صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

باستان‌شناس مشهور اسرائیلی: یهودیان هیچ ارتباطی با شهر قدس ندارند

یک باستان‌شناس مشهور اسرائیلی تاکید کرد: فلسطین سرزمین موعود نیست و یهودیان هیچ ارتباطی با شهر قدس ندارند و باستان‌شناسان هیچ‌گونه اثر تاریخی یا باستانی که برخی داستان‌های ذکر شده در تورات را تایید کند، پیدا نکرده‌اند.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، رژیم صهیونیستی همواره مدعی بوده که "فلسطین سرزمین موعود است و قوم یهود قوم برگزیده خداوند هستند"، جنبش صهیونیستی همواره در ادبیات خود بر این نکته تاکید داشته و هنوز هم دارد که "قدس مرکز این سرزمین بوده و شهر و پایتخت آبا و اجداد یهودیان و یک شهر کاملا یهودی است" تاجایی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا قدس را به عنوان "پایتخت ابدی یهودیان" به رسمیت شناخته و دستور انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی را صادر کرد.
در این راستای یسرائیل فنکلشتاین، باستان‌شناس مشهور و 72 ساله اسرائیلی از دانشگاه تل‌آویو بار دیگر در گزارشی که مجله اورشلیم ریپورت آن را منتشر کرد، این ادعاها و وجود هرگونه ارتباطی میان یهودیان و قدس را تکذیب کرد.
او تاکید کرد: باستان‌شناسان هیچ‌گونه اثر تاریخی یا باستانی که برخی داستان‌های ذکر شده در تورات را تایید کند، پیدا نکرده‌اند.
فنکلشتاین در ادامه گفت: هیچ گونه دلیل و یا مدرک تاریخی که وجود داوود، پادشاه مبارزی که قدس را پایتخت خود قرار داده، وجود ندارد و شخصیت داوود که به عنوان یک رهبر تنها توهم و خیال است و وجود واقعی ندارد.
او افزود: علاوه بر این وجود شخصیتی به نام سلیمان بن داوود به عنوان سازنده هیکل نیز مورد تردید است، در تورات آمده که او امپراتوری خود را از مصر تا رودخانه فرات گسترش داد و هیچ‌گونه مدرک تاریخی دال بر اینکه این حکومت روزی وجود داشته، به دست نیامده است.
این باستان‌شناس اسرائیلی در ادامه گفت: اگر هم این حکومت‌ها واقعا وجود داشتند، در حد چند قبیله بودند و تنها جنگ‌های قبیله‌ای کوچکی وجود داشتند به این ترتیب قدس داوود چیزی بیشتر از یک روستای فقیر نبوده است، در مورد هیکل سلیمان نیز مدرک تاریخی دال بر اینکه واقعا وجود داشته، به دست نیامده است.
کتاب "آغاز اسرائیل" نوشته این باستان‌شناس اسرائیلی که به این مسایل پرداخته و به دو زبان انگلیسی و عبری چاپ شده، یکی از پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین کتاب‌ها در این حوزه بوده است.
روزنامه عبری زبان هاآرتص نیز در گزارشی درباره این کتاب نوشت، فنکلشتاین در کتاب خود درباره تمامی داستان‌های موجود در تورات درباره ارتباط یهود با فلسطین ابراز تردید کرده و هر فصل کتابش را با این سوال به پایان برده که این واقعا حقیقت دارد؟ و آیا ادعاهای صهیونیست‌ها درباره قدس و سایر موضوعات از ذهن یک نویسنده نابغه برای رسیدن به آرزوها و خواسته‌های سیاسی‌اش تراوش نکرده است؟

 

منبع: ایسنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۷۰۱۳
تاریخ: ۱۴۰۰/۸/۳۰     ساعت: ۹ : ۵
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024