صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

واکنش بایدن به حکم جنجالی دیوان عالی آمریکا

رئیس‌جمهور آمریکا از کسانی که قصد دارند در واکنش به لغو حق سقط جنین تظاهرات کنند خواست خشونت به خرج ندهند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا کسانی را که قصد دارند در واکنش به حکم دیوان عالی آمریکا برای لغو حق آزادی سقط جنین تظاهرات‌کنند را به آرامش دعوت کرد.
بایدن گفت: ««همه تظاهرات‌ها را مسالمت‌آمیز نگاه دارید. خشونت هرگز قابل قبول نیست.»
رئیس‌جمهور آمریکا علاوه بر این سعی کرد حکم دیوان عالی درباره سقط جنین را به یک موضوع انتخاباتی تبدیل کند. او گفت مسئله حق سقط جنین یکی از مسائلی است که رأی‌دهندگان باید در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره صدایشان را به گوش مسئولان برسانند.
دموکرات‌ها رأی دیوان عالی آمریکا را محکوم و جمهوری‌خواهان از آن استقبال کرده‌اند.  6 قاضی که با لغو حق آزادی حق جنین مخالفت کردند منصوبان دونالد ترامپ و جورج دبلیو بوش،یعنی دو رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه هستند. 3 قاضی مخالف با این حکم منصوبان باراک اوباما و بیل کلینتون، یعنی روسای جمهور دموکرات هستند.
دیوان عالی آمریکا روز جمعه بر خلاف حق زنان در قانون اساسی برای سقط جنین که از 50 سال پیش در سطح فدرال به رسمیت شناخته شده رأی داد. 
6 قاضی دیوان عالی امروز به لغو حکم تاریخی دادگاه «"رو" در برابر "وید"» که از سال 1973 به زنان اجازه می‌داد در 6 ماهه نخست بارداری اقدام به سقط جنین کنند را باطل کرد. 3 قاضی دیگر با این تصمیم مخالفت کردند. 
حکم دیوان عالی آمریکا به هر یک از ایالت‌ها اختیار می‌دهد قوانین خود برای تعیین اینکه سقط جنین در چه مواردی مجاز و در چه مواردی غیرقانونی است را انتخاب کنند.
پایگاه سی‌ان‌بی‌سی نوشته انتظار می‌رود نزدیک به نیمی از ایالت‌ها سقط جنین را غیرقانونی اعلام کنند یا برای آن محدودیت‌های جدی وضع کنند. ایالت‌های دیگر احتمالاً قوانین آزادتری در این حوزه در پیش بگیرند.
حکم دیوان عالی آمریکا به سرعت با واکنش‌های گسترده همراه شد و بسیاری از فعالان سیاسی در آمریکا از آن انتقاد کردند.

 

منبع: فارس

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۸۳۴
تاریخ: ۱۴۰۱/۴/۴     ساعت: ۸ : ۵۱
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024