صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

نخست وزیر تایلند از رای عدم اعتماد جان سالم به در برد

نخست وزیر تایلند و پنج تن از وزرای کابینه وی در حالی امروز (شنبه) از رای عدم اعتماد پارلمان این کشور جان سالم به در بردند که اعتراضات در بانکوک علیه دولت قرار است ادامه داشته باشد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، پرایوت چان اوچا، نخست وزیر تایلند 264 رای موافق و 208 رای مخالف را در این رای گیری عدم اعتماد داشت که موفق شد جان سالم به در ببرد. وزیر بهداشت وی و چهار تن دیگر از اعضای کابینه نیز از رای عدم اعتماد جان سالم به در بردند.

اپوزیسیون به 242 رای از 482 رای پارلمانی برای برکناری نخست وزیر نیاز داشتند که در این کار موفق نبودند. پرایوت چان اوچا گفته که پس از این رای‌گیری همچنان مطمئن است.

قانونگذاران در روزهای اخیر دولت وی را به سوءمدیریت پاندمی کرونا متهم و از وی بابت تاثیرات شدید اقتصادی انتقاد کردند.

این سومین رای عدم اعتمادی بود که دولت نخست وزیر تایلند از آن جان سالم به در برده است.

رای‌گیری در پارلمان تایلند امروز در حالی برگزار ‌شد که فعالان این کشور روز جمعه علیه نخست وزیر در خیابان‌های بانکوک دست به اعتراض زده و خواستار استعفای وی شدند. رای عدم اعتماد بابت نحوه رسیدگی دولت به پاندمی کرونا برگزار شد.

راهپیمایی اخیر در تایلند با خشونت همراه بود و نیروهای امنیتی از گاز اشک آور، آب پرفشار و گلوله‌های پلاستیکی علیه معترضانی که سنگ و مواد آتش‌زا به سوی ماموران پرتاب می‌کردند، بهره جستند.

اعتراضات علیه نخست وزیر تایلند از ژوئن و همزمان با اعتراضات دانشجویی برای برکناری وی و با حمایت گسترده گروه‌های سیاسی و مردم معترض بابت وخامت اوضاع کرونا در کشور شدت گرفته است.

پرایوت در جریان سخنرانی روز جمعه خود در پارلمان گفت، نه استعفا می‌دهد و نه درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام دارد.

وی در صحن پارلمان تایلند گفت: تایلند در مواجهه با کرونا بهتر نبوده اما بد هم عمل نکرده است. ما به بهترین شکل ممکن و با توجه به تمامی نگرانی‌ها با کرونا مقابله می‌کنیم.

همچنین بزرگترین راهپیمایی امروز نیز زمانی برگزار شده که پارلمان تایلند رای عدم اعتماد برگزار کرد و همانطور که انتظار می‌رفت این رای‌گیری به نفع پرایوت چان اوچا تمام شد چون ائتلاف وی اکثریت قاطع را در مجلس دارد.

پرایوت چان اوچا، رئیس سابق ارتش تایلند بود که در نتیجه کودتا 2014 قدرت را در این کشور به دست گرفت و به همراه وزرایش اتهامات اپوزیسیون را درباره فساد، سوءمدیریت اقتصادی و واکنش نامناسب به وضعیت کرونا نپذیرفته است.

1.24 میلیون تایلندی به کرونا مبتلا شده و 12 هزار و 374 مورد هم پس از آوریل و در پی یکسال مقابله موفق با این بیماری جان باختند. از آن زمان در پی شیوع سویه‌های مختلف این بیماری ویروسی، اوضاع در تایلند رو به وخامت گذاشته و واکسیناسیون نیز با چالش روبرو شده است.

فعالان وعده اجتناب از ممنوعیت‌های کرونایی در این راهپیمایی و تجمع بزرگ شنبه را داده و گفته‌اند تا وقتی که پرایوت چان اوچا کناره‌گیری نکند، به تجمعات روزانه ادامه می‌دهند.

یکی از فعالان جنبش دانشجویی تایلند گفت: مردم از ناکامی او در مواجهه با کرونا می‌میرند چون او به حرف مردم بی اعتناست و گوش نمی‌دهد و زندگی را برای مردم سخت کرده است.

پلیس اعلام کرده که بیش از 600 تن در ارتباط با اعتراضات و موارد مرتبط در ژوئیه و اوت 2021 با اتهاماتی روبرو هستند.

 

منبع: ایسنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۵۳۰۸
تاریخ: ۱۴۰۰/۶/۱۳     ساعت: ۱۴ : ۴۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
  • ٢٤ شوال ١٤٤٥
  • May 03 2024