صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

ثبت اولین فرمولاسیون غذایی ویژه طیور زینتی در ایران

مهندس محسن معظمی گودرزی توانست بعد از سال هال تلاش و کار تحقیقاتی اولین فرومولاسیون غذایی ویژه طیور زینتی در ایران را به عنوان اختراع ثبت کند.

 مکرمه صدیق- وی که به عضویت سازمان جهانی مخترعتین نیز در آمده است در این باره گفت: در سطح کره زمین میلیون ها  گونه و زیر گونه گیاهی وجود دارد . لیکن به دست اوردن الگوریتمی از آنها که بتواند نیازهای مستقیم و غیر مستیقم انسان ها را براورده کندکار بسیار دشواری است که طی قرن های گذشته توسط دانشمندان برجسته مطالعات کاربردی و متعدد ی در این حوزه انجام شده است . اما این مسئله با توجه به نیازهای جاری امروزی وارد مراحل جدیدی شده است . اینجانب با درک این اقتضائات بررسی گسترده ای بر روی دانه ها و گیاهان انجام دادم و توانستم مطابق با نیازهای امروز الگوریتم های متعددی به دست بیاورم . لذا در فاز اول و مطابق با تخصص و برند ثبت شده الگوریتم اول که شرح آن می رود مخصوص پرندگان زینتی طراحی و اجرا شد.
وی افزود، اسم الگوریتم یاد شده که جیره بسیار استثنایی برای پرندگان زینتی است hunter نام گذاری شد که مطابق با آن برتد رسمی با همین نام نیز ثبت شده است. مهمترین چالش پیش روی صنعت پرورش پرندگان زینتی مقوله جیره نویسی است . الگوریتم سازی محصول پیش رو یکی از پیچیده ترین و دشوارترین کارهای تحقیقاتی است که در خصوص پرندگان زینتی تا کنون  در دنیا انجام شده است که بر اساس آن موفق به ثبت اختراع در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و به موازات آن عضویت در فدراسیون جهانی مخترعین شدم.
 این فورمول که تماما مبتنی بر گونه های داخل ایران است  ، بدون عوارض جانبی مصرف توسط پرندگان زینتی باعث بهبود رشد و ارتقا توان جفتگیری و زاد آوری می شود و تمام گونه های طوطی امکان استفاده از آنرا دارند.ثبت اختراع این فورمول اولین نمونه در صنعت دام و طیور ایران ویژه پرندگان زینتی است که قابلیت تولید اشتغال و صادرات قابل توجه دارد.این محصول برخلاف خوراک سایر گونه های طیور که عمر اقتصادی پایینی دارند می تواند احتیاجات غذایی طیور زینتی که در برخی گونه ها تا چندین دهه تداوم حیات دارند را تضمین نماید.
مهندس گودرزی کارشناس علوم دامی و مخترع خوراک هانتر گفت: به طور کلی جیره نویسی غذایی برای حیوانات به گونه ای است که هرچقدر از دام های بزرگتر به سمت دام های کوچکتر و با طول عمر بیشتر حرکت می کنیم تحلیل احتیاجات غذایی آنها بسیار پیچیده می شود. لذا این مسئله در خصوص پرندگان زینتی که هدف از پرورش آنها اهدافی غیر از افزایش وزن، کیفیت لاشه ، استفاده از پر ، تخم و موارد متعدد دیگر است دشواری ها را دوچندان میکند. زیرا این دسته از جانداران عمری بسیار طولانی دارند و حفظ تعادل سلامت انها  تابع بسیار در هم تنیده ای از فاکتورهای مستقل پرورشی است .باید توجه کرد بحث سنگین وابستگی های شدید جیره نویسی به نهاده های کشاورزی وارداتی مشکلات را دو چندان می نماید. لذا بر این اساس فورمول تهیه شده به گونه ای الگوریتم سازی شد که اولا اثرات ضد تغذیه مواد با استفاده از آنزیم های موجود در سبزیجات به کار رفته در انها و کنش های متعدد در خصوص هضم و جذب مواد به حداقل خود برسد، وابستگی به نهاده های کشاورزی وارداتی صفر شده و از شیوه های جدید ترکیب بندی که شامل استفاده از پودر سبزیجات و صدف است آن را به طور کامل متمایز از تمام خوراک های متداول نمود.
بر همین چارچوب اکثر برندهای معتبر تولید کننده غذای پرندگان زینتی ، از ترکیب فراوان دانه های مختلف خودداری کرده و سعی بر آن دارند که عمده مشکلات مطرح شده را از طریق پلت جبران نمایند و با در نظر گرفتن مقادیر مشخصی از مواد موجود در دانه ها، سایر کمبود ها را با استفاده از پلت ها جبران نمایند. باید توجه داشت که مصرف بیش از حد پلت نیز با انتقال بخش قابل ملاحضه ای از عناصر سنگین ، مکمل های صنعتی و رنگدانه های شیمیایی به بدن پرنده زینتی همراه است که می تواند  در دراز  مدت مشکلات مضاعفی را ایجاد نماید . مضاف بر اینکه اینگونه ترکیبات نمی تواند فواید ثانویه ای از قبیل بهبود رشد و ارتقا توان جفتگیری بدون اتکا و استفاده از مکمل ها را ایجاد نماید. برآیند این مشکلات و نبود راه حل های عملی  برآن شد که طی یک برنامه تحقیقی مدون چهار ساله اقدام به تولید خوراکی برای طوطی ها بنمایم که نه تنها به عنوان غذای اصلی و دائمی از زمانی که طوطی ها به صورت مستقل از والدین اقدام به تغذیه می کنند تا پایان عمر  مورد استفاده قرار دهند ،بلکه با استفاده از ساز و کار مشخص، مشکلات مطرح شده را از بین ببرد. در حقیقت مطابق با جدول ترکیب دانه ها که در ابتدای کار حدود 65 دانه را تشکیل می داد ، آزمایشات گوناگونی بر روی پرنده های مختلف انجام شد تا اینکه مطابق با نسبت های مختلف به  ترکیب نهایی دست پیدا نماییم. ذکر چند نکته در خصوص این ترکیب حائز اهمیت است.
وی با اشاره به نقاط متمایز این خوراک فواید انرا برشمرد و گفت: این محصول فواید بینظیر زیادی دارد.
نخست آنکه توجه به میزان اسیدهای چرب خصوصا ترکیباتی مانند اسیدهای چرب امگا3 ،6 و 9، وجود اسانس های گیاهی طبیعی در دانه ها و سبزیجات،در نظر گرفتن طیف مشخصی از عناصر معدنی ریز مغذری در کنار  ویتامین ها و اسیدهای امینه مورد نیاز جز اصول اولیه تهیه خوراک در نظر گرفته شد. برگ برنده این خوراک که تقریبا آنرا متمایز می کند آن است که برای کنترل تاثیر مواد ضد تغذیه از طیف مشخصی گیاهان خشک نیز استفاده شد که این اتفاق برای اولین باردر این فورمول  اتفاق افتاده است. از سویی علیرغم حس ضعیف بویایی بویایی طوطی ها ، به کارگیری بخشی از سبزی های معطر باعث اثر گذاری بر روی این حس شده و اشتیاق آنها را به مصرف خوراک تدریجی و در طول زمان افزایش می دهد. در کنار موارد یاد شده ، مطابق با بررسی های صورت گرفته بر روی نوع تغذیه و همچنین شرایط زندگی طوطی ها استفاده از اعتدال مناسبی از طبع گرم و سرد دانه ها نیز مد نظر قرار گرفت . چرا که در نظر گرفتن این مسیله مهم نقش بسزایی در ارتقا جذب مواد و سلامت پرنده دارد. به نحویی که مواد تشکیل دهنده مطابق با طبع سرد و گرم دانه ها و سبزیجات خشک در بدن پرنده تعدیل نسبی ایجاد نماید .این در حالی است که برای تهیه این محصول از هیچ ماده شیمایی ،نگهدارند ، یا مکمل های متداول  که مورد استفاده قرار میگیرد استفاده نشد.
مهندس گودرزی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسافنه عده ای سودجو با سو استفاده از شکل ظاهری این محصول اقدام به تولید نمونه های اقتباسی و حتی تقلبی  کرده اند که این ترکیبات شدیدا برای بدن پرنده ها مضر است و در کوتاه مدت عوارض شدید تغذیه ای برای آنها ایجاد می کند.همچنین باید توجه کرد که فضای مجازی بستر مناسبی برای توسعه اقتصادی مشاغل مختلف است اما عده ای از افراد با تقلید از مطالبی که ما در خصوص خوارک هانتر گفته ایم ادعاهای باور نکردنی بر روی برخی ترکیباتی که تحت عنوان خوراک تولیدی خود ارائه می کنند که جای شگفتی دارد . مثلا با ترکیب 5 تا 10 ماده می گویند که این محصول نتیجه سال ها تحقیق و تجربه ماست .در صورتی که برای اثبات ادعای خود هیچگونه مدرکی را ارائه نمی دهند.لذا از تمام افراد و فروشندگان خوراک پرندگان زینتی درخواست دارم در صورتی که قصد خرید از این مجموعه ها را دارند در خصوص ادعاهای آنها تحقیقات لازم را انجام دهند.
مهندس گودرزی عضو فدراسیون جهانی مخترعین IFIA افزود: این محصول از 37 ماده اولیه تشکیل شده است که همگی از نمونه های ایرانی موجود در ایران است و هرگز وابستگی به نهاده های کشاورزی خارجی ندارد.
مدیریت بهینه حجم اسیدهای چربALA، افزودن دانه ها با حجم بالای سیلمارین، استفاده از آنزیم های طبیعی موجود در گیاهان تازه مانند آنزیم لوزیین نعنا و همچنین استفاده از دانه هایی که تاثیر فزانده ای بر متابولیسم چربی ها دارد از مهمترین نقاط قوت این محصول است که آنرا تبدیل به خوراکی دایمی کرده است.
فرآیند تولید از مزرعه  تا مصرف کننده با توان ایجاد اشتغال 3000 فرصت شغلی،توان صادرات بالا خصوصا به کشورهای عربی ، اروپا و  آمریکای لاتین از مهمترین مزیت های این محصول است.
 

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۴۹۹
تاریخ: ۱۴۰۱/۱/۲۲     ساعت: ۱۶ : ۳۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
  • ١٥ شوال ١٤٤٥
  • Apr 24 2024