مطالب حوزه اقتصادی

۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۱ : ۲۹

یارانه میلیاردی برای استخرهای لاکچری

در شرایطی که بهای تمام شده تولید هر مترمکعب آب در تهران 2700 تومان و متوسط قیمت فروش 700 تومان است، در هر مترمکعب آب 200 هزار تومان یارانه پرداخت می شود. البته این یارانه برای کالایی ضروری مثل آب بد نیست اما وقتی حجم زیادی از آب مصرفی شهری مثل تهران در خانه های ویلایی لوکس شمال شهر صرف آبیاری درختان و پرکردن استخرها می شود، باید به موضوع به شکل دیگری نگریست.
۱۳۹۹/۷/۲ - ۱۴ : ۳۰

جزئیات اصلاح شاخص بورس در شهریور ماه

بورس در شهریور ماه با عقب‌نشینی از کانال دو میلیون واحد وارد فاز اصلاحی شدیدی شد و با ۹ درصد بازدهی منفی و نیز با ورود به کانال یک میلیون و ۵۹۵ هزار واحد به معاملات آخرین ماه از تابستان پایان داد.
۱۳۹۹/۶/۳۱ - ۹ : ۴۹

۵۰۰ بنگاه صنعتی به بورس می‌آیند

مسیر‌های اصلی تامین مالی شرکت‌های بزرگ از محل بازار سرمایه تشریح و همزمان از برنامه عرضه ۵۰۰ شرکت صنعتی و معدنی رونمایی شد. «توقف بررسی پرونده‌های مالیاتی سال‌های گذشته بنگاه‌ها»، «تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی به‌منظور هدایت منابع مردمی برای بنگاه‌های معتبر» و«حذف رکن ضامن برای بنگاه‌های معتبر در انتشار اوراق بدهی» مسیرهایی است که از طریق آن تامین مالی بنگاه‌های تولیدی به بازار سرمایه متصل خواهد شد.
۱۳۹۹/۶/۳۱ - ۹ : ۴۸

حوه فروش سهام عدالت در روش غیرمستقیم

به گفته معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، سهامداران سهام عدالت که از این پس به عنوان سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شناخته می‌شوند می‌توانند همانند دیگر سهامداران بورسی معامله کنند. جزئیات آن توسط بورس تهران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مشخص می‌شود.
۱۳۹۹/۶/۳۱ - ۹ : ۴۷

ارزش سهام عدالت خراسان جنوبی طی یک ماه 2 برابر شد

با درج نماد ۱۱ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در بورس، عملا 23 شرکت سرمایه گذاری استانی در بورس ثبت شدند که در این میان معاملات سهام 3 استان آغاز شده و قیمت سهام شرکت سرمایه گذاری استانی خراسان جنوبی رشد قابل توجهی داشته است.
۱۳۹۹/۶/۳۱ - ۹ : ۴۶

تفاوت 30درصدی قیمت ساخت با واحدهای مسکونی

قیمت زمین و مسکن در بهار امسال نسبت به بهار 98 به ترتیب 72 و 63 درصد افزایش یافته، در حالی که میانگین رشد قیمت مصالح ساختمانی (در شهر تهران)، با توجه به سهم اقلام مختلف در ساخت، تنها 31.9 درصد بوده است.
۱۳۹۹/۶/۳۱ - ۹ : ۴۶

ضوابط مالی بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفت

سومین جلسه شورای راهبری و تلفیق بودجه در محل سازمان برنامه وبودجه کشور برگزار شد.
۱۳۹۹/۶/۳۱ - ۹ : ۴۵

جزئیات «بسته حمایت از صادرات» گمرک اعلام شد

طبق اعلام معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، پیرو بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی و در راستای اهداف عالی سازمان جهت حمایت از واحدهای تولیدی به منظور رونق و جهش تولید، بسته حمایت از صادرات گمرک ایران به کلیه گمرکات کشور جهت اجرا ابلاغ شد.
۱۳۹۹/۶/۳۱ - ۹ : ۴۴

سهم ۲۰ درصدی بخش معدن از صادرات سال ۹۸

بررسی آمار تجارت خارجی نشان می‌دهد که بخش معدن و صنایع معدنی با صادراتی به ارزش بیش از هشت میلیارد و ۴۹۷ میلیون و ۵۳ هزار دلار، در سال گذشته بیش از ۲۰ درصد کل صادرات را در اختیار داشته است.
۱۳۹۹/۶/۳۱ - ۹ : ۴۳

پروازهای تهران به استانبول مجددا برقرار شد

مجوز پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به فرودگاه استانبول براساس مذاکرات به عمل آمده بین دو کشور ایران و ترکیه صادر شد.
۱۳۹۹/۶/۳۱ - ۹ : ۴۲

کلیات لایحه مالیات بر درآمد فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تصویب شد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تصویب کلیات لایحه مالیات بر درآمد و دارایی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد در جلسه این کمیسیون خبر داد.
۱۳۹۹/۶/۳۱ - ۹ : ۴۱

دلایل گرانی گوشت در بازار

علی رغم انباشت دام در واحد‌های دامداری، قیمت گوشت با نوساناتی در بازار رو به رو شده که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند.
۱۳۹۹/۶/۳۱ - ۹ : ۲۴

ثبات قیمت مرغ در بازار

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۳ هزار تومان و مرغ گرم ۱۹ هزار تومان است.
۱۳۹۹/۶/۳۱ - ۹ : ۶

تورم ژاپن در حال صفر شدن

نرخ تورم سومین اقتصاد بزرگ جهان به ۰.۲ درصد رسید.
۱۳۹۹/۶/۲۹ - ۱۰ : ۴۱

حمایت صندوق توسعه از بورس به کجا رسید؟

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که سازمان بورس و اوراق بهادار بستر‌های لازم برای دریافت منابع و تزریق آن به صندوق تثبیت بازار سرمایه را فراهم کرده و مکاتباتی هم در این زمینه انجام داده است، اما تاکنون به رقم و زمان مشخصی درخصوص تزریق منابع نرسیده است.
۱۳۹۹/۶/۲۹ - ۱۰ : ۴۰

اسکناس سبز جهش کرد

پس از دو افت متوالی، اسکناس سبز به مسیر صعودی برگشت.
۱۳۹۹/۶/۲۹ - ۱۰ : ۳۹

سهامداران خرد بورس دوباره خریدار شدند

بورس تهران پس از ۵ هفته پیاپی نزولی، سرانجام معاملات هفته منتهی به ۲۶ شهریورماه را با ثبت بیشترین درصد رشد در ۱۰ هفته اخیر، با رشد ۵/ ۹درصدی به پایان رساند. این مهم در حالی رقم خورد که شاخص کل هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد به رشد ۷۵/ ۰ درصدی بسنده کرد. موضوعی که نشان می‌دهد صنایع بزرگ بازار بود که به‌تنهایی اهرم رشد شاخص کل شدند.
۱۳۹۹/۶/۲۹ - ۱۰ : ۳۶

انرژی‌های تجدیدپذیر، هدیه دولت تدبیر و امید به سبد انرژی کشور

بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر در دولت تدبیر و امید با رونق بسیار خوبی روبرو شد، به گونه‌ای که می‌توان گفت استفاده از این نوع انرژی پاک، هدیه این دولت به سبد انرژی کشورمان است؛ میزان تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از حدود ۱۰۰ مگاوات ابتدای دولت یازدهم به ۸۲۰ مگاوات در سال ۹۸ رسید.
۱۳۹۹/۶/۲۹ - ۱۰ : ۳۴

اقتصاد ایران در دو راهی

در روزهای اخیر نوشته‌هایی از جوانان اقتصاددان خوش‌فکر و از بسیاری جهات برتر از نسل من راجع به نگرانی پیش روی اقتصاد ایران خوانده‌ام که همچنان ما را امیدوار به آینده درخشان اقتصاد کشور می‌کند.