صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

افزایش قیمت آرد؛ کدام کالاها گران می‌شوند؟

گرچه رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران در ابتدای سال جاری اعلام کرد افزایش نرخ گندم تاثیری بر بالارفتن قیمت آرد و نان ندارد، اما بررسی‌ها نشان از افزایش حداقل ۵۷ درصدی قیمت آرد در ماه ابتدایی سال جاری دارد.

بازار کالاهای اساسی سال جاری را در شوک حذف ارز 4200 تومانی آغاز کرد. بازار آرد علاوه بر شوک ارزی، تحت تاثیر افزایش قیمت گندم نیز قرار گرفت. اما در سال جدید قیمت آرد چقدر افزایش یافت؟
دولت در سال جدید نرخ خرید تضمینی گندم از کشاورزان را تا 12 هزار و 500 تومان افزایش داد. گرچه رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران اعلام کرد این روند تاثیری بر افزایش قیمت نان و آرد نمی‌گذارد، اما پس از همین تصمیم قیمت گندم برای صنف و صنعت از 2700 تومان به 12 هزار تومان رسید. حال بررسی‌ها نشان از افزایش حداقل 57 درصدی قیمت آرد دارد.
گذشته از عوامل داخلی، آغاز جنگ روسیه و اوکراین هم تاثیر بسزایی در بازار آرد و گندم جهان گذاشت. چراکه این دو کشور از تامین‌کنندگان عمده گندم در جهان بودند.
در پی تهاجم نظامی روسیه، اکنون جهان با بحران انرژی و تامین غلات روبه‌روست. از آن‌جایی که مسئولان در ایران تاثیر این اتفاق را بسیار ناچیز می‌دانستند، حال با افزایش احتمال کمبود و گرانی غلات در کشور مواجه هستیم.

قیمت آرد چقدر افزایش یافت؟
افزایش نرخ گندم متعاقبا تاثیری مستقیم بر قیمت محصولات وابسته از جمله آرد، نان، ماکارونی، بیسکوئیت، کیک و … گذاشت.
به‌عنوان مثال می‌توان به مبلغ خرید یک بسته آرد نول 40 کیلویی اشاره کرد که در تاریخ 5 فرودین 1401 برابر با 385 هزار تومان بود. نرخ همین محصول در دوم اردیبهشت به 605 هزار تومان رسید. بنابراین قیمت آرد در کمتر از یک ماه رشد 57 درصدی را تجربه کرد.
تصویر زیر فاکتور خرید یکی از فروشگاه‌های قنادی را نشان می‌دهد که مشخصا در هر بار خرید آرد با نرخ‌های بالاتری به دست آن‌ها رسیده است.

 
 
فاکتور خرید آرد توسط یکی از قنادی‌های تهران
آن‌طور که فعالان بازار به تجارت‌نیوز می‌گویند، احتمالا آرد طی هفته‌های آینده چند جهش قیمتی دیگر را تجربه کند.
در این بین علاوه بر مصرف‌کنندگان، کشاورزان و تولیدکنندگان نیز نسبت به وضع موجود ناراضی هستند. گویا سود موجود در این چرخه تنها نصیب واسطه‌های میان تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شود.
گفتنی است پیش از این نیز فعالان صنفی و صنعتی از رشد 4.5 برابری نرخ گندم خبر دادند. این اتفاق می‌تواند تاثیر مستقیمی روی تورم کالاهای وابسته به آرد و گندم بگذارد.

 

منبع: تجارت نیوز

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۵۵۶
تاریخ: ۱۴۰۱/۲/۴     ساعت: ۳ : ۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
  • ٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 18 2024