی درباره اینکه آیا تغییرات قیمتی بلیت هواپیما، تأثیری در کاهش یا افزایش نرخ این پایه مالیاتی ندارد؟ تصریح کرد: هر فردی به هر قیمتی بلیت هواپیما خریداری کند، 9 درصد را هم مضاف بر آن باید به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند؛ این رقم به حساب شرکت‌های هواپیمایی نمی‌رود، بلکه شرکت‌های هواپیمایی باید این رقم را از مسافر وصول کرده و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

وی ادامه داد: در زمانی که قانون کسر 5 درصد از درآمد فروش بلیت به عنوان عوارض شهرداری از ایرلاین‌ها کسر می‌شد، شهرداری‌های شهرهای مبدأ و مقصد هر دو خواهان دریافت این 5 درصد بودند؛ اما الان صرفاً 9 درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده از ایرلاین‌ها اخذ می‌شود که این مبلغ به مصرف کننده نهایی اختصاص می‌یابد. در شرایط جدید، ایرلاین‌ها فقط با یک دستگاه آن هم سازمان امور مالیاتی طرف هستند.
اسعدی سامانی گفت: حتی شهرداری شهرهایی که فرودگاه ندارند هم از ایرلاین‌ها مطالبه 5 درصد را می‌کردند و ایرلاین‌ها مرتباً در دستگاه قضائی با پرونده‌های شکایت شهرداری‌ها مواجه می‌شدند. حتی در کمیسیون ماده 77 نیز 2 درصد جریمه از سوی شهرداری‌ها به ایرلاین‌ها تعلق می‌گیرد.

وی درباره نحوه استرداد و دریافت کنسلی بلیت هواپیما هم افزود: بله بلیت‌ها مسترد می‌شود و این 9 درصد هم به خریدار بلیت برگشت داده خواهد شد. البته سوالات و ابهامات زیادی وجود دارد که بایستی سازمان امور مالیاتی نسبت به رفع آن‌ها اقدام کند. متأسفانه از زمان ابلاغ قانون در 6 ماه قبل تا کنون، هیچ اقدامی در جهت توجیه و آموزش کسب و کارهای مشمول قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از جمله صنعت هوانوردی صورت نگرفته است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: قانون 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به پروازهای مسافرانی که وارد کشور می‌شوند تعلق نخواهد گرفت.

 

منبع: مهر

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۱۸۵
تاریخ: ۱۴۰۰/۱۰/۱۴     ساعت: ۱۰ : ۳۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024