صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

مصائب جنگ اوکراین برای غزه

بحران غذایی غزه بدتر می‌شود، زیرا جنگ اوکراین به اقتصاد محاصره شده آن ناحیه ضربه سختی وارد می‌سازد.

قیمت مواد اولیه مانند نان، گوشت و تخم مرغ پس از درگیری روسیه و اوکراین در منطقه تحت محاصره غزه که در حال حاضر توسط جنگ‌ها و محاصره رژیم اسرائیل ویران شده، افزایش یافته است.

به گزارش میدل ایست آی، "ابو احمد المدحون" در حالی که بسته‌ای نان در نانوایی‌ای در محله النصر در شمال غربی شهر غزه در دست داشت پرسید: "این نان را می‌بینی"؟ او که پدر پنج فرزند فلسطینی است با ناراحتی گفت: "چند ماه پیش اندازه آن دو برابر بیش‌تر بود. امروز نه تنها کوچک‌تر شده بلکه گران‌تر است". مدحون در تقلا برای یافتن مواد غذایی مقرون به صرفه در نوار غزه تحت محاصره اسرائیل تنها نیست. از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، فلسطینی‌های ساکن آن منطقه ساحلی با بحران غذایی فزاینده‌ای مواجه شده‌اند.


بیش‌ترین آسیب را آن دسته از خانواده‌های فقیری متحمل شده‌اند که حتی پیش از آن که تاثیر درگیری به آنان برسد به سختی می‌توانستند نیاز‌های اولیه خود را تامین کنند. اقتصاد غزه پیش‌تر به دلیل محاصره 15 ساله تحت رهبری اسرائیل ویران شده بود ویرانی‌ای که به شدت بر قدرت خرید ساکنان آن ناحیه تاثیر گذاشت و افزایش قیمت اخیر تنها اوضاع را برای اهالی غزه بدتر خواهد کرد.

افزایش قیمت نان
در ماه آوریل، آکسفام هشدار داد که ذخایر آرد گندم در سرزمین‌های فلسطینی ممکن است ظرف سه هفته تمام شود و اشاره کرد که هزینه گندم 25 درصد افزایش یافته است. آکسفام در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: "بسیاری از خانواده‌ها از مواد غذایی کمتر و با کیفیت پایین‌تری مصرف می‌کنند. خانواده‌ها غذا‌های گران‌تری مانند میوه، گوشت و مرغ را که برای یک رژیم غذایی سالم ضروری هستند حذف می‌کنند". مدحون که پیشخدمت است و حقوقی معادل 1000 شِکِل (290 دلار) در ماه دریافت می‌کند تاثیر افزایش قیمت را از نزدیک احساس کرده است. این مرد 46 ساله می‌گوید:" یک بسته نان برای من هفت شکل (2 دلار) قیمت داشت و حدود چهار روز می‌توانستیم از آن استفاده کنیم. اکنون هشت شکل است و تنها به اندازه‌ای است که می‌توان دو روز از آن استفاده کرد". جنگ روسیه و اوکراین بر سایر مواد غذایی نیز تاثیر گذاشته است.

بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا (WFP) در سرتاسر سرزمین‌های فلسطینی، آرد گندم 23.6 درصد، روغن ذرت 26.3 درصد، عدس 17.6 درصد و نمک خوراکی 30 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

در تاریخ 15 ماه مه، وزارت اقتصاد در نوار غزه تحت مدیریت حماس دلیل افزایش قیمت آرد و نان را افزایش "بی سابقه" قیمت گندم دانست. حماس مدعی است که رام الله غزه را در معافیت مالیات بر ارزش افزوده گندم لحاظ نمی‌کند. "خالد العاصیلی" وزیر اقتصاد ملی فلسطین در رام الله این ادعا‌ها را رد کرد و توضیح داد که تصمیم وزارت دارایی شامل واردکنندگان فلسطینی هم در کرانه باختری اشغالی و هم در نوار غزه می‌شود.

او به روزنامه "الایام" چاپ رام الله گفته که در این تصمیم آمده است که آن چه از وارد کنندگان ثبت نام شده گندم و آرد جمع آوری شده است بر اساس مصوبه‌ای که در پایان ماه مارس ابلاغ شده پس از سه ماه به آنان بازگردانده می‌شود و هنوز سه ماه از مدت زمان صدور این تصمیم نگذشته است.

کسب و کار فلج شده
"عبدالعدید عواد" مدیر شرکت السلام میلز به "میدل ایست آی" می‌گوید که شرکت وی درخواست معافیت مالیاتی را به وزارت دارایی در رام الله ارائه کرده و همچنان در انتظار پاسخ است.

او می‌گوید: "ما تا حد زیادی تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها قرار گرفته‌ایم. تاکنون حدود 50 درصد از کارگران و کارمندان خود را به دلیل عدم توانایی پرداخت حقوق ماهانه آنان اخراج کرده‌ایم. کارخانجات ما در حال حاضر با حدود 5 تا 10 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند و ما در سه ماه گذشته نتوانسته‌ایم محصولات‌مان را بفروشیم، زیرا بازار اکنون به گندم مصری وابسته است که از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده است. بنابراین، گندم مصری ارزان‌تر از گندم فلسطین است". عواد افزود: "قیمت یک تن آرد از زمان آغاز جنگ اوکراین از 360 دلار به 550 دلار افزایش یافته است".

با این وجود، حتی پیش از حمله روسیه به اوکراین نیز صاحبان کسب و کار‌ها در غزه از اثرات خفه کننده محاصره و تلاش برای بهبودی از تاثیر حمله 11 روزه اسرائیل به نوار غزه در ماه مه 2021 میلادی نابودی خود را احساس کردند.

در نتیجه آن حمله نظامی حدود 1500 موسسه اقتصادی تخریب شدند یا آسیب دیدند که مجموع تلفات و خسارات آن بالغ بر 479 میلیون دلار است.

با این وضعیت نمی‌توانیم ادامه دهیم
بحران اخیر، قیمت گوشت، تخم مرغ و مرغ را نیز تحت تاثیر قرار داده است و بخش بزرگی از جمعیت غزه قادر به خرید آن محصولات نیستند.

"احمد شاعر" 40 ساله یکی از ساکنان اردوگاه آوارگان الشاطی در غرب غزه به"میدل ایست آی" می‌گوید:"در دو ماه گذشته، قیمت مرغ به جای 11 شکل (3.2 دلار) به حدود 17 شکل (5 دلار) در هر کیلوگرم رسید".

این نجار در حالی که می‌خندید افزود:"در این مدت شخصا توان خرید مرغ برای خانواده‌ام را نداشتم به همین دلیل مدتی گیاهخوار شدیم".

قیمت مرغ به دلیل افزایش قیمت علوفه‌ای که از گندم تهیه می‌شود افزایش یافته است. بر اساس آمار برنامه جهانی غذا تا آغاز سال 2022 میلادی 64 درصد از ساکنان نوار غزه از ناامنی غذایی رنج برده‌اند در حالی که این رقم در کرانه باختری نه درصد است.

شاعر می‌گوید: "پیش از بحران هفته‌ای یک مرغ برای خانواده شش نفری‌مان می‌خریدم. اکنون هر ده روز یک مرغ خریداری می‌کنم".

نرخ بیکاری در غزه تقریبا 50.2 درصد است و بیش از نیمی از جمعیت آن ناحیه در فقر زندگی می‌کنند.

در حالی که درگیری در اوکراین به ماه چهارم خود رسیده به نظر می‌رسد که بحران اقتصادی که در غزه به دلیل آن ایجاد شده، پایانی ندارد.

مدحون هشدار می‌دهد که باید به سرعت راه حلی پیدا کرد. او گفت: "نان عنصر اصلی هر وعده غذایی در جامعه فلسطین است. ما بدون نان نمی‌توانیم کار کنیم. مهم نیست که چقدر قیمت آن افزایش می‌یابد ما باید راهی برای خرید آن پیدا کنیم".

منبع: فرارو

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۸۸۷۷
تاریخ: ۱۴۰۱/۴/۸     ساعت: ۱۰ : ۱۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: خبر ویژه       زیرسرویس: خبر ویژه
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024