258185 مالیات 9 درصدی بر روی بلیت هواپیما از امروز دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، از اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده در سفرهای هوایی خبر داد و گفت: با توجه به حذف عوارض ۵ درصدی شهرداری ها، در مجموع قیمت بلیت هواپیما ۴ درصد گران شد. <p><span style="font-size: 12px">مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت&zwnj;های هواپیمایی اظهار کرد: پیش از این 5 درصد قیمت بلیت، عوارض شهرداری اخذ می&zwnj;شد، اما در قانون جدید عوارض شهرداری&zwnj;ها حذف شده و به جای آن 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به آن تعلق می&zwnj;گیرد.<br />دبیر انجمن شرکت&zwnj;های هواپیمایی با بیان اینکه پروازهای خارجی هم مشمول این قانون می&zwnj;شود گفت: هر فردی چه از شرکت&zwnj;های داخلی و چه شرکت&zwnj;های هواپیمایی خارجی (ایرلاین&zwnj;های خارجی) بلیت پرواز خارجی خریداری کند، مشمول مالیات بر ارزش افزوده می&zwnj;شود.<br />وی یادآور شد: در پروازهای داخلی مجموعاً 4 درصد به سقف نرخ بلیت افزوده می&zwnj;شود؛ اما در پروازهای خارجی 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق می&zwnj;گیرد که با توجه به رقمی که نرخ فروش بلیت پروازهای خارجی دارد، این پایه مالیاتی سبب می&zwnj;شود تا دسترسی مردم به سفرهای خارجی کاهش یافته یا حتی از دسترس خارج شود ضمن اینکه از یک سو عوارض خروج از کشور هم داریم و از سوی دیگر 9 درصد هم مالیات بر ارزش افزوده اختصاص می&zwnj;یابد.<br />وی افزود: نمایندگان مجلس از یک طرف به قیمت بلیت اعتراض دارند، اما از طرف دیگر 9 درصد مالیات به آن اضافه می&zwnj;کنند.<br />اسعدی سامانی افزود: از یک طرف نمایندگان مجلس مرتباً اعتراض می&zwnj;کنند که چرا قیمت بلیت سفرهای هوایی بالاست و از سوی دیگر در قانون مالیات بر ارزش افزوده، حمل و نقل هوایی را هم می&zwnj;گنجانند؛ این دو با هم در تعارض است؛ در زمانی که قانون تصویب می&zwnj;کنند، باید این موضوع را در نظر می&zwnj;گرفتند که تخصیص مالیات بر ارزش افزوده بر بلیت هواپیما چه تأثیر نامطلوبی بر اقتصاد خانوارها و حتی اقتصاد کشور دارد؛ این اتفاق سبب کاهش سفرهای خارجی می&zwnj;شود.<br /><br />وی اضافه کرد: این 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بلیت هواپیما، از مصرف کننده نهایی کسر شده و مستقیماً به سازمان امور مالیاتی داده می&zwnj;شود؛ طبق قانون سازمان امور مالیاتی موظف است یک درصد این مالیات را به توسعه بهداشت عمومی و سلامت، 4 درصد را به شهرداری&zwnj;ها و 4 درصد را هم به خزانه دولت واریز کند.<br />این فعال صنفی صنعت هوانوردی درباره اینکه آیا تغییرات قیمتی بلیت هواپیما، تأثیری در کاهش یا افزایش نرخ این پایه مالیاتی ندارد؟ تصریح کرد: هر فردی به هر قیمتی بلیت هواپیما خریداری کند، 9 درصد را هم مضاف بر آن باید به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند؛ این رقم به حساب شرکت&zwnj;های هواپیمایی نمی&zwnj;رود، بلکه شرکت&zwnj;های هواپیمایی باید این رقم را از مسافر وصول کرده و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.<br /><br />وی ادامه داد: در زمانی که قانون کسر 5 درصد از درآمد فروش بلیت به عنوان عوارض شهرداری از ایرلاین&zwnj;ها کسر می&zwnj;شد، شهرداری&zwnj;های شهرهای مبدأ و مقصد هر دو خواهان دریافت این 5 درصد بودند؛ اما الان صرفاً 9 درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده از ایرلاین&zwnj;ها اخذ می&zwnj;شود که این مبلغ به مصرف کننده نهایی اختصاص می&zwnj;یابد. در شرایط جدید، ایرلاین&zwnj;ها فقط با یک دستگاه آن هم سازمان امور مالیاتی طرف هستند.<br />اسعدی سامانی گفت: حتی شهرداری شهرهایی که فرودگاه ندارند هم از ایرلاین&zwnj;ها مطالبه 5 درصد را می&zwnj;کردند و ایرلاین&zwnj;ها مرتباً در دستگاه قضائی با پرونده&zwnj;های شکایت شهرداری&zwnj;ها مواجه می&zwnj;شدند. حتی در کمیسیون ماده 77 نیز 2 درصد جریمه از سوی شهرداری&zwnj;ها به ایرلاین&zwnj;ها تعلق می&zwnj;گیرد.<br /><br />وی درباره نحوه استرداد و دریافت کنسلی بلیت هواپیما هم افزود: بله بلیت&zwnj;ها مسترد می&zwnj;شود و این 9 درصد هم به خریدار بلیت برگشت داده خواهد شد. البته سوالات و ابهامات زیادی وجود دارد که بایستی سازمان امور مالیاتی نسبت به رفع آن&zwnj;ها اقدام کند. متأسفانه از زمان ابلاغ قانون در 6 ماه قبل تا کنون، هیچ اقدامی در جهت توجیه و آموزش کسب و کارهای مشمول قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از جمله صنعت هوانوردی صورت نگرفته است.<br /><br />دبیر انجمن شرکت&zwnj;های هواپیمایی گفت: قانون 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به پروازهای مسافرانی که وارد کشور می&zwnj;شوند تعلق نخواهد گرفت.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: مهر</span></p>