مطالب حوزه اقتصادی

۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۲ : ۴۲

عدم شفافیت این بار در مورد «چک»

از سال 1396 تاکنون، بانک مرکزی همواره آمار چک های مبادله شده را در سایت خود به نشانی https://www.cbi.ir/ منتشر می کند
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۲ : ۳۹

راهکار کاهش نرخ بلیت از دیدگاه انجمن شرکت‌های هواپیمایی

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی حذف عوارض دستوری بر روی بلیت هواپیما را یکی از راهکارهای تعدیل نرخ دانست.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۲ : ۳۸

بازی دلالان با قیمت لاستیک

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران گفت: قیمت لاستیک برای کامیون‌داران همچنان افزایش یافته و می‌یابد و در این میان دستگاه‌های متولی نظارتی بر این روند نمی‌کنند تا دو برابر نرخ منطقی به دست رانندگان نرسد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۲ : ۳۶

زیان کشور معروف به پولشویی از عدم تبدیل ذخایر طلایش به بیت کوین

رئیس جمهور السالوادور، کشوری که به پولشوی معروف است از زیان عدم تبدیل ذخایر طلایش به بیت کوین گفت. نایب بوکله، رئیس جمهور این کشور اعلام کرد کشورش 44هزار 106 اونس ذخیره طلا دارد و معتقد است اگر السالوادور طلای خود را فروخته و بیت‌کوین را در سال گذشته می‌خرید، اکنون ارزش آن ۱۲۵ میلیون دلار بالاتر بود.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۲ : ۳۲

اثر مذاکرات اخیر ۱+۴ بر بازار مسکن

یک کارشناس بازار مسکن معتقد است: به نتیجه نرسیدن مذاکرات لغو تحریمها در اول باعث اثرات افزایشی بر بازار ارز و به تبع آن سایر کالاها از جمله ملک می‌شود؛ البته آنطور نیست که مثل سال گذشته شاهد رشد سنگین قیمت مسکن باشیم.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۲ : ۲۷

تغییر ماشین چاپ پول

در حالی که عنوان می‌شد ماشین چاپ پول از حرکت ایستاده، عبدالناصر همتی در مطلبی این پرسش را مطرح کرد که «آیا چاپ پول متوقف شده است؟» او در پاسخ سه نکته آورد: استفاده از منابع بانک‌ها و در نهایت افزایش اضافه برداشت آنها، همان چاپ پول است. همچنین مکلف کردن بانک مرکزی به خرید ارز دولت به قیمت نیمایی در رشد پایه پولی نمایان می‌شود. از نگاه او، کندی رشد پایه پولی بخشی نیز به‌دلیل تامین واردات دارو و نهاده‌ها با منابع بانک مرکزی بوده است.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۲ : ۲۶

۸۰ درصد تالارها همچنان تعطیلند

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی تهران با بیان اینکه پس از بازگشایی تالارهای پذیرایی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، فقط ۲۰ درصد تالارها به فعالیت بازگشتند، گفت: بنابراین در حال حاضر ۸۰ درصد تالارهای تهران تعطیل هستند که اکثرا ورشکسته شده‌اند.
۱۴۰۰/۹/۱۳ - ۱۱ : ۱۷

اقدمات دولت سیزدهم برای تغییر ریل اقتصاد ایران

از بین بردن سایه سنگین کرونا بر اقتصاد، کنترل کسری بودجه، عدم استقراض از بانک مرکزی، کنترل ترازنامه بانک ها، حمایت از تولیدات کشاورزی، آغاز ایجاد نظام توزیع هوشمند، عضویت در پیمان شانگهای و امضای قرارداد سوآپ گازی ازجمله دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم در یکصد روز اول فعالیت بوده است.
۱۴۰۰/۹/۱۳ - ۱۱ : ۱۶

ثبت کمترین نرخ بیکاری کرونایی آمریکا

نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان به کمترین سطح خود از سال ۲۰۲۰ رسید.
۱۴۰۰/۹/۱۳ - ۱۱ : ۱۵

آیا حبابی شدن بازار رمز ارزها نزدیک است؟

بسیاری از سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال معتقدندNFTها با حدود 2 میلیارد دلار درآمد در ماه، حرکتی ناپایدار دارند و نوعی حباب در آن حال وقوع است با این حال سرمایه گذاران همچنان نسبت به فناوری زیربنایی این حوزه خوش بین هستند.
۱۴۰۰/۹/۱۳ - ۱۱ : ۱۳

تورم ترکیه از مرز روانی مهم هم عبور کرد

نرخ تورم ترکیه از سطح بسیار مهم ۲۰ درصدی نیز فراتر رفت.
۱۴۰۰/۹/۱۳ - ۱۱ : ۱۲

ریزش سنگین رمزارزها

/ارزش بیشتر ارزهای دیجیتالی مهم کاهش محسوسی یافت.
۱۴۰۰/۹/۱۳ - ۱۱ : ۱۰

12 اقدام راهبردی دولت برای بزرگتر شدن سفره مردم

در مدت سه ماهب که از آغاز دولت سیزدهم می‌گذرد، اقدامات مناسبی در بخش های مختلف خصوصا در وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است که شاه بیت آن توجه به تولید کالاهای اساسی و راهکارهای کم اثر کردن تحریم های آمریکا در حوزه امنیت غذایی است و راه اندازی نظام هوشمند توزیع برای حذف واسطه گری و دلالی به عنوان معضل کلیدی در این بخش است.
وزارت جهاد کشاورزی توجه به تولید گندم که امروزه مهمترین نقش را در امنیت غذایی کشور دارد، در دستور کار قرار داده و برای تولید محصولاتی مانند روغن که کشور 90 درصد وابسته به وارد
۱۴۰۰/۹/۱۳ - ۱۱ : ۸

پنهان کاری ،12 برابر بودجه دولت

در حالی که طی ماه های اخیر بحث درباره اموال مازاد دولت بالا گرفته است، تخمین های جدید درباره این اموال نشان می دهد که حجم این اموال حدود 18 هزار هزار میلیارد تومان (18.000.000.000.000.000 تومان) است که 12 برابر بودجه سالیانه کشور است،
۱۴۰۰/۹/۱۳ - ۱۱ : ۶

ترکش تورم به سرمایه‌گذاران

ترکش تورم به سرمایه‌گذاران هم اصابت کرد. جزئیات آمار مجوزهای تاسیس صنعتی در نیم‌سال‌اول‌۱۴۰۰ حاکی از این است که رشد تورم، سرمایه‌گذاری در بخش صنعت را هم تحت تاثیر قرار داده؛ به‌گونه‌ای‌که از میان ۳۰رشته فعالیت صنعتی، متقاضیان ۲۶رشته فعالیت نسبت به سال گذشته به منابع مالی بیشتری برای سرمایه‌گذاری نیاز دارند. در نیمه اول امسال تعداد جوازهای تاسیس برای کل کشور با افت ۳درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو شده و رشته فعالیت مرتبط با «کانی‌ غیرفلزی» جذاب‌ترین بخش برای سرمایه‌گذاران است.
۱۴۰۰/۹/۱۳ - ۱۱ : ۵

وقتی کالا هست و پول نیست

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که در آبان ماه سال جاری از 53 قلم کالای خوراکی منتخب که در طرح‌های آمارگیری مورد استفاده قرار می‌گیرند، 38 قلم آن تغییرات قیمتی بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای 35.3درصد داشته‌اند.
۱۴۰۰/۸/۳۰ - ۹ : ۲۷

نفت ایران چه آینده‌ای را پیش‌رو دارد؟

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که ایران در کنار دیگر کشورهای صادرکننده نفت می‌تواند از افزایش قیمت جهانی این محصول بیشترین استفاده را ببرد.
۱۴۰۰/۸/۳۰ - ۹ : ۲۶

مردم مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز را گزارش کنند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان از کشف و جمع‌آوری ۲ هزار و ۸۷۳ دستگاه استخراج ارز دیجیتال در شش ماهه نخست امسال در استان خبر داد و گفت: بخش عمده‌ای از فعالیت غیرمجاز دستگاه‌های استخراج رمزارز، در بخش خانگی شبکه توزیع برق صورت می‌گیرد که به شبکه خانگی و تجهیزات حوزه مشترکین آسیب وارد می‌کنند.
۱۴۰۰/۸/۳۰ - ۹ : ۲۵

تثبیت قیمت‌ها پس از سقوط ۱۰ درصدی بیت کوین

در هفته‌ای که گذشت، بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال شاهد اصلاح قیمت‌ها بود. برخی از کارشناسان معتقدند اصلاح‌های این‌چنینی در جریان چرخه‌های صعودی طبیعی است و آسیبی به روند کلی بازار نمی‌زند. با این حال عده‌ای تصور می‌کنند که این اصلاح جزئی می‌تواند در ادامه نشانه‌ای برای اصلاح عمیق‌تر قیمت‌ها باشد.
۱۴۰۰/۸/۳۰ - ۹ : ۲۴

آیا اصلاح نزولی بازار رمزارز ها فرصتی برای خرید است؟

قیمت بیت کوین به زیر ۶۰ هزار دلار سقوط کرده و به پایین‌ترین سطح در سه هفته اخیر رسیده است. بازار رمزارز ها با فشارهای فروش گسترده‌ای مواجه هستند. نگرانی‌ها از اعمال مالیات در آمریکا و همچنین سختگیری‌های دولت چین در بازار کریپتوکارنسی ها عامل اصلی جریانات ریسک گریزی در بازار است.