صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

رییس کل بانک مرکزی: اوراق ارزی به زودی منتشر می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اوراق ارزی با بازپرداخت و سود ارزی به زودی منتشر می‌شود.

بیست و نهمین همایش سیاست‌های پولی و بانکی صبح امروز در بانک مرکزی آغاز شد. در این مراسم علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی‌  اعلام کرد: به زودی اوراق ارزی به زودی منتشر می‌کنیم که هم به این وسیله ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌ از بازار جمع‌آوری کنیم و هم سود و بازپرداخت آن به شکل ارزی خواهد بود.
وی همچنین گفت: با توجه به اینکه امسال ارز موردنیاز کالاهای اساسی از طریق سامانه نیما تامین می‌شود، بنابراین مصرف ارز برای کالاهای اساسی کاهش پیدا کرده و هم اکنون میزان عرضه ارز در سامانه نیما بیش از تقاضای آن شده است.
به گفته صالح آبادی سال گذشته 57 میلیارد دلار ارز در سامانه نیما ارائه شد که شامل ارز کالاهای اساسی هم بود و امسال در دو ماه اول سال 7.5 میلیارد دلار ارز در سامانه نیما ارائه شده است، در حالی که سال قبل در این مدت 4.5 میلیارد دلار ارائه شده بود و بنابراین از رشد 67 درصدی برخوردار شده است.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: در راستای سیاست اصلاح رابطه بین دولت و بانک مرکزی قرار شده است تنخواهی که دولت از خزانه دریافت می‌کند در آخرین مرحله باشد و به جای آن دولت از مانده حساب‌های خود در خزانه استفاده کند، به گونه‌ای که در دو ماه اول امسال دولت هنوز از تنخواه بانک مرکزی در خزانه استفاده نکرده است.
وی به بحث اجرای قانون جدید چک اشاره کرد و گفت: از روز شنبه این هفته قرار شد کسری مبالغ چک از سایر حساب‌های فرد در سایر بانک‌ها مسدود شود که این مسأله گام مهمی در اجرای قانون چک به شمار می‌رود.
صالح آبادی اظهار داشت: یکی دیگر از سیاست‌های بانک مرکزی استفاده از اوراق بانک مرکزی است، سال گذشته 95 هزار میلیارد تومان حجم اوراق بانک مرکزی شامل اوراق بدهی و اسناد خزانه منتشر شد و در حال حاضر این رقم به 75 هزار میلیارد تومان رسیده است، یعنی 20 هزار میلیارد تومان اوراق دولتی عرضه و فروخته شده است.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین یکی از سیاست‌های کنترل تورم را‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش استقراض دولت از بانک مرکزی دانست که به عنوان یک خط قرمز به شمار می‌رود و گفت: یکی دیگر از سیاست‌ها اصلاح ساختار حکمرانی بانک مرکزی و اصلاح ساختار بانک‌ها و بانک مرکزی به شمار می‌رود.
 اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی به کمتر از نصف کاهش یافت
رئیس‌کل‌ بانک مرکزی با برشمردن پایه‌های اصلی اصلاح نظام بانکی: گفت: استقراض دولت از بانک مرکزی‌ خط قرمزی که رعایت شده و همچنان در دستور کار است.
وی افزود: اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، خرداد 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل به کمتر از نصف کاهش یافت.
وی با بیان اینکه بانک‌های دولتی مطالبات قابل توجهی از دولت دارند، گفت: دیروز در جلسه هیات دولت مصوب شد که تا آخر امسال بدهی دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی از روش‌های غیر از چاپ پول پرداخت شود.
صالح آبادی گفت: امکان انتشار گواهی سپرده بانکی و سایر اسناد بانکی توسط بانک‌ها به جای اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی در دستورکار قرار گرفته است.
رئیس کل بانک مرکزی یکی دیگر از سیاست‌های کنترل تورم را‌‌‌‌‌‌‌‌ کاهش معوقات در شبکه بانکی عنوان کرد و گفت: با اصلاح کاهش معوقات شبکه بانکی، به اصلاح ترازنامه بانک‌ها کمک می‌کنیم.

 

منبع: فارس

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۷۱۴
تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۹     ساعت: ۱۲ : ۳۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024