کد خبر :256749
کاسبی شرکت‌های بورسی با سود سهامداران خرد
کارشناس بازار سرمایه گفت: همه شرکت ها سجامی شده‌اند اما الزاما قانونی برای پرداخت از طریق سجام وجود ندارد.

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این پرسش که علت مقاومت برخی از شرکت ها در پرداخت غیرحضوری سود مجامع از طریق سامانه سجام و اصرار به پرداخت حضوری از طریق شعب بانک ها چیست و چه منفعتی برای آن ها دارد؟ بیان کرد: همه شرکت ها  سجامی شده اند اما الزما قانونی برای پرداخت از طریق سجام وجود ندارد. به همین سبب برخی از شرکت ها سود خود را طریق سامانه سجام پرداخت و برخی از آن ها افراد را به سوی بانک ها و حتی روش ها غیر مرسوم تر مانند ارسال فکس هدایت می کنند.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: در این رابطه دو نکته وجود دارد. اول خود این فرآیند الکترونیکی شدن  است که بسیاری از شرکت ها حوصله انجام آن را ندارند و شاید متحمل برخی از هزینه ای جزیی نیز شوند برای این همین تمایلی به پرداخت از طریق سجام ندارند اما این موضوع اصل ماجرا نیست. اصل ماجرا اینجاست که بسیاری از افراد برای دریافت سود به بانک مراجعه نمی کنند شما فرض کنید یک فرد برای دریافت 20 هزار تومان سود، یک روز از کار و زمان خود بگذرد و به بانک مراجعه کند. همچنین علاوه بر زمان باید برای رسیدن به بانک هم هزینه ای متحمل شود. خوب فرد با خود فکر می کند اصلا 20 هزار تومان ارزشی برای این هزینه و اتلاف وقت ندارد، پس از دریافت سود نقدی خود منصرف می شود.
میرزایی در ادامه تصریح کرد: شاید سودهای جزئی اهمیت چندانی برای فرد نداشته باشد ولی خب حق فرد بوده و عملا به دلیل این مشکل از احقاق حق خود منصرف شده است. اما وقتی همین موضوع را از زاویه شرکت نگاه کنیم اگر افراد برای دریافت سود به روشی که توسط شرکت ها اعلام می شود مراجعه نکنند  این مبلغ به شرکت برگشت داده می شود. اگر این عدد ها جمع شود رقم های بسیار چشم گیری خواهد شد، شاید صدها و بعضا هزاران میلیارد تومان به ویژه برای شرکت های بزرگ که سهامداران بیشتری نیز دارند جمع شود.
او در ادامه بیان کرد: در حال حاضر از نظر قانونی برای این موضوع و الزام به پرداخت از طریق سجام الزمات و ضوابط محکمی در نظر گرفته نشده است بنابراین نکته مهم تر و کلی تر این است که در ابتدا توسط سازمان بورس و مجلس شورای اسلامی باید قانونی مستحکمی برای این موضوع تدوین شود تا همه شرکت ها ملزم شوند که سود نقدی خود را از طریق سامانه سجام واریز کنند تا حق سهامداری ضایع نشود. در غیر این صورت این مشکل همچنان ادامه خواهد داشت.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران