صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

آتلانتیک: آیا ترامپ با پیروزی در انتخابات جهان را شوکه می‌کند؟

شاید دونالد ترامپ، رییس‌جمهور کنونی امریکا، در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات از رقیب دموکرات خود جو بایدن عقب باشد، اما او هنوز هم شانس پیروزی دارد.مجله امریکایی «آتلانتیک» در گزارشی نوشت: شبی که هیلاری کلینتون قرار بود پیروزی خود در انتخابات سال 2016 را جشن بگیرد، فرا رسیده بود و تا آن لحظه دیگر همه میهمانان فهمیده بودند نه پیروزی‌ای در کار است و نه جشنی. پس از پیروزی ناباورانه ترامپ، از یک هوادار کلینتون سوال کردم چه احساسی دارد. او پاسخ داد: احساس می‌کنم می‌خواهم خودم را بکشم. چندی بعد نیز گروهی از دستیاران کارزار انتخاباتی کلینتون را دیدم که در یک میخانه نشسته بودند و اشک می‌ریختند. همگی بهت‌شان زده بود و از هم می‌پرسیدند: چطور ممکن است این اتفاق افتاده باشد.ترامپ اکنون در نظرسنجی‌های سراسری هشت‌درصد از بایدن عقب است و در همه ایالت‌های کلیدی نیز نسبت به رقیب خود رای کمتری دارد. اما پس از تجربه انتخابات سال 2016 که در آن پیروزی ترامپ تقریبا غیرممکن بود، باید گفت در انتخابات پیش رو، همچنان انتخاب مجدد او امکان‌پذیر است.


یکی از استراتژیست‌های دموکرات در فلوریدا به من می‌گوید: اگر انتخابات سال 2016 و اختلال اضطراب پس از آن سانحه را فراموش کنم، می‌توانم با اطمینان نسبی بگویم ما برنده‌ایم. اما به هیچ‌وجه نمی‌توان فراموش کرد.اطرافیان ترامپ همچنان تلاش می‌کنند رای ایالت‌های دموکرات را تغییر داده و مسیحیان انجیلی، امریکایی‌هایی که اصالت لاتین دارند و رای‌دهندگان سیاه‌پوست را مجاب کنند به ترامپ رای دهند. اگر این اتفاق بیفتد، رقابت بین دو نامزد بسیار تنگاتنگ می‌شود. رایان ویلیامز، سخنگوی ستاد میت رامنی در انتخابات 2012 می‌گوید: در ستاد ترامپ افرادی حضور دارند که استراتژی سیاسی را درک می‌کنند. مشکل اینجاست ترامپ با حرف‌ها و کارهای خود، هر روز کار آنها را سخت‌تر می‌کند.با این حال، ستاد او اقداماتی را تدارک دیده است که می‌تواند به پیروزی مجدد او در انتخابات کمک کند. چند مورد از این اقدامات را در ادامه بررسی می‌کنیم.


تلاش برای جلب رای ایالت‌های دموکرات
اگر ترامپ بتواند یک یا دو ایالتی را که در دوره قبلی به دموکرات‌ها رسیده بود، مال خود کند می‌تواند امیدوار باشد مجموع آرای الکتورال را به خود اختصاص داده و برای بار دوم رییس‌جمهور شود. ستاد او ایالت‌های نیوهمپشایر و نوادا را زیر نظر گرفته، اما مینه‌سوتا هدف بهتری است، چرا که به اندازه هر دوی این ایالت‌ها رای الکتورال دارد. کلینتون در سال 2016 آرای الکتورال مینه‌سوتا را تنها با 45 هزار رای اختلاف به دست آورد. البته جمهوری‌خواهان از سال 1972 تاکنون نتوانسته‌اند در این ایالت پیروز شوند، اما قمار بر سر مینه‌سوتا می‌تواند برای ترامپ با برد همراه شود. حداقل رقابت در این ایالت، دموکرات‌ها را مجبور می‌کند منابع خود را بیشتر روی مینه‌سوتا متمرکز کنند تا دیگر ایالت‌های کلیدی.
طبق برآورد دموکرات‌های مینه‌سوتا، 250 هزار شهروند سفیدپوست که تحصیلات دانشگاهی ندارند و پایگاه رای اصلی ترامپ را تشکیل می‌دهند، در سال 2016 اصلا برای رای‌گیری ثبت نام نکرده بودند. جمهوری‌خواهان تمام تلاش خود را می‌کنند این افراد را پیدا کنند. دموکرات‌ها به خاطر شیوع ویروس کرونا، تبلیغات انتخاباتی خانه به خانه را لغو کرده‌اند، اما جمهوری‌خواهان همچنان به این نوع تبلیغ  ادامه می‌دهند. به گفته یکی از مقامات ستاد ترامپ، هفته گذشته داوطلبان به بیش از 130 هزار خانه در این ایالت سر زدند.
ستاد ترامپ در آخرین هفته از تبلیغات انتخاباتی، بیش از 2/1 میلیون دلار صرف تبلیغات تلویزیونی در مینه‌سوتا کرده است. این رقم بیش از کل هزینه‌ای است که در سه هفته گذشته در این ایالت انجام داده است. مایک پنس معاون ترامپ روز دوشنبه در شمال مینه‌سوتا همایش انتخاباتی برگزار کرد. ستاد ترامپ 60 نفر را مامور ساماندهی تبلیغات خود در این ایالت کرده است؛ رقمی که هر دو حزب می‌گویند در تاریخ بی‌سابقه است.
بر اساس میانگین نظرسنجی‌های ریل‌کلیرپالیتیکس، بایدن اکنون در مینه‌سوتا پنج درصد جلوتر از ترامپ است. اما این رقم ممکن است اغراق‌شده باشد، زیرا در انتخابات 2016 نیز ثابت شد نظرسنجی‌های این ایالت اشکال دارد: کلینتون در حالی با اختلاف 5/1 درصدی مینه‌سوتا را از آن خود کرد که برخی نظرسنجی‌های نهایی اختلاف او با ترامپ را دورقمی نشان می‌دادند. چارلز فرانکلین که در جمع‌آوری آرای مردمی فعالیت دارد، می‌گوید با توجه به آنچه در سال 2016 دیدیم، حماقت است اگر به این آمار و ارقام پیش از انتخابات دل خوش کنیم. هم بایدن و هم ترامپ قرار است روز دوشنبه در مینه‌سوتا حضور یابند و همایش انتخاباتی برگزار کنند.ویلیامز می‌گوید پیروزی در مینه‌سوتا به ترامپ اجازه می‌دهد یکی دیگر از ایالت‌هایی را که دفعه قبل در آن پیروز شده بود، این‌بار به بایدن واگذار کند. با اینکه مینه‌سوتا قرار نیست نتیجه بازی را رقم بزند، اما می‌تواند ترامپ را در برابر شکست در یک ایالت دیگر، بیمه کند. برای مثال تعداد آرای الکتورال مینه‌سوتا برابر با ایالت ویسکانسین است که در سال 2016 با اختلاف بسیار کم به ترامپ رسید. اگر این‌بار او در ویسکانسین شکست بخورد، حداقل با پیروزی در مینه‌سوتا از نظر آرای الکتورال عقب نمی‌افتد.
ستاد ترامپ به رای‌دهندگان کوبایی، کلمبیایی، نیکاراگوئه‌ای و ونزوئلایی‌تبار پیام‌های اختصاصی می‌فرستد تا شاید بتواند نظر آنها را به ادبیات ضدسوسیالیستی ترامپ جلب کند.
یکی از شعارهای ترامپ در این پیام‌ها این است که او در برابر ایدئولوژی چپ‌گرایانه برخی چهره‌های سیاسی در امریکای لاتین مثل سدی محکم می‌ایستد. نیک‌ترینر، مدیر استراتژی ستاد ترامپ، می‌گوید این گروه از رای‌دهندگان اغلب مذهبی و از نظر فرهنگی محافظه‌کار هستند. به ویژه در فلوریدا، رای‌دهندگان کوبایی و ونزوئلایی‌تبار اغلب از کشورهایی مهاجرت کرده‌اند که پیشینه کمونیستی داشته‌اند. در یکی از آگهی‌های تبلیغاتی ستاد ترامپ، عکس بایدن را در کنار فیدل کاسترو، رهبر فقید کوبا، قرار داده‌اند، چرا که کاسترو در میان 900 هزار رای‌دهنده کوبایی‌تبار فلوریدا شخصیتی منفور به حساب می‌آید. در همین آگهی، فیلمی از گوستاوو پترو، چریک سابق کلمبیایی و شهردار سابق بوگوتا پخش می‌شود که در آن از بایدن حمایت می‌کند. حدود 200 هزار کلمبیایی ساکن فلوریدا برای رای دادن در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. البته یکی از مقامات ستاد بایدن به من گفت او به هیچ‌وجه راضی به حمایت پترو نیست.
در این بین، ترامپ چندی پیش در پیامی توییتری آزادی آلوارو اوریبه، رییس‌جمهور سابق کلمبیا، از حصر خانگی را به او تبریک گفت.البته دولت کلمبیا در دوره ریاست‌جمهوری اوریبه متهم به نقض حقوق بشر بود. با این حال، ترامپ او را یک قهرمان و دشمن سوسیالیسم نامید. ادواردو گامارا، استاد علوم سیاسی دانشگاه بین‌المللی فلوریدا می‌گوید این سیاست هوشمندانه است. ترامپ در میامی با راست‌‌گرایان بازی می‌کند. اکثر کلمبیایی‌ها دموکرات هستند، اما تنها چیزی که ترامپ لازم دارد این است که 5 تا 10 درصد از آنها را به سمت خود  هدایت  کند. همین مقدار کافی است  تا معادله فلوریدا به نفع او تمام شود.


جلب رای مسیحیان انجیلی
20 درصد از رای‌دهندگان سال 2016 مسیحی انجیلی بودند. امروز از بین کسانی که برای رای دادن ثبت‌نام کرده‌اند، تنها 18‌درصد پیرو این فرقه هستند. برخی از آنها از ترامپ خسته شده‌اند. او در سال 2016 توانست 80 درصد رای مسیحیان انجیلی را به خود اختصاص دهد. اما نظرسنجی‌های ماه گذشته نشان می‌دهد آرای او به 78 درصد کاهش یافته است. برای اینکه ترامپ در انتخابات پیروز شود، بیشترین تعداد مسیحیان انجیلی باید در رای‌گیری شرکت کنند.
ریچارد لند، رییس حوزه مسیحیان انجیلی جنوب، می‌گوید همه مسیحیان انجیلی که می‌شناسد از برخی واژگان مورد استفاده ترامپ و رفتار او در قبال مخالفانش ناراحت و نگران هستند.شاید ترامپ در مورد دیگر رأی‌دهندگان نتواند کار خاصی انجام دهد، اما حداقل در مورد مسیحیان انجیلی می‌تواند آنها را قانع کند در رای‌گیری حاضر شوند.


برگزاری همایش انتخاباتی برای جذب رای‌دهندگان  جدید
پس از شکست کلینتون، بین دموکرات‌ها اختلاف افتاد. اگر بایدن هم شکست بخورد، بار دیگر شاهد این اتفاق خواهیم بود. برخی تحلیلگران می‌گویند جمهوری‌خواهان تلاش کرده‌اند رای‌دهندگان دموکرات را  از ثبت‌نام در انتخابات منصرف کنند و این می‌تواند برای بایدن و ستادش مشکل بزرگی باشد.
دستیاران ستاد انتخاباتی ترامپ در جریان همایش‌های انتخاباتی او فعالانه می‌کوشند همه هواداران جمهوری‌خواه ‌را‌ راضی ‌به ثبت‌نام در رای‌گیری کنند. این در حالی است که بایدن به دلیل شیوع بیماری کرونا، همایش‌های بزرگ انتخاباتی برگزار نمی‌کند. در فلوریدا که 14 میلیون رای‌دهنده دارد، تعداد رای‌دهندگان دموکراتی که برای رای‌گیری ثبت‌نام کرده‌اند، تنها 134 هزار نفر بیش از جمهوری‌خواهان است. این در حالی است که در انتخابات سال 2000، این رقم 379 هزار بود. در پنسیلوانیا که 9 میلیون رای‌دهنده واجد شرایط دارد، جمهوری‌خواهان توانسته‌اند برتری دموکرات‌ها در آرای مردمی را از 916 هزار در سال 2016 به 687 هزار برسانند. این کاهش رای اصلا ناچیز نیست. چهار سال قبل، ترامپ پنسیلوانیا را با 44 هزار رای اختلاف به نفع خود تمام کرد.ترامپ قرار نبود در سال 2016 پیروز شود. این مساله باعث می‌شود امسال نیز نتوانیم به راحتی شکست او را پیش‌بینی کنیم. کریس کوفینیس، یکی از استراتژیست‌های دموکرات، می‌گوید مدام این فکر در سرتان می‌پیچد که همه ما در سال 2016 تا چه حد اشتباه می‌کردیم. امسال نیز مثل سال 2016 برخی می‌گویند ترامپ به هیچ‌وجه نمی‌تواند پیروز شود، به نظرسنجی‌ها نگاه کنید! امکان ندارد او دوباره انتخاب شود. اما این مزخرف است! همه ما یک بار از این سوراخ گزیده شدیم.
 

منبع: اعتماد

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۴۲۴۴
تاریخ: ۱۳۹۹/۸/۱۲     ساعت: ۹ : ۵۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
  • ١١ شوال ١٤٤٥
  • Apr 20 2024