صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

آیا سوریه از الجزایر به اتحادیه عرب بازمی‌گردد؟

اعلام میزبانی الجزایر از نشست آتی سران اتحادیه عرب بار دیگر صحبت‌هایی را درباره احتمال بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مطرح کرده است و انتظارات برای بازگشت دمشق به اتحادیه عرب پس از آن شکل گرفت که ارتش این کشور طی ۱۰ سال جنگ پیروزی‌های میدانی را رقم زد و با گروه‌های تروریستی و به ویژه داعش به صورت گسترده مقابله کرد.

العین الاخباریه در گزارشی درباره نشست آتی سران اتحادیه عرب در الجزایر نوشت: "اعلام میزبانی الجزایر از نشست آتی سران اتحادیه عرب از سوی عبدالمجید تبون، رئیس جمهوری این کشور که قرار است مارس 2022 برگزار شود، پرونده کرسی خالی سوریه در این اتحادیه را پس از 10 سال باز می‌کند.
در نوامبر 2011، اتحادیه عرب تصمیم گرفت سوریه را اخراج کند، تا زمانی که این دولت به طور کامل به تعهدات خود در چارچوب "ابتکارعمل عربی" عمل کند که در آن زمان برای حل و فصل بحران و آشفتگی داخلی این کشور پیشنهاد شده بود. با این حال، مرحله کنونی سوریه در سطوح امنیتی، اقتصادی و سیاسی در مقایسه با شرایط سال 2011 متفاوت است و بسیاری از کشورها را بر آن داشت تا بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را مطرح کنند.
در آن زمان، الجزایر، همراه با عراق، درباره تصمیم توقف این عضویت محتاطانه عمل کردند و حتی پس از اینکه تبون ریاست جمهوری الجزایر را بر عهده گرفت، موضع قبلی کشورش را تایید کرد و از بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب حمایت کرد.
تبون در یک مصاحبه تلویزیونی در فوریه 2020 خواستار بازگشت دمشق به اتحادیه عرب شد و گفت که  سوریه شایسته بازگشت به اتحادیه عرب است، چراکه به اصول این اتحادیه وفادار و یکی از قدیمی‌ترین کشورهای عربی است.
تلاش‌های الجزایر با تلاش‌های اعراب و روسیه برای بازگرداندن دمشق به اتحادیه عرب پس از پایان جنگ و تلاش برای ازسرگیری روابط با دمشق و بازگرداندن آن به آغوش اعراب همراه شده است.
ناظران بعید نمی‌دانند که موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در سی و پنجمین اجلاس سران کشورهای عربی به میزبانی الجزایر، 10 سال پس از تعلیق این عضویت، مطرح شود.

آیا سوریه بازمی‌گردد؟
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در پاسخ به سؤال فوق گفته است که الجزایر، عراق و اردن تمایل خود را برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نشان داده‌اند.
ابوالغیط اواخر ماه گذشته در گفت‌وگو با شبکه مصری «صدی البلد» افزود که «بعضی از کشورهای عربی درحال بهبودی روابط با سوریه هستند؛ اما من شخصاً به عنوان دبیرکل اتحادیه عرب، هیچ درخواست رسمی یا غیررسمی در خصوص شروع مراحل بازگشت دمشق به اتحادیه دریافت نکرده‌ام.

نحوه بازگشت
وی با طرح این سوال که "چه زمانی شاهد گام اجرایی در اصرار برای بازگشت خواهیم بود؟"، افزود: ما شاهد واکنش سوری‌ها و استقبال آنها از بازگشت هستیم؛ اما از نظر اجرایی اتفاقی تا بدین لحظه رخ نداده است.
ابوالغیط ادامه داد: سازوکار بازگشت شامل تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای توسط شورای وزارتی اتحادیه عرب و مطرح شدن آن در اجلاس سران برای تصویب است.
وی درباره امکان حضور نماینده دولت سوریه در شست الجزایر نیز تاکید کرد که این اتفاق درصورت وجود یک "توافق عربی" رخ خواهد داد ؛اما مطرح کردن آن برای ردگیری دشوار به نظر می‌رسد.

بازگشت به آغوش عرب‌ها
ماه مارس گذشته، عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات ، خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و تکیه آن بر کرسی خود در اتحادیه عرب شد.
عبدالله بن زاید آل نهیان در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف، همتای روس خود در ابوظبی، گفت که یکی از نقش‌های مهم برای بازگشت سوریه به آغوش عرب‌ها، بازگشت به اتحادیه عرب است و این امر مستلزم تلاش طرف سوری و همچنین تلاش همکاران در اتحادیه عرب است.

برجسته‌ترین پرونده‌های اجلاس الجزایر
عبد المجید تبون که در نشست عمومی سفرا و کنسول‌های فعال در نمایندگی‌های دیپلماتیک الجزایر در خارج از کشور، روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک در سازمان‌های بین‌المللی و مدیران ارشد دستگاه دیپلماسی این کشور سخنرانی می‌کرد، اعلام کرد که اجلاس سران کشورهای عربی در ماه مارس آینده در الجزایر برگزار می‌شود.
وی درباره برجسته‌ترین پرونده‌هایی که قرار است در این نشست مطرح شود، اعلام کرد: این نشست برای تجدید تعهد جمعی اعراب به آرمان فلسطین و تأیید پایبندی همه کشورها به ابتکارعمل صلح عربی خواهد بود.
طبق گفته تبون، اصلاح نظام کاری اتحادیه عرب به منظور مقابله با چالش‌های فعلی، پرونده دوم خواهد بود که در جریان نشست مذکور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
انتظارات برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از آن شکل گرفت که ارتش این کشور پیروزی‌های میدانی را رقم زد و با گروه‌های تروریستی و به ویژه داعش به صورت گسترده مقابله کرد.
علاوه بر این، درخواست‌ها برای توقف خونریزی که نزدیک به یک دهه در سوریه ادامه دارد و ضرورت بازگرداندن دمشق به جایگاه خود به عنوان پایتخت عربی با سابقه طولانی، بیانگر یک هدف واحد یعنی بازگشت این کشور به اتحادیه عرب است.

 

منبع: ایسنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۶۹۱۱
تاریخ: ۱۴۰۰/۸/۱۹     ساعت: ۱۱ : ۱۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024