صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

سفیر جدید آمریکا در عربستان سعودی کیست؟

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد 'مایکل آلن رتنی' را به عنوان سفیر جدید این کشور در عربستان سعودی معرفی کند.

"مایکل رتنی" دیپلمات 61 ساله آمریکایی، در حال حاضر سرپرست معاونت موسسه خدمات خارجی وزارت امور خارجه آمریکا است.

او اخیرا کاردار سفارت آمریکا در اسرائیل بود. رتنی همچنین قبلاً به عنوان معاون سفارت آمریکا در قطر و معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اسرائیل و فلسطین خدمت کرده است.

وی فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه بود و در مکزیکو سیتی، بغداد، بیروت، کازابلانکا و بریج تاون(باربادوس) خدمت کرده است.

این دیپلمات آمریکایی که باید از سوی سنای آمریکا تایید شود، به دو زبان عربی و فرانسوی صحبت می کند.

پس از آغاز به کار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، واشنگتن به مدت دو سال در عربستان سعودی سفیر نداشت. سپس کاخ سفید "جان ابی زید" را به عنوان سفیر برگزید. جان ابی زید در ژانویه 2021 به واشنگتن بازگشت و از آن زمان تاکنون، آمریکا سفیر جدیدی برای عربستان معرفی نکرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال به تازگی گزارش داد که روابط آمریکا و عربستان به پایین ترین سطح در بیش از 70 سال گذشته رسیده است؛ گزارشی که ریاض را وادار به واکنش و تکذیب کرد.

گزارش روزنامه وال استریت ژورنال باعث شد تا سفارت سعودی در واشنگتن واکنش نشان دهد و موضوع تیرگی روابط میان دو کشور را تکذیب کند.

روابط سعودی ها و آمریکایی ها از دوران اوباما و هنگامی که سران ریاض انتظار داشتند واشنگتن عملا با ایران وارد جنگ شود و از تحرکات منطقه ای سعودی ها و اماراتی ها در حمایت از گروه های تروریستی مانند داعش حمایت کند، روبه سردی گراییده بود، اما عملکرد بی ثباتانه سعودی ها آنقدر آشکارو عیان بود که سران آمریکا در دوران اوباما حاضر نشدند رسما بدنامی آن را به جان بخرند.

سعودی ها بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ دوباره تلاش کردند شکاف ها و زخم های موجود در روابط خود با واشنگتن را ترمیم کنند و از حمایت ترامپ در موضوعات مختلف بویژه جنگ و باتلاق یمن بهره مند شوند، اما برغم همه امتیازهایی که به رئیس جمهوری غیر قابل پیش بینی و غیر قابل اعتماد آمریکا دادند( قراردادهای چند صد میلیارد دلاری تسلیحاتی)، تنها چیزی که عایدشان شد این بود که ترامپ عربستان را "گاو شیرده" توصیف کند.

البته گویا ترامپ حتی در واکنش به حمله یمنی ها به آرامکو در دوران ریاستش بر کاخ سفید، همه چیز را به شوخی گرفته بود.

روابط دو کشور در آغاز راه جو بایدن اما دوباره رو به سردی رفت و اولین تماس بایدن با پادشاه عربستان بیش از زمان مرسوم طول کشید. در ادامه آن گردش به سمت شرق سران عربستان و تلاش برای نزدیک شدن به روسیه، بویژه در حوزه تسلیحات، یکی از چندین سیگنالی بود که ریاض به آمریکا ارسال کرد.

عدم همکاری سعودی ها با آمریکا درماجرای بازار انرژی و پاسخ های منفی به درخواست های بایدن برای افزایش تولید و صدور نفت هم عامل دیگری شد تا آمریکایی ها به این باور برسند که عربستان نه آرام آرام که با شیبی تند در حال فاصله گرفتن از واشنگتن است.

اما شاید رویدادی که آمریکایی ها را بیش از همه به این نتیجه و باور رساند، روزی بود که رهبران عربستان و امارات حاضر نشدند به تماس جو بایدن پاسخ دهند.

با معرفی مایکل رتنی باید دید، آیا از سردی روابط واشنگتن و ریاض کاسته خواهد شد؟

 

منبع: ایرنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۵۴۴
تاریخ: ۱۴۰۱/۲/۴     ساعت: ۳ : ۲
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024