صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

بیم‏‏‌ و امید مذاکرات

علی باقری، مسوول ارشد تیم مذاکرات هسته‌ای ایران در وین از روز پنج‌شنبه گفت‌و‌گوهای فشرده‌ای برای تضمین حقوق ایران در برجام انجام داد

مذاکرات وین که از تاریخ 20 اسفند متوقف شده بود، از روز پنج‌شنبه 13 مرداد ماه بار دیگر آغاز شد و طی دو روز علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌‌‌ای کشورمان دو بار با انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین دیدار داشتند. مذاکرات ایران و 1+4 در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه از روز پنج‌شنبه در وین پس از یک دوره طولانی وقفه در گفت‌‌‌وگوهای مستقیم از سر گرفته شد. آخرین بار ایران و آمریکا با حضور نماینده اتحادیه اروپا اواسط تیر ماه در دوحه با یکدیگر مذاکره کردند اما نتیجه ملموسی از این مذاکرات به دست نیامد.  رایزنی‌‌‌ها و تماس‌‌‌ها در این مدت به صورت تلفنی و مکتوب میان ایران و آمریکا با هماهنگی نماینده اتحادیه اروپا انجام شده و پیش از این دور از گفت‌وگوها نیز جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا متن پیش‌‌‌‌‌‌نویسی را به طرفین ارائه و همچنین کفایت مذاکرات را اعلام کرد. هرچند بعد از آن ایران نیز گفت که نکاتی را برای جمع‌‌‌بندی این متن باید ارائه دهد. حال هیات‌‌‌ها در وین گرد هم آمده‌‌‌اند و در یک فضای بیم و امید گفت‌وگوها و رایزنی‌‌‌های دو و چند جانبه در حال انجام است. مذاکره‌‌‌کنندگان ارشد اتحادیه اروپا، ایران و آمریکا بامداد پنج‌شنبه راهی محل مذاکرات شدند و پس از آن نیز نمایندگان اعضای دیگر برجام یعنی روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان به گفت‌وگوها پیوستند. هرچند بریتانیا، فرانسه و آلمان در این دور از مذاکرات نمایندگانی در سطح پایین‌‌‌تر اعزام کردند و در این خصوص به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه آلمان پس از اعلام خبر شروع مذاکرات با حمایت از احیای کامل برجام گفت که برلین «در سطح کارشناسان» در مذاکرات شرکت می‌کند.

توپ در زمین آمریکا
علی باقری بامداد پنج‌شنبه و پیش از عزیمت به وین در صفحه توییتر خود نوشت: «آمریکا باید قدردان فرصتی باشد که با سخاوتمندی اعضای برجام فراهم شده است؛ توپ در زمین آنهاست تا از خود پختگی نشان داده و مسوولانه عمل کنند.»به گزارش خبرگزاری تسنیم مذاکره‌کننده ارشد کشورمان ادامه داد: «برای پیشبرد مذاکرات عازم وین هستیم. مسوولیت بر عهده آنهایی است که توافق را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث‌‌‌ منحوس گذشته ناکام مانده‌‌‌اند.»   همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با حضور در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که برای تیم مذاکره‌کننده انتفاع اقتصادی ایران از توافق، رعایت خطوط قرمز و حفظ توان و دانش و فناوری بومی صلح‌‌‌آمیز هسته‌‌‌ای مورد توجه جدی است.

 

منبع: دنیای اقتصاد

شناسنامه


کدخبر: ۲۶۰۰۷۱
تاریخ: ۱۴۰۱/۵/۱۸     ساعت: ۹ : ۱۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: خبر ویژه       زیرسرویس: خبر ویژه
انتشار:
ÇÑÓÇá äÙÑÇÊ


äÇã :*
Çíãíá :
äÙÑ :*
ÇÑÓÇá
äÙÑÇÊ


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
  • ١٤ شوال ١٤٤٥
  • Apr 23 2024