مطالب حوزه اقتصادی

۱۴۰۱/۴/۲۸ - ۱۲ : ۵۲

هفته‌ای آرام برای قیمت نفت

قیمت نفت با حمایت از دلار مقدار کمی افزایش یافت اما ترس از رکود اقتصادی و احتمال اینکه تعطیلی گسترده در چین برای مبارزه با 'کووید -۱۹' ادامه یابد افزایش قیمت نفت خنثی شد.
۱۴۰۱/۴/۲۸ - ۱۲ : ۵۱

خودرو پس‌از خصوصی‌سازی

آنچه از ظواهر امر پیداست، فرآیند واگذاری سهام دولت در خودروسازی به سرعت در حال انجام است؛ با این شرایط اما خریدار اصلی همچنان در ابهام قرار دارد. اما آنچه بعد از خروج دولت از خودروسازی مورد توجه قرار می‌گیرد، کنار آمدن بخش خصوصی با موضوعاتی همچون داخلی‌سازی، ملی‌سازی، تولید، قیمت گذاری و دیگر مواردی است که با فشار دولت، خودروسازی با آن عجین شده است.
۱۴۰۱/۴/۲۸ - ۱۲ : ۵۱

رمزگشایی از رتبه جهانی اقتصاد ایران

اعلام رتبه 14 اقتصاد ایران به استناد گزارش صندوق بین المللی پول، در شرایطی است که مبنای محاسبه در این رتبه بندی نرخ ارز 4200 تومان است و با نرخ واقعی و البته بر مبنای روشی متفاوت، دو رتبه متفاوت دیگر برای اقتصاد ایران قابل محاسبه است.
۱۴۰۱/۴/۲۸ - ۱۲ : ۵۱

اولین قرارداد برقی بلند‌مدت ایران و عراق‌ امضا شد

وزیر نیرو با بیان اینکه ایران قدرت اول تولید برق غرب آسیا است، گفت: حرکت به سوی انعقاد قراردادهای راهبردی بلند مدت در بخش برق، یکی از محورهای دیپلماسی پویای منطقه‌ای دولت بوده که نتایج درخشانی را برای کشور به همراه داشته است.
۱۴۰۱/۴/۲۸ - ۱۲ : ۵۰

مسافران خارجی سرگردانِ بلیت هواپیما در ایران

دستور وزیر راه درباره توقف فروش دلاری بلیت پروازهای داخلی با مقاومت برخی شرکت‌های هواپیمایی روبه رو شده و بسیاری از مسافران و گردشگران خارجی را سرگردان کرده است.
۱۴۰۱/۴/۲۸ - ۱۲ : ۵۰

گشایش نماد معاملاتی جفت ارز ریال - روبل در بازار متشکل ارزی

مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی گفت: توافق ایران و روسیه برای توسعه همکاری‌های پولی و بانکی در گام اول عملیاتی می‌شود.
۱۴۰۱/۴/۲۸ - ۱۲ : ۴۹

ثبت نام پنج میلیون نفر در سامانه یکپارچه خودرو

براساس آمار جدید ­تا ساعت ۷ صبح امروز (سه شنبه ۲۸ تیر) ۵ میلیون و ۲۷۵هزار نفر در سامانه یکپارچه خودرو ثبت‌نام کرده‌اند.
۱۴۰۱/۴/۲۰ - ۲ : ۴۰

انتقاد رییس اتحادیه بارفروشان از کشت بی برنامه محصولات کشاورزی

رییس اتحادیه بارفروشان تهران می گوید به دلیل کشت بی برنامه محصولات آب بر و مصرف آب بی رویه، تا ۱۵ سال آینده در کل کشور به مشکل برخورد خواهیم کرد.
۱۴۰۱/۴/۲۰ - ۲ : ۴۰

عقب‌نشینی دولت از ساخت مناطق آزاد تجاری جدید

قرار بود هفت منطقه آزاد جدید با روش تهاتر نفت ایجاد شود اما دولت به دلیل نبود منابع مالی از آن عقب‌نشینی کرد. اما سؤال اینجاست که ایجاد تعداد جدیدی مناطق آزاد در حالی که سرمایه‌گذاران فعلی در حال خروج از مناطق آزاد تجاری هستند، چقدر ضروری به نظر می‌رسد؟
۱۴۰۱/۴/۲۰ - ۰ : ۳۸

کدام استان‌ها بیشترین نرخ بیکاری را دارند؟

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، در بهار امسال حدود ۷۵ هزار نفر به جمعیت بیکار کشور اضافه شد. اما کدام استان‌ها بیشترین نرخ بیکاری را دارند؟
۱۴۰۱/۴/۲۰ - ۰ : ۳۴

پای کوپن بالاخره به اقتصاد ایران باز می‌شود

بالاخره پس از گذشت حدود دو ماه از زمان اجرای جراحی اقتصادی و حذف یارانه کالاهای اساسی با حذف ارز ترجیحی، صحبت از احتمال اجرای طرح کالابرگی شده است.
۱۴۰۱/۴/۲۰ - ۰ : ۳۴

قیمت جدید تخم مرغ اعلام شد

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: در هفته‌های اخیر قیمت تخم مرغ در برخی مناطق به ٩٧ تا ١٠٠ هزار تومان در هر شانه رسیده است.
۱۴۰۱/۴/۶ - ۴ : ۳۳

دست و دل بازی های عجیب بانکی

مهفام سلیمان‌بیگی/ وام‌های کم‌بهره با مهلت بازپرداخت ۴۰‌ساله و حتی بیشتر! اتفاق درخور توجه فهرست دانه‌درشت‌های بانکی است.‌بانک‌هایی که حالا در صورت مالی‌شان زیان‌های بزرگ را به ثبت رسانده‌اند، تسهیلات کلانی با شرایط اعجاب‌آور به بدهکاران بزرگ بانکی پرداخته‌اند که از آن جمله بازپرداخت وام در مدت ۲۰۰ تا ۵۰۰ ماه و حتی بیشتر است!
۱۴۰۱/۴/۶ - ۴ : ۳۳

طرح «تهاتر نفت با مسکن» شکست خورد

نایب رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران گفت: به جای تهاتر نفت با مسکن، وزارت راه و شهرسازی می تواند از سرمایه گذاری مشارکتی بخش خصوصی در تولید انبوه مسکن استفاده کند.
۱۴۰۱/۴/۶ - ۴ : ۳۱

بانک مرکزی: مبلغ چک‌های برگشتی طی یک ماه ۶۵ درصد رشد کرده است

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد تعداد چک‌های برگشتی در اردیبهشت نسبت به فروردین امسال رشدی ۲۹.۹درصدی داشته و از حیث مبلغ رشد چک‌های برگشتی ۶۵.۳درصد برآورد شده است.
۱۴۰۱/۴/۴ - ۸ : ۵۶

پیش‌بینی همتی از تورم آینده

عبدالناصر همتی گفت: دولت بایستی هرچه سریعتر مذاکرات را تعیین تکلیف ، انتظارات تورمی را کنترل و با تشدید اقدامات احتیاطی، ریسک بانکها را کنترل و با فراهم ساختن امکان افزایش صادرات نفت از مسیر معمولی و کنترل کسری بودجه، فشار به پایه پولی و نقدینگی را کاهش دهد.
۱۴۰۱/۴/۴ - ۸ : ۵۳

برنج کیلویی ۱۸۰ هزار تومان واقعیت دارد؟

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: طرح تعیین قیمت دستوری برای برنج ایرانی در بازار شکست خورده است و برنج در قیمت‌های تعیین شده از سوی دولت به فروش نمی‌رسد.
۱۴۰۱/۴/۴ - ۸ : ۵۰

در بازار سیاه مسکن چه می‌گذرد

مهدی عبداللهی| این روزها مساله افزایش اجاره بهای مسکن به یک معضل تبدیل شده است. داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تا پایان سال 99 در مناطق شهری کشور 43 درصد و در تهران 50 درصد از هزینه مستاجران مربوط به مسکن بوده است. در سطح جهان این مقدار 23 درصد بوده و اگر از 30 درصد عبور کند، دولت‌ها دخالت گسترده در بازار مسکن و اجاره می‌کنند؛ چراکه مستاجران دچار فقر شدید مسکن شده و امکان شورش‌های اجتماعی، فقر گسترده و انواع بیماری‌های روحی و جسمی و... وجود دارد.
۱۴۰۱/۳/۳۰ - ۷ : ۳۰

خبر خوش برای کارکنان مشمول قانون کار در دستگاه‌های دولتی

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، از رشد ۵۷ درصدی حقوق کارکنان مشمول قانون کار در دستگاه‌های دولتی در پی اصلاح مصوبه هیات دولت خبر داد و گفت: این مصوبه از ماه آینده اجرا خواهد شد.
۱۴۰۱/۳/۳۰ - ۷ : ۲۹

احتمال افزایش ۶۰ درصدی قیمت مرغ

هفته گذشته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی از عرضه مرغ نیمایی از روز شنبه، ۲۸ خرداد، خبر داد. او عنوان کرد که با تغییر منشا تأمین ارز، قطعا دوباره قیمت مرغ در بازار افزایش می‌یابد. چراکه با توجه به افزایش هزینه‌های تأمین نهاده‌ها، می‌توان گفت که قیمت مرغ نیمایی ۶۰ درصد با قیمت فعلی آن در بازار فاصله دارد.