صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

آشفتگی میرداماد و پاستور برابر انتقادات

نقد رییس مجلس نسبت به تصمیمات غلط مدیریتی در داخل کشور، برخی افراد و جریان‌ها را بر آن داشت تا عامدانه بر این اظهارات برچسب سیاسی زده و اصل صحبت را به حاشیه ببرند و چنین جا بیندازند که مجلس در پی غوغاسالاری و حواله مسوولیت‌های خود به دوش دیگران است. در این میان، رییس کل بانک مرکزی به شکلی عجولانه علیه مواضع انتقادی قالیباف عکس‌العمل نشان داد؛ عکس‌العملی که با استقبال رسانه‌های حامی دولت مواجه گشت. محمدباقر قالیباف، رییس مجلس روز 25آبان در صحن علنی در نقد مدیریت کشور سخنانی را گفت که چندان به مذاق برخی چهره‌ها خوش نیامد. او گفت: تصمیمات ما در حوزه مسکن، بورس، ترخیص کالاهای اساسی، نظام بودجه‌ریزی، اختصاص ارز ترجیحی، سوداگری‌ها در بازار ارز، طلا و خودرو، بی‌تفاوتی نسبت به گرانی‌ها و رها کردن بازار و تولید ملی به پاستور، بهارستان، باب‌همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به آریزونا، جورجیا و میشیگان؛ پس به مردم آدرس غلط ندهیم.
اظهارات رییس مجلس که مشخصاً در نقد رویکردی مدیریتی بود که باعث ایجاد وضع موجود برای کشور و مردم شده، در کمال تعجب واکنش برخی مدیران دولتی را برانگیخت. نکته تعجب‌برانگیز ماجرا آنجایی بود که این واکنش‌ها، سخنان رییس مجلس را سیاسی تفسیر کردند و بر آن شدند تا خود را بی‌نسبت با این تفاسیر سیاسی جلوه بدهند.

گارد عجولانه در برابر قالیباف
عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی  در نامه‌ای خطاب به رییس مجلس نوشت: حضرتعالی به‌خوبی در جریان مسائل و مشکلات کشور هستید و چند بار نیز شخصاً جناب‌عالی را در جریان مشکلات قرار داده و شرایط را در جلسات مختلف مجلس خدمت‌تان تشریح کرده‌ام، لذا، من وارد کردن بانک مرکزی را به مباحث سیاسی و حاشیه‌ای توصیه نمی‌کنم و آن را به‌صلاح کشور نمی‌دانم و اعتقاد دارم تمام نیروی اینجانب و بانک مرکزی باید معطوف به مقابله با تحریم‌ها و کمک به اقتصاد کشور باشد. انتظار دارم جنابعالی که در جریان همه امور قرار دارید، برای کمک به رویکرد بانک مرکزی در مقابله با این فشارهای اقتصادی، با سیاست‌های ضدتورمی و تلاش برای رونق تولید داخلی، همراه و همگام شوید. وی همچنین افزود: هدف از تحریر این مرقومه نیز صرفاً تأکید به این نکته است که مردم عزیز بدانند اگر بانک مرکزی چشم به نتیجه انتخابات آمریکا دوخته بود، این‌گونه با قدرت درمقابل فشار حداکثری ایستادگی نمی‌کرد و این‌قدر نیز هدف حمله دشمنان قرار نمی‌گرفت. گارد عجولانه همتی در برابر قالیباف و مجلس، در شرایطی است که رییس مجلس در اظهارات خود علاوه بر پاستور و میرداماد، منصفانه از نهاد سیاسی مستقر در منطقه بهارستان تهران یعنی مجلس به‌عنوان یکی از جاهایی که باید در قبال وضع موجود، مسوولیت پذیرد و پاسخگو باشد نیز یاد کرد. در همین‌باره، مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس در توییتی، نوشت: قالیباف کنار پاستور و میرداماد، منصفانه از بهارستان هم نام برد اما جناب همتی، شما نه تنها در سیاست ورود ندارید که در اقتصاد هم اگر در خط مقدم جنگ اقتصادی هستید، در حساب‌های خاص ارزی دولتی چه خبر است. کالاهای اساسی رسوبی 6‌ماهه، چگونه 6‌روزه (همزمان با بایدن) آزاد شد. روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز در مجلس نیز در توییتی خطاب به رییس کل بانک مرکزی نوشت: جناب آقای همتی جای قلم‌فرسایی و جنگ سیاسی، مسوولیت کارهای‌تان را بپذیرید. مدیران بانک مرکزی باید پاسخ دهند چرا نسبت به تراکنش‌های سایت‌های قمار بی‌تفاوت هستند. هزاران خانواده قربانی می‌شوند چون بانک‌ها می‌خواهند از تراکنش قمار سود کنند.

رویکرد غیرمنصفانه آقای همتی
همانطور که گفته شد، اظهارات رییس مجلس معطوف نه بر شخص یا چهره‌ای خاص بلکه ناظر بر طرز مدیریتی خاص بر کشور بود که با بی‌مسوولیتی، حل و فصل مشکلات کشور را در بیرون مرزها جست‌وجو می‌کند که البته به طرز مشهودی در مجموعه دولت دیده می‌شود.  مساله ای که چنانچه خود قالیباف نیز در صحبت‌هایش مستتر بود، ممکن است نه دولت بلکه مجلس را نیز در صورت اهمال گرفتار خود کند. با نگاه به فعالیت 6ماهه مجلس یازدهم، می‌بینیم که آقای همتی در این مدت، بارها با حضور در جلسات کمیسیون‌های مربوطه مجلس، ضمن ارائه گزارش، از نمایندگان نیز برای حل مسائل به‌خصوص مسائل مربوط به بازار ارز استمداد جسته که این در نوع خود نشان می‌دهد مجلس نه سنگ پیش پای کلیددار ساختمان شیشه‌ای میرداماد، بلکه یار و یاور همیشگی او و نهاد ذیل او بوده است.
 با این پشتوانه همکاری‌ها، متهم کردن مجلس و رییس آن، دور از انصاف است.

اداره میرداماد از پاستور ؟
از سوی دیگر، نقد رویکردی رییس مجلس عمدتاً تجلی اصلی آن یعنی تفکر حاکم بر دولت را هدف داشت. 
اصحاب دولت تدبیر طی روزهای گذشته و به‌خصوص پس‌از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا، با وجودی که تلاش کرد خود را ذوق‌زده تحولات سیاسی در آمریکا نشان ندهد، اما برخی اظهارات ثابت کرد که نگاه این دولت برای حل مشکلات، همچنان به خارج از مرزهاست. مثلاً همین چندی پیش حسن روحانی در اظهاراتی، با اشاره کنایه‌آمیز به لزوم پرهیز از فرصت‌سوزی، تاکید کرد: ما هرکجا ببینیم شرایط برای لغو تحریم آماده است، از این فرصت استفاده خواهیم کرد. هدف ما این است که تحریم ظالمانه لغو شود و ایران بتواند به راحتی در تعامل با جهان باشد. هدف ما این است که فشار تحریم را از روی شانه مردم برداریم و هر جایی که فرصت مناسبی برای این کار باشد، ما وظایف و اقدامات خودمان را انجام می‌دهیم و هیچکس حق ندارد فرصت‌سوزی کند. هر فرصت مناسبی که به‌وجود می‌آید باید از آن بر مبنای منافع ملی، وحدت ملی استفاده شود.
با وجودی که به نظر می‌رسد اظهارات رییس مجلس نوعاً معطوف به شخص رییس‌جمهوری بود، اقدام رییس کل بانک مرکزی در نقد رییس مجلس و انداختن خود در ورطه‌ای بعید و غریب(نسبت به آنچه قالیباف واقعاً در نظر داشت)، اولاً خطای محاسباتی از سوی آقای همتی و ثانیاً خدشه به جایگاه ریاست بانک مرکزی در ماجرایی بود که اساساً ارتباطی به ایشان نداشت.

فرصت‌طلبی اصلاح‌طلبان
واکنش عجولانه آقای رییس کل علیه رییس مجلس، البته با شعف رسانه‌های مربوط به جریان اصلاحات مواجه شد. ابداً دور از انتظار نبود که اپورتونیسم حاکم بر رسانه‌های تجدیدنظرطلب، بخواهد نقد دلسوزانه و مشفقانه رییس مجلس  را جلوه‌ای سیاسی و جناحی ببخشد و با این تاکتیک، رقیب را در مظان بی‌توجهی به منافع کلان قرار بدهد. روز گذشته روزنامه‌های اصلاح‌طلب تلاش کردند نقد ساختاری قالیباف را  در حد تقابل میان دو نهاد دولت و مجلس، تنزل دهند. روزنامه شرق برای این تاکتیک، تیتر «مجادله دوباره با روحانی» را انتخاب کرد. روزنامه ابتکار نیز با انتشار کاریکاتوری از قالیباف، تیتر «جدال بر سر آدرس گرانی‌ها» را برای گزارش خود برگزید. این کاریکاتور بدون اشاره به بیش از هفت سال مدیریت ناکارآمد اصلاح‌طلبان در دولت اعتدال، تلویحاً چنین القا می‌کرد که مجلس در ماجرای گرانی‌ها نه در جایگاه شاکی، بلکه در جایگاه متهم قرار دارد و نمی‌تواند از دیگران بابت سوءمدیریت‌ها انتقاد کند.
 

 

منبع: صبح نو

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۴۶۸۱
تاریخ: ۱۳۹۹/۸/۲۸     ساعت: ۹ : ۱۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024