..::سرزمین ارتباطات::..

کد مطلب: ۲۵۸۱۹۲  |  تاريخ: ۱۴۰۰/۱۰/۲۰  |  ساعت: ۱۱ : ۳۹


گوگل و اپل در بازار موتور جستجو به توافق رسیدند

ظاهرا اپل با گوگل توافق کرده تا غول فناوری مستقر در کوپرتینو موتور جستجو خود را توسعه ندهد و در عوض برای اینکه گوگل به گزینه پیش‌فرض مرورگر سافاری تبدیل شود، غول موتور جستجو مبلغی را به آن‌ها پرداخت می‌کند.

توافق ضد رقابتی گوگل و اپل در بازار موتور جستجو
طبق شکایتی که در دادگاه کالیفرنیا علیه اپل، گوگل و مدیران عامل آن‌ها به ثبت رسیده، گوگل و اپل در تجارت موتور جستجوی اینترنتی نوعی توافق غیررقابتی انجام داده‌اند که قوانین ضد انحصار ایالات متحده را نقض می‌کند. همچنین این شکایت، به طور خاص «تیم کوک» مدیر عامل اپل و «سوندار پیچای» مدیر عامل گوگل را به شرکت در «جلسات مخفی منظم» متهم می‌کند که در آن گوگل موافقت می‌کند تا در صورت حضور در دستگاه‌هایی مانند آیفون و آی‌پد به این شرکت مبلغی را پرداخت کند.

علاوه بر این، ادعا شده که گوگل به صورت سالانه چند میلیارد دلار به اپل پرداخت می‌کند تا موتور جستجوی خود را برای رقابت با گوگل راه‌اندازی نکند و با این کار باعث سرکوب رقبای کوچک‌تر و جلوگیری از حضور سایر رقبای بالقوه شده است.

بنابراین این شکایت به دنبال دستوری است تا  توافق عدم رقابت بین گوگل و اپل را ممنوع کند و به پرداخت‌های چند میلیارد دلاری غول موتور جستجو به کوپرتینویی‌ها پایان دهد.

در نهایت، این شکایت مطابق با تجزیه شرکت نفتی «استاندارد اویل» به شرکت‌هایی مانند اکسون، موبیل و آموکو طبق رای دیوان عالی ایالت متحده، خواستار تجزیه گوگل و اپل به شرکت‌های جداگانه و مستقلی شده است.

تقریبا همه آگاه هستند که اپل و گوگل نوعی قرارداد پولی قابل توجه تنظیم کرده‌اند که موقعیت گوگل را به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در دستگاه‌های اپل تضمین می‌کند. با این وجود تاکنون هیچ گزارشی درباره اینکه گوگل دقیقا چه مقدار برای این امر به اپل پرداخت می‌کند، اما شایعه شده است که مبلغ قرارداد بین آن‌ها به میلیاردها می‌رسد.

در سال 2020، نیویورک تایمز گزارش داده بود که اپل در ازای تبدیل شدن موتور جستجوی گوگل به گزینه پیش‌فرض در دستگاه‌ها خود سالانه 8 تا 12 میلیارد دلار دریافت می کند. به گفته یکی از تحلیلگران، پرداختی گوگل به اپل در سال 2021 به 15 میلیارد دلار در سال رسیده است.

 

منبع: دیجیاتو


لينک مطلب: http://www.newsday.ir/ NSite/FullStory/?Id=258192

چاپ خبر