صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

افشای مشخصات اولین تراشه هزار هسته‌ای هوش مصنوعی RISC-V

ظاهراً سامسونگ و برخی دیگر از شرکت‌ها فناوری در حال تست تراشه‌‌ هوش مصنوعی جدیدی هستند که به هزار هسته پردازشی مبتنی بر معماری RISC-V مجهز شده است.

سامسونگ اعلام کرده که در حال تست تراشه‌ هزار هسته‌ای RISC-V است که توسط شرکت Esperanto Technologies طراحی شده و یک شتاب‌دهنده استنتاج هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

این تراشه جدید ET-SoC-1 نام داشته و به 1088 هسته‌ پردازشی 64 بیتی مجهز است. تراشه مذکور از لحاظ مصرف انرژی بسیار بهینه عمل کرده و از معماری RISC-V بهره می‌برد.

از ET-SoC-1 به عنوان جایگزینی برای تراشه‌های x86 و Arm ISA یاد می‌شود. این هسته‌ها از واحدهای ریاضی مخصوص خود برای افزایش سرعت عملیات‌های یادگیری ماشین استفاده می‌کنند.

این تراشه به چهار هسته‌ RISC-V با کارایی بالا و بیش از 152 مگابایت حافظه کش مجهز شده است. Esperanto معتقد است که توانسته با بهره‌گیری از این معماری، سریع‌ترین تراشه‌ هوش مصنوعی RISC-V را به بازار عرضه کند. از لحاظ مصرف انرژی این تراشه بسیار کارآمد بوده و حداکثر توان مصرفی آن برابر 20 وات گزارش شده است.

این استارتاپ مدعی شده که تراشه ET-SoC-1 برای برآورده‌کردن قدرت محاسباتی مورد نیاز مراکز داده در مقیاس‌های بزرگ طراحی شده است. این تراشه به‌خوبی از پس اجرای فرآیندهای یادگیری ماشین برآمده و بر راهکارهای مورد استفاده توسط متا و آمازون برتری دارد.

تست تراشه ET-SoC-1 شامل اجرای انوع مدل‌های هوش مصنوعی از جمله مدل‌های توصیه، ترنسفورماتور و شبکه‌های بصری بوده و این برنامه به شرکت‌ها اجازه می‌دهد مدل‌های مختلف و انواع داده‌ها و پیکربندی‌های محاسباتی حداکثر 32 خوشه را آزمایش کنند.

همین امر باعث شده که محققان سامسونگ از نتایج تست این تراشه شگفت زده شده و اعلام کنند پردازنده‌های رقبای Esperanto عملکردی در سطح و اندازه ET-SoC-1 ارائه نمی‌دهند.

استارتاپ Esperanto برای تست عملکرد تراشه‌های خود نیازمند همکاری با شرکت‌های بزرگ فناوری است و در همین رابطه سامسونگ اولین شرکتی است که حاضر شده این تراشه را بر روی سرورهای هوش مصنوعی خود آزمایش کند.

 

منبع: شهر سخت افزار

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۵۳۵
تاریخ: ۱۴۰۱/۲/۴     ساعت: ۳ : ۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024