صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

تاریخچه قورمه سبزی در ایران زمین به بهانه روز جهانی آن

در تظیم این خبر از باشگاه خبرنگاران جوان، ویکی پدیا و سایت میزبون استفاده شده است.

تاریخچه قورمه سبزی در ایران زمین به 2000 تا 5000 سال پیش باز می‌گردد. به عبارت دیگر خورشت قورمه سبزی غذای ملی ما ایرانیان به شمار می‌رود. البته در شهرهای مختلف ایران زیبا نوع ترکیباتی که در پخت این خورشت ملی مورد استفاده قرار می‌گیرد اندکی تفاوت را نشان می‌دهد. اما این تفاوت ظریف در اصل غذا تغییری ایجاد نمی‌کند. در هر صورت، آنچه که بیش از هر امر دیگری اهمیت دارد این است که خورشت قورمه سبزی که یک غذای ملی ایرانی است و از شهرتی جهانی برخوردار است در بین تمام مردم این سرزمین محبوب است و غذایی است که بر سر تمام سفره‌های ایرانی جای دارد و در هر شهر و دیاری پخته می‌شود. به نظر می‌رسد خورشت محبوب قورمه سبزی می‌تواند علاوه بر عنوان غذای ملی، به عنوان نماد همدلی و یگانگی و وحدت ملی ایرانی نیز به شمار رود.
روز جهانی قرمه‌سبزی
اولین روز شنبه از ماه آذر را روز جهانی قورمه‌سبزی نامیده‌اند. این روز تقریباً سه روز پس از روز شکرگزاری در غرب است.
 قورمه سبزی، غذای مشهور، اصیل و محبوب ایرانی
تاریخچه قورمه سبزی در ایران شاید یکی از معدود سؤالاتی باشد که هنگام چشیدن طعم و مزۀ دلربای این خورشت اصیل در ذهن هر یک از ما ممکن است مطرح شود. اما این پرسش که قورمه سبزی برای اولین بار چه زمانی و چگونه و در کدام نقطه از این مرز و بوم، قدم به هستی گذاشت، بسیار قابل تأمل است. این غذای خوشمزه و دلبرانه همیشه بر سر سفره‌های همۀ ما ایرانیان حضور داشته است. شاید در مهمانی‌ها و مجالس رسمی کمتر مورد توجه قرار بگیرد اما بدون شک به عنوان ملاک ارزش‌گذاری هنر آشپزی برای هر سرآشپز قابلی شناخته می‌شود. به عبارتی دیگر پخت خورشت دیرینۀ قورمه سبزی، ظرایف و لطایفی دارد که شاید بتوان گفت همۀ افراد از این ظرایف و لطایف باخبر نخواهند بود. شاید حتی بتوانیم این موضوع را با کونگ فو و اصول منحصر به فرد آن یکی بدانیم.
سبزی قورمه سبزی شامل چیست و نسبت آن چگونه است؟
در زیر انواع سبزی‌های استفاده شده در قورمه سبزی برای شهر‌های مختلف را مشاهده خواهید کرد.
در تهران سبزی قورمه سبزی متشکل از تره و جعفری به نسبت برابر؛ به اضافه مقدار کمی شنبلیله است.
نسبت سبزی قورمه سبزی (تهران)
تره 500 گرم
جعفری 500 گرم
شنبلیله 100 گرم
نسبت سبزی خورشتی (فارس و خوزستان)
سبزی قورمه سبزی در فارس و خوزستان ترکیبی از تره، جعفری، گشنیز، شوید، اسفناج یا برگ چغندر (یا هر دو به یک اندازه)، شنبلیله و سیر سبز است. مقدار شوید، شنبلیله و سیر سبز حدود یک چهارم؛ و مقدار گشنیز و اسفناج یک دوم تره و جعفری است.
نسبت سبزی قورمه سبزی (فارس و خوزستان)
تره 400 گرم
جعفری 400 گرم
گشنیز 200 گرم
شوید 100 گرم
اسفناج یا برگ چغندر 200 گرم
شنبلیله 100 گرم
سیر سبز 100 گرم
ترکیب سبزی قورمه سبزی (آذربایجان)
سبزی قورمه سبزی در آذربایجان مرکب از تره، جعفری، گشنیز به نسبت یک، یک چهارم و یک پنجم به ترتیب است. چند برگ اسفناج یا برگ چغندر و ترخون نیز بسته به فصل اضافه می‌شود.
نسبت سبزی قورمه سبزی (آذربایجان)
تره 1 کیلوگرم
جعفری 250 گرم
گشنیز 200 گرم
اسفناج یا برگ چغندر چند برگ
ترخون چند برگ


نسبت سبزی خورشتی به زعم نگارنده
به زعم نگارنده بهترین نسبت قورمه سبزی عبارت است از: تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و شنبلیله به نسبت یک و یک دوم و یک پنجم و یک دهم و یک دهم است.
نسبت سبزی قورمه سبزی به زعم نگارنده
تره 1 کیلوگرم
جعفری 500 گرم
گشنیز 200 گرم
شنبلیله 100 گرم
اسفناج 100 گرم
اگرمواد لازم برای تهیه یک قورمه سبزی خوشمزه را خریداری کردید می‌توانید شروع به پخت آن نمایید. کافی است کمی دقت کرده و طبق دستور پخت پیش بروید.

تاریخچه قورمه سبزی در ایران به خوبی نشان می‌دهد که این غذای اصیل چطور توانسته است به تمام نیازها و تمام سلایق پاسخگو باشد و انعطاف ظریفی که از خود به نمایش گذاشته است این قدرت را داشته است که مردم تمام شهرها را در تمام دوره‌های مختلف زمانی به یکدیگر پیوند دهد و هر نوع فاصله‌ای را از میان بردارد و فریاد برآورد که ما همه ایرانی هستیم، تمام نعمت‌های ارزشمند الهی را کنار هم قرار می‌دهیم و از تلفیق تمام آن‌ها عالی‌ترین غذا را می‌پزیم. در خورشت اصیل قورمه سبزی لوبیا به نمایندگی از تمام خانوادۀ غلات، سبزی به نمایندگی از خانوادۀ بزرگ و متنوع سبزیجات و گوشت به نمایندگی از تمام منابع پروتئینی در کنار هم قرار گرفته‌اند. چقدر حرف‌های نگفته دارد خورشت قورمه سبزی و چقدر زیباست که نماد جهانی ایران زمین در میان تمام غذاهای جهانی قورمه سبزی است.
همچنین شاید جالب باشد بدانید که این غذای کامل، سالم‌ترین غذا نیز به شمار می‌رود و حتی برای افرادی که از چاقی برحذر هستند مناسب است. چون میزان گوشت و چربی به خاطر وجود سبزی و آب به تعادل می‌رسد. ضمن اینکه این خورشت همراه با برنج سرو می‌شود و تمام این عوامل در کنار هم باعث می‌شوند که حجم به نسبت اندکی از غذا اما شامل امام ترکیبات مورد نیاز به بدن برسد. در واقع در خورشت قورمه سبزی تمام ترکیبات غذایی وجود دارند اما از هر کدام به میزانی اندک. علاوه بر این خورشت قورمه سبزی در آب و در زمان طولانی پخته می‌شود که این امر نیز یکی از شرایط اصلی برای غذای سالم شمرده می‌شود. غذاهای سرخ‌کردنی که در مدت کوتاهی می‌پزند به هیچ وجه سالم نخواهند بود. پخت طولانی مدت باعث می‌شود ترکیبات مختلف این خورشت با هم ترکیب شوند و ارزش غذایی تک تک آن‌ها تمام ظرف غذا را در بر بگیرد.

 

منبع: آخرین خبر

شناسنامه


کدخبر: ۲۳۵۷۳۷
تاریخ: ۱۳۹۹/۹/۲     ساعت: ۱۱ : ۱۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: وب گردی       زیرسرویس: وب گردی
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
  • ١١ شوال ١٤٤٥
  • Apr 20 2024