صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

واکنش شدید مسکو به مداخله جویی آمریکا در انتخابات ۲۰۲۴ روسیه

طرح ارائه شده از سوی دو نماینده کنگره آمریکا برای به رسمیت نشناختن نتایج انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری روسیه در صورت پیروزی ولادیمیر پوتین، با واکنش گسترده مقامهای روس مواجه شده است.

مقامهای بخش های اجرایی و قانونگذاری روسیه، به ارائه این طرح در کنگره آمریکا اعتراض کرده و آن را نمونه بارز مداخله در امور داخلی کشور خود خواندند.    

استیو کوئن و جو ویلسون دو نماینده کنگره آمریکا، طرحی را به کنگره ارائه کردند که در آن خواسته شده است در صورتی که پوتین در انتخابات سال 2024 نامزد شده و به پیروزی برسد، این پیروزی به رسمیت شناخته نشود.

آمریکا بطور رسمی در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله می کند
دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که طرح ارائه شده به کنگره آمریکا در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 روسیه، ابتکاری غیرقابل قبول است.

وی افزود: این طرح یک بار دیگر به جهان نشان می دهد که آمریکا بطور رسمی در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله می کند.  

نمایندگان کنگره آمریکا حق تعیین رئیس جمهور روسیه را ندارند 
رئیس دومای روسیه اعلام کرد: طرح ارائه شده به کنگره آمریکا در مورد به رسمیت نشناختن پیروزی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در انتخابات سال 2024 حاکی از انتخاب صحیح مردم روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2018 به نفع پوتین است.

ویچسلاو والودین روز شنبه با اعلام این مطلب در کانال خود در شبکه تلگرام نوشت: اولا ما در انتخابات آمریکا مداخله نمی کنیم و در امور داخلی کشور ما نباید مداخله کنند.  

وی افزود: ثانیا نمایندگان کنگره آمریکا حق ندارند در مورد تعیین هر شخص به عنوان رئیس جمهوری روسیه تصمیم بگیرند و این حق فقط به مردم روسیه اختصاص و تعلق دارد.   

به عقیده والودین، طرح ارائه شده به کنگره آمریکا در مورد به رسمیت نشناختن پیروزی پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه، صحیح بودن مسیر و انتخابی را که مردم روسیه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 2018 با انتخاب پوتین برگزید، نشان می دهد.  

وی ادامه داد: این ابتکار حاکی از آن است که آمریکا خواهان یک روسیه قدرتمند نیست. تا مرز تشنج و عصبانیت از روسیه می ترسند. هر اقدامی را برای اینکه روسیه را تضعیف و سپس نابود کنند، بکار می گیرند.   

رئیس دوما افزود: کسانی که در امریکا طرح به کنگره ارائه می کنند تا دیروز میخاییل گورباچف رئیس جمهوری شوروی و بوریس یلتسین رئیس جمهوری فقید روسیه را تحسین می کردند.

مداخلات آمریکا بی سابقه نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: طرح ارائه شده به کنگره آمریکا در مورد به رسمیت نشناختن پیروزی پوتین در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 روسیه، یک اقدام بی سابقه نیست. ما در انتخابات پارلمانی روسیه نیز شاهد چنین حرکتی بودیم و نمی خواستند نتایج این انتخابات را هم به رسمیت بشناسند.  

ماریا زاخارووا در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سراسری روسیه 24 در مورد این طرح آمریکایی گفت: این طرح مداخله در امور داخلی کشوری مستقل است.  

وی خاطرنشان کرد که روسیه معیارهای دقیق در مورد ارزیابی انتخابات کشورهای دیگر دارد، اما طرح هایی برای به رسمیت نشناختن انتخابات برخی کشورها مختص آمریکا است.   

 سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد که روسیه در ارزیابی انتخابات کشورهای دیگر به واقعیت ها و شواهد توجه و از معیارهای معینی پیروی می کند و بر اساس آن تصمیم مربوطه گرفته می شود.  

طرح پیشنهادی به کنگره دسیسه است 
کنستانتین کاساچوف معاون شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) طرح پیشنهادی کنگره آمریکا را که بر اساس آن واشنگتن نباید پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سال 2024 را به رسمیت بشناسد، اقدامی تحریک آمیز و دسیسه جویانه خواند.

 کاساچوف روز جمعه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت:  طرح پیشنهادی برخی اعضای کنگره آمریکا که بر اساس آن ولادیمیر پوتین پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 به عنوان رئیس جمهور به رسمیت شناخته نمی شود، مداخله در امور داخلی روسیه است.

معاون شورای فدراسیون نوشت: آمریکایی ها این بار زود هنگام در انتخابات ریاست جمهوری روسیه مداخله کردند. اما این اقدام، تازگی ندارد و مداخله صرف در امور داخلی روسیه است.

کاساچوف این طرح کنگره آمریکا را اقدام تحریک آمیز خواند که با هدف ضربه زدن به تلاش ها برای بهبودی روابط دو کشور ارائه شده است.

طرح پیشنهادی به کنگره در مورد انتخابات سال 2024 اقدام بیشرمانه است
ولادیمیر جاباروف معاون کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون هم از قطعنامه در مورد انتخابات ریاست جمهوی روسیه انتقاد کرد و گفت که این قطعنامه منجر به قطع روابط روسیه و آمریکا خواهد شد.

سناتور روس قطعنامه پیشنهادی به کنگره آمریکا را بیشرمانه و غیرمعقولانه خواند.  

طرح آمریکایی در مورد انتخابات روسیه اعتبار قانونی ندارد 
آندره کلیموف رئیس کمیسیون دفاع از حق حاکمیت دولتی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) اعلام کرد که طرح پیشنهاد شده به کنگره آمریکا در مورد به رسمیت نشناختن انتخابات در صورت پیروزی پوتین در آن اعتبار قانونی ندارد.  

وی از این اقدام قانونگذاران آمریکایی انتقاد کرده و آن را نمونه ای از مداخله جویی های آمریکا در امور کشورهای مستقل خواند که با نقض معیارهای پذیرفته شده بین المللی صورت می گیرد.  

قانونگذاران آمریکایی به مسائل داخلی خود بپردازند
 سفیر روسیه در واشنگتن نیز در واکنش به طرح نمایندگان کنگره آمریکا برای «به رسمیت نشناختن»  پوتین گفت: به قانونگذاران آمریکایی توصیه می کنیم به مسائل داخلی خود بپردازند

انتخابات ریاست جمهوری روسیه  هفتم ماه مارس سال 2024 برگزار می شود و بر اساس قانون اساسی روسیه، پوتین حق دارد تا دو دوره دیگر نامزد ریاست جمهوری شود.

ولادیمیرپوتین متولد 7 اکتبر 1952 و رییس‌جمهور فعلی روسیه است. او دومین و چهارمین رییس‌جمهور روسیه پس از فروپاشی شوروی است.  

وی از سال 1999 تاکنون همواره پست ریاست‌ جمهوری یا نخست‌وزیری روسیه را در اختیار داشته‌ است.

 

منبع: ایرنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۶۹۸۰
تاریخ: ۱۴۰۰/۸/۲۹     ساعت: ۱۶ : ۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
  • ١٧ شوال ١٤٤٥
  • Apr 26 2024